ThemVSyou

Matkulturen i det trakoriska riket

Mon 25 Jun 2012, 00:49

Ja det slog mig faktiskt när jag tittade på reprisen utav programmet två hungriga italienare

Hur ser egentligen mat kulturen ut i det trakoriska riket, folk måste ju äta men vad exakt består deras föda utav det är iaf något som jag kommer ägna en tanke åt. Då vad jag vet så står det inte något om detta ämne i regelboken så frågar jag då er spelarena och skaparna utav detta spel hur ser maten ut i era versioner

Jag tycker det är lite roligare att lägga till detaljer om vad för slags mat man har med sig när man är ute och reser istället för bara matranson visst spelarna kan ju använda sin egna fantasi till något som detta
men när dem väl sitter där på något av dem otaliga värdshus som lär existera över det trakoriska riken och farsegels länder så lär det ju inte vara exakt samma mat som man fick hemma av mamma eller på något värdshus i säg tricilve eller någon annan trakorisk storstad maten lär ju skilja sig en del ifrån det man kanske får i säg ransard även om trakorier kanske inte tas emot med öppna armar där så lär dem äta när dem är där också och mat är ju något man måste ha

Brior

Re: Matkulturen i det trakoriska riket

Mon 25 Jun 2012, 07:36

Jag är själv mycket intresserad av mat och av att hitta på mat så ett antal rätter finns beskrivna i romanerna. Jag vet inte om ni som går igenom böckerna och noterar detaljer har koll på detta, annars kan jag nog vaska fram en del med lite arbete. Nedan lite som faller mig i minnet självmant.

Langocker är stapelföda på slätterna i Bralorge och Bretalva - en fast avlång pumpa som man kokar, halstrar, picklar, torkar, mal etc. Den fungerar som ris, pasta eller potatis i paratornierns måltid. Man äter även mycket kokt kål, kokt lök och bönor av olika slag som basföda.

Soppan tjuder nämns i Slaktare små: "Den gamla kvinnan hade lagat oxkaka och tjuder, en klassisk nybyggarsoppa vars dofter fyllde villans rum med sådana barnaminnen att generalens ögon fuktades av rörelse. Tjuder kokades i Tricilve på såväl skaldjur som fisk, kycklingkött och rimmat fläsk – allt annat hölls för fattigt. Soppan skulle jäsa så tjock av blomsterlök, rödrot och strimlade langocker att skeden självmant stod där den ställts, omfluten av ångor från landets närhemska kryddor." Soppan serveras förslagsvis med kastanjebröd.

Stravsoppa med hackade lökskott nämns i Slaktare små. Strav är torkat och saltat viltkött som lagts i blöt och sedan kokats för att bli ätligt. Finns enklare och mer exklusivt beroende på typen av kött.

Sedan har vi förstås råtta-på-spett som säljs nygrillad från vagnar på stan över hela Trakorien - lite som vår varmkorv. Den flådda råttkroppen spänns upp på en grenklyka lite som när man halstrar nyfångad fisk över eld. Vanligt snabbmål för köpmän och borgare på vift men fattigt folk fångar förstås sina egna råttor.

Kråkbroms (kråkstora flugor från Sumbraträsken) lindas med asbastfiber och läggs i glöden varpå hela paketet skärs upp och djurets simmiga inre avnjuts. Lite mer udda rätt av lokal karaktär eftersom kråkbromsarna måste tillagas färska.

Syrad isterulk serverades vid banketten på Marjura i Svavelvinter. Man skär då snitt i den stora fisken, gnider den med kryddor och låter den ligga i ättiks- och saltlag ett par dagar innan den kokas eller halstras.

Jäst sjöfågel är just en sjöfågel som grävts ner i marken omgiven av aska och fått surna under en tid. Motsvarar surströmming - en rätt som älskas eller hatas men i alla händelser luktar.

Kanderade fågelungar är en lyxgodsak.

ThemVSyou

Mon 25 Jun 2012, 13:42

Tack för svaret Brior jag får nog ta o bläddra lite i böckerna och se vad jag hittar, jäst sjöfågel är iaf något jag kommer ihåg annars lär jag nog kika lite på maten som nämns i a song of ice and fire iaf när det gäller adelns matvanor utöver det så kan man säkert hitta på någon egen maträtt(er)

Brior

Mon 25 Jun 2012, 15:03

Tack för svaret Brior jag får nog ta o bläddra lite i böckerna och se vad jag hittar, jäst sjöfågel är iaf något jag kommer ihåg annars lär jag nog kika lite på maten som nämns i a song of ice and fire iaf när det gäller adelns matvanor utöver det så kan man säkert hitta på någon egen maträtt(er)
Absolut. Även om du får med allt jag nämner i romanerna så är detta bara exempel. Låt fantasin flöda! Fast F&I är väl mer medeltid?

