User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Amfiteatern Vallimans Strålglans & opera

Tue 17 Jul 2012, 11:47

Någon som har funderat vidare kring vad som spelas upp på Vallimans Strålglans i Tricilve? Förutom det som går att läsa om frihetsspelen och "TiamatsTvenad" så skulle det vara intressant att höra något om utbudet. Handlar det mest om teater, gladiatorspel eller rent av opera?

Finns det förresten opera och liknande mer organiserade musikformer i Trakorien eller handlar det endast om enklare visor och musikstycken? Såg nyligen filmen Amadeus och slogs av tanken att rollspela en arrogant trakorisk kompositör som introducerar Tricilviansk opera i det konservativa Fontra Cilor? Kanske tvingas kompositören (av sin skuggmakt) att skapa en anti-trakorisk opera (t.ex. om Kung Ottars uppståndelse och bestraffande av riket) för att få tillgång till stadens amfiteater samtidigt som han märks av Digeta Longa för sitt tilltag? :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Amfiteatern Vallimans Strålglans & opera

Tue 17 Jul 2012, 11:57

Jag tänker mig "Vallimans strålglans" som det närmaste man kommer finkultur i Tricilve och eftersom man generellt föraktar lärdom, poesi och arvet från Palamux så föreställer jag mig att teatern speglar det enda man i viss mån håller heligt: Rikets (korta) historia och utvaldhet, innevånarnas kommersiella och militära dådkraft (med religiöst sanktionerad sponsring av pjäser om särskilt lyckade företag respektive smutskastning av konkurrens), god medborgaranda och förnedring av andra. Nu i kristider borde verksamheten få ett patriotiskt uppsving.

Knappast gladiatorer annat än som pausinslag som jag ser det utan snarare pjäser och sångspel och deklamation.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests