Baldyr

Oknytt

Thu 02 Aug 2012, 19:08

Jag har gått och undrat hur det egentligen står till med oknytt av olika slag i Trakorien. I den gamla versionen var det givetvis lätt att använda "monsterböckerna" som referens, men nu gäller som bekant annat. Som jag förstått det så finns det inga spår efter andras knytt (alver eller andra älvfolk, orcher eller andra svartfolk) men däremot sagovarelser från mytologin (jfr gripar, mantikoror, o s v) förekomma. Därför utgår jag tills vidare att satyrer, nyfter, kentuarer, älvor och annat är kosher. Kanske vågar man även hoppas på troll, vättar och svartalfer?

Var och en gör givetvis som den vill med sin egen kampanj, och så vidare, men jag är alltså nyfiken på vad som har sagts mellan spelets konstruktörer och upphovsmannen. Alltså: Vad kan man förvänta sig i kommande officiellt material, och även i romanerna för den delen?

Själv har jag nog tänkt lösa det, i mina egna kampanjer, med att ha mera diffust definierade älvafolk och vildfolk. Det enda man kan förvänta sig är i princip de karaktäristiskt avlånga öronen, men därutöver är den individuella variationen närmast obegränsad. (Abrelax från det klassiska äventyret passar alltså in utan några som helst problem.)

En relaterad fråga: Bergmän har ersatt dvärgarna. Vad vet vi om bergmännen? :?:

Brior

Re: Oknytt

Thu 02 Aug 2012, 22:53

Du tangerar en mer generell fråga: hur väl spelet ska stämma med romanerna, där ett av problemen är att romansviten bara kommit halvvägs och det därför är svårt för någon annan, och i viss mån även för mig själv, att veta vad som planeras. Jag vill förstås inte stå i vägen för kreativiteten samtidigt som jag tänker fortsätta skriva enligt mina planer och ogärna binder upp mig. Jag får prata med ligan om hur vi ska göra. Problemet gäller som du antyder bara officiellt material medan alla som spelar förstås kan göra som de vill. Minst av allt vill jag bli någon slags instans som ska tillfrågas om allt.

Vad gäller din konkreta fråga så tänker jag nog inte använda vare sig satyrer, nymfer, kentuarer, älvor, troll, vättar eller svartalfer i romanerna vilket som sagt inte behöver utesluta dem i spel. Romanernas Trakorien är helt enkelt mer människocentrerat än den gamla DoD-världen. "Vågar hoppas på" motsvarar inte riktigt min inställning till andra intelligenta arter - jag ser det inte nödvändigtvis som bättre att kasta in fler. Drakar och gripar är för mig lite en annan sak än andra kulturvarelser. Inte så att jag misstycker när oväntade saker dyker upp men här skiljer sig spel- från romanvärld genom att spelvärlden gärna ska kartläggas medan romanvärlden kan växa fram och förbli oförklarad. Jag får som sagt prata med ligan om detta. Vad tycker ni andra?

Bergmännen är bara en människokultur som jag ser det.

Generellt kan jag se att det är OK att hitta på egenheter på en äventyrsplats så länge det inte påverkar resten av världen.

Maekolv

Fri 03 Aug 2012, 00:16

Bergsknytten i Kvicksilvergruvan nämns exempelvis i romanen och jag har varit mycket nyfiken på dem sedan jag först läste Svavelvinter. Men bergsmännen har jag tolkat som vanliga människor som arbetar och eventuellt också lever i bergen - ungefär som bergslagens män i vår egen krassa historia. Möjligen med den argonska anpassningen som skillnad - att de efter många år i bergen antagit vissa mer bergiska egenskaper, som exempelvis att vara krumma, hårda och ha lite bättre syn i dunkelt ljus.

En annan sköning som man givetvis kan filosofera en hel del kring är vår vän Abrelax. Vad ÄR karln för något? Jag tänker mig en blandad härstamning, där onämnbara trollvarelser korsade med illasinnade människor och stora stenbumlingar i tidernas begynnelse ingår. Figuren behöver egentligen inte förklaras mer än han gör i romanen och ungefär samma mystik tänkte jag låta gälla Melealina (som jag sannolikt kommer att använda mig av i min kampanj). En eterisk och änglalik varelse, född under en solförmörkelses lånade tid. En människa, absolut, men ändå inte. Vem behöver veta? Vem behöver etiketter?