Peter

Mon 25 Jun 2012, 19:35

Ett tips är annars att titta på matkulturen i Järnringens Mutant, som är ypperligt mustig och starkt påverkad (läs plankad) från Granström. Som andrahandsalternativ alltså - härligt mumsig förstahand finns som sagt i böckerna.

Även om jag gillar all jäst mat får jag ändå framhålla att tjuder är min favorit. Riktiga kämpar äter Raugonertjuder!
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

ThemVSyou

Mon 25 Jun 2012, 20:50

Absolut. Även om du får med allt jag nämner i romanerna så är detta bara exempel. Låt fantasin flöda! Fast F&I är väl mer medeltid?
Kanske det men jag anser man kan aldrig ha fel med något grillat eller helstekt oxe eller liknande mat plus vissa maträtter är ju ändå tidlösa :P

Kartografen

Mon 09 Sep 2013, 20:10

Själv funderar jag på hur matkulturen skiljer sig mellan de trakoriska öarna. Det måste ju vara stor skillnad mellan det bördiga Saphyna och det karga Trinsmyra. Jag fundera även på hur försaltningen påverkat det moskoriska köket. Och vad äter man bland "kannibalerna" i Kargom.

Charlie

Sat 02 Nov 2013, 15:05

Jag spelleder konfluxen sviten i en hybrid av gamla och nya regler och främst med nya världen, tagen från romanerna. Min spelgrupp är ganska matglad både IRL och i spelet och de har ätit några lokala specialiteter.
Isterulken på Gottardskonas fest blev en vågdelare mellan de karaktärer som älskade det och de som avskydde den. Typ av fyra karaktärer talar fortfarande drömmande om den. Så här kommer lite matinspiration, bon appétit‎!

På väg från Marjura till Trakorien blev de tillfångatana tagna av kannibaler och en karaktär fick utkämpa en envig som denne vann. Senare på kvällen serverades den som förlorat som middag. Kannibalism är mest spritt i de högre skikten och handlar mest om att äta fallna fiender för att få deras styrka och som en sista skymf. Vanligt folk är inte kannibaler, mest för att de inte får av status orsaker. De åt dessutom ganska mycket katt eftersom de föder upp från katter från de skepp de tagit över och sen lagar i de mest delikata rätter.

Sen har en karaktär upptäckt att Kargomiter faktiskt lagar ganska spännande och kryddstark mat men att det är ett svårt tabu att äta av den bland civiliserade folk som tror att kargomiter bara äter människokött.

I Magilre åt de sniglar och sjögräs vilket fick den infödda magilren och fint folk från öarnas ögon att tåras av lycka. Fint folk i vårt Trakorien älskar magilriskt mode, mat, dryck och fin tal. Naturligtvis använder de det bara till att vara märkvärdiga och fisförnäma och tycker Magilre och magilrer om de stöter på dem är ganska löjeväckande.

I Ruhl åt de grodor vilket fick en person från Trinsmyra att sätta i halsen av förskräckelse spy upp det. På Trinsmyra äter man inte grodor för kopplingen till RR som ju är giftgrodansmördargille. Sen smakade även mycket i Ruhl lite lätt av dy, något som de som levde där fann angenämt.

Överlag äter de langocker och bröd var de än kommer och brödet sätter mycket stämning från de rikas fina vita bröd till det svarta, stenhårda kakorna som äts av Trinsmyras fattiga. Sen äter man massor med fisk för det är ju en övärld. Eftersom Saphyna är så bördigt tänkte jag låta alla äta vitt bröd och det ska få karaktärerna att förstå att de har kommit till ett paradis.

På Meklukha, ditt en person rest som ambassadör för Nya Sfären, äter man blommor (mkt exotiskt), fisk och frukt men säd är i stort sett okänt.

När det gäller drycker så dricker man på Palamux vin, moskoriskt och nastroliskt och från den där fina etiketten i Kishatet som jag inte kommer på vad den heter. På övriga öarn som inte kan producera lika mycket druvor drick det mer öl och cider. Framförallt Trinsmyra har fantastiska äppelodlingar som ger smaklig cider.

Sen så har vi även spelat Tramenze intrigernas flod och där har mina spelare med stor förtjusning anammat att bara farlänningar äter fisk, lasemoser avskyr fisk, och att man äter lök till allt, älskar det och har en uppsjö av delikata löksorter. Den enda spelaren som inte är lokal kommer från Fontra Cilor och hävdar att man där älskar fisk, speciellt karp.

Tomas
Site Admin

Sat 02 Nov 2013, 17:28

Kul att läsa. Och välkommen till forumet! :)
Fria Ligan
GZIP: Off