Henke

Fri 03 Aug 2012, 06:35

Bergsknytten i Kvicksilvergruvan nämns exempelvis i romanen och jag har varit mycket nyfiken på dem sedan jag först läste Svavelvinter. Men bergsmännen har jag tolkat som vanliga människor som arbetar och eventuellt också lever i bergen - ungefär som bergslagens män i vår egen krassa historia. Möjligen med den argonska anpassningen som skillnad - att de efter många år i bergen antagit vissa mer bergiska egenskaper, som exempelvis att vara krumma, hårda och ha lite bättre syn i dunkelt ljus.
En variant på de "bergstagna"? Beskrivningen av dessa (som iofs var dvärgar i originaläventyret) tycker jag kändes spännande och intressant och mynnade på sätt och vis ut i ranz-munkarna eftersom de kunde prata med malmstycken.
En annan sköning som man givetvis kan filosofera en hel del kring är vår vän Abrelax. Vad ÄR karln för något? Jag tänker mig en blandad härstamning, där onämnbara trollvarelser korsade med illasinnade människor och stora stenbumlingar i tidernas begynnelse ingår. Figuren behöver egentligen inte förklaras mer än han gör i romanen och ungefär samma mystik tänkte jag låta gälla Melealina (som jag sannolikt kommer att använda mig av i min kampanj). En eterisk och änglalik varelse, född under en solförmörkelses lånade tid. En människa, absolut, men ändå inte. Vem behöver veta? Vem behöver etiketter?
Det enda kriteriet jag har för Melealina är egentligen att hon skall vara född människa. Om hon skulle härstamma från annat håll så klassas hon automatiskt som demon och därigenom skapelsevidrig vilket skulle vara minst sagt underligt eftersom gudarna ligger bakom själva profetian. Å andra sidan så skulle det kunna vara ett intressant undantag. Kan gudarna i sitt vredesmod över Shaguls tilltag, sin egen oförmåga att ingripa i skapelsen, samt stress inför den kommande Konfluxen ha valt att ta in hjälp från en värld bortom Trakorien trots att detta ses som skapelsefientligt av deras tillbedjare? Helt klart en situation för att kullkasta skapelsetrogna organisationers trosuppfattning? :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Tomas
Site Admin

Fri 03 Aug 2012, 08:28

Trakorien är en människocentrerad värld och vi siktar inte på att utöka mängden icke-mänskliga arter och andra varelser särskilt mycket (även om två nya halvfolk beskrivs i kommande modulen Tramenze). Vi tänker heller inte slå fast vilka varelser som finns och inte finns i världen, utöver det som beskrivs i romanerna och i officiella moduler till spelet.
Men hur man gör i sin egen kampanj är förstås helt valfritt, och det är fritt fram att posta sina ideer om allehanda oknytt här på forumet. :)
Fria Ligan

Brior

Fri 03 Aug 2012, 08:32

Maekolv: du beskriver min inställning till mystiken bättre än jag själv. Måste vi verkligen veta allt? Jag förstår (och har tidigare diskuterat) behovet av faktisk kunskap i spelsammanhang, men samtidigt är just Svavelvinterspelet mer inrättat på berättelsen än på optimerande av siffror så det borde kunna tolerera eller rent av simulera det mystiska där glimtar ges men där bara bitar av förklaringen någonsin kommer fram. Redan karaktärerna är ju ganska ofullständigt beskrivna där erfarenheter och förbannelser öppnar sig för tolkning. Observera skillnaden mellan ofullständig kunskap och "anything goes": världen och berättelsen måste fortfarande vara plausibel och koherent.

Bergknytten* i Svavelvinter letade jag faktiskt efter när jag skrev mitt svar men hittade dem inte i romanen. Får titta igen. Jag ser dock att det gärna får finnas småfolk, tomtar och även troll, men att man inte vet så mycket om dem - ungefär som i vår egen folktro.

* Nu hittade jag knytten och de nämns ju bara i en mening som man sedan kan göra vad man vill av. Är inte det roligare? Jag tycker även att romanens isjättar har fått ett slags viddernas mystik över sig som inte hade känts lika inspirerande om man hade vetat allt om dem.

Peter

Fri 03 Aug 2012, 10:21

Som jag förstod Svavelvinter (romanen) så får man intrycket av att Trakorien (och by extension Argond) är ganska rikt befolkat av knytt. Besjälade moln, bergsknytten Erik nämner ovan, skrymtet som Trodax Draconicus ramlar in i. Det känns som en värld där det ena och andra kan finnas under stock och sten. En panteistisk, besjälad värld (där lokalandarna kan vara både fysiska och immateriella).

Däremot verkar det inte finnas någon styrd struktur eller taxonomi runt dessa - det är inte fantasyraser utan snarare skrymt och knytt - mer Tove Jansson än Tolkien. Lite grann som de små tecknade figurerna i Pettson eller franska serien Légendes des contrées oubliées. Eftersom de här varelserna snarare är manifestationer av naturen och berättelsen än fantasyraser tar de sig fullständigt skiljaktiga uttryck beroende på miljön i enlighet med Erik's principer runt hur omgivning och miljö påverkar varelser.

Det är lite så jag har förstått skrymt och knytt - och det tycker jag är betydligt mycket fräckare och roligare än monsterboxens ävlor, pysslingar och tomtar. Men jag är kanske helt ute och cyklar?
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Baldyr

Fri 03 Aug 2012, 11:03

Man kan inte annat än nicka instämmande till allt som sagts i den här tråden!

Brior

Fri 03 Aug 2012, 11:27

Det är lite så jag har förstått skrymt och knytt - och det tycker jag är betydligt mycket fräckare och roligare än monsterboxens ävlor, pysslingar och tomtar. Men jag är kanske helt ute och cyklar?
Också helt i linje med min tanke Peter. Tove Jansson har jag alltid gillat och jag tänker även på Hans Arnolds teckningar med små varelser här och där.

Baldyr

Fri 03 Aug 2012, 19:13

Den här tråden har utvecklats i alla möjliga intressanta riktningar:
En eterisk och änglalik varelse, född under en solförmörkelses lånade tid. En människa, absolut, men ändå inte. Vem behöver veta? Vem behöver etiketter?
Jag lutar som bekant åt att Melealina skulle kunna vara en mera... mytologisk figur än blott en människa född under extrema astrologiska omständigheter. Jag behöver heller inga etiketter, men nickar gillande åt "eterisk och änglalik varelse". En manifestation av Jordmodern? En naturande av något slag? Föddes inte Afrodite ur en snäcka, eller hur det var?

Nu behöver Melealina inte vara en gudinna - men väl en halvgudinna? Inte att glömma att hon är en särling på liknande sätt som Arn - kanske behärskar hon rent av det Höga språket? Detta skulle ju göra henne mera åt gudahållet. Dessutom var hon ju drivande som motpol till Shagul i den gamla kampanjen, medan Arn och Praanz snarare hade sina egna agendor och i viss mån företrädde andra. För mig var hon den ursprungliga konfluxväktaren!
En variant på de "bergstagna"? Beskrivningen av dessa (som iofs var dvärgar i originaläventyret) tycker jag kändes spännande och intressant och mynnade på sätt och vis ut i ranz-munkarna eftersom de kunde prata med malmstycken.
Nu kom på du allt på någonting! De bergtagna borde man verkligen ta vara på - varför inte låta dvärgarnas ersättare helt enkelt vara "bergtagna" människor? Detta gör dem inte till en egen underart eller -ras, eller ens en egen kultur. Snarare en grupp autistiska figurer som känner större samhörighet med berget och med varandra än med sina egna fränder eller resten av mänskligheten i stort.
Det enda kriteriet jag har för Melealina är egentligen att hon skall vara född människa. Om hon skulle härstamma från annat håll så klassas hon automatiskt som demon och därigenom skapelsevidrig vilket skulle vara minst sagt underligt eftersom gudarna ligger bakom själva profetian.
Nu tror jag visserligen att vi ska skilja på hur varelser kommit till världen och på varifrån de ursprungligen kommer. Shaguliternas horndemoner är ju exempel på skapelsevidrig frammaning av utomvärldsliga väsen. Däremot ser jag inget problem med att skapelsegudarna har demoner som sina tjänare eller underhuggare - jfr Inashar och Ghumgakk. Sedan kanske det inte riktigt faller inom ramen för gudarnas plan att nämnda galla fysiskt ingriper i världen - som är fallet när han slukar Fachlang. Däremot ser jag inte Ghumgakks inflytande i världen via RhabdoRana som skapelsevidrig.

Sedan har vi ju kaklunerna, vilka definitionsmässigt torde vara demoner. Men eftersom de placerats i världen av skapelsegudarna för att utföra specifika funktioner, så är intentionen inte skapelsefientlig.
Jag ser dock att det gärna får finnas småfolk, tomtar och även troll, men att man inte vet så mycket om dem - ungefär som i vår egen folktro.
Det låter mycket vettigt och... stämningsfullt. Ungefär som jag själv ser på saken med andra ord.
Som jag förstod Svavelvinter (romanen) så får man intrycket av att Trakorien (och by extension Argond) är ganska rikt befolkat av knytt. Besjälade moln, bergsknytten Erik nämner ovan, skrymtet som Trodax Draconicus ramlar in i. Det känns som en värld där det ena och andra kan finnas under stock och sten. En panteistisk, besjälad värld (där lokalandarna kan vara både fysiska och immateriella).

Däremot verkar det inte finnas någon styrd struktur eller taxonomi runt dessa - det är inte fantasyraser utan snarare skrymt och knytt - mer Tove Jansson än Tolkien. Lite grann som de små tecknade figurerna i Pettson eller franska serien Légendes des contrées oubliées. Eftersom de här varelserna snarare är manifestationer av naturen och berättelsen än fantasyraser tar de sig fullständigt skiljaktiga uttryck beroende på miljön i enlighet med Erik's principer runt hur omgivning och miljö påverkar varelser.
Mycket väl sammanfattat! Men vad är ett "skrymt" och vad hände med Trodax, menar du? (Det var ett tag sedan jag läste romanen.)
GZIP: Off