Sat 02 Nov 2013, 15:05
Jag spelleder konfluxen sviten i en hybrid av gamla och nya regler och främst med nya världen, tagen från romanerna. Min spelgrupp är ganska matglad både IRL och i spelet och de har ätit några lokala specialiteter.
Isterulken på Gottardskonas fest blev en vågdelare mellan de karaktärer som älskade det och de som avskydde den. Typ av fyra karaktärer talar fortfarande drömmande om den. Så här kommer lite matinspiration, bon appétit!
På väg från Marjura till Trakorien blev de tillfångatana tagna av kannibaler och en karaktär fick utkämpa en envig som denne vann. Senare på kvällen serverades den som förlorat som middag. Kannibalism är mest spritt i de högre skikten och handlar mest om att äta fallna fiender för att få deras styrka och som en sista skymf. Vanligt folk är inte kannibaler, mest för att de inte får av status orsaker. De åt dessutom ganska mycket katt eftersom de föder upp från katter från de skepp de tagit över och sen lagar i de mest delikata rätter.
Sen har en karaktär upptäckt att Kargomiter faktiskt lagar ganska spännande och kryddstark mat men att det är ett svårt tabu att äta av den bland civiliserade folk som tror att kargomiter bara äter människokött.
I Magilre åt de sniglar och sjögräs vilket fick den infödda magilren och fint folk från öarnas ögon att tåras av lycka. Fint folk i vårt Trakorien älskar magilriskt mode, mat, dryck och fin tal. Naturligtvis använder de det bara till att vara märkvärdiga och fisförnäma och tycker Magilre och magilrer om de stöter på dem är ganska löjeväckande.
I Ruhl åt de grodor vilket fick en person från Trinsmyra att sätta i halsen av förskräckelse spy upp det. På Trinsmyra äter man inte grodor för kopplingen till RR som ju är giftgrodansmördargille. Sen smakade även mycket i Ruhl lite lätt av dy, något som de som levde där fann angenämt.
Överlag äter de langocker och bröd var de än kommer och brödet sätter mycket stämning från de rikas fina vita bröd till det svarta, stenhårda kakorna som äts av Trinsmyras fattiga. Sen äter man massor med fisk för det är ju en övärld. Eftersom Saphyna är så bördigt tänkte jag låta alla äta vitt bröd och det ska få karaktärerna att förstå att de har kommit till ett paradis.
På Meklukha, ditt en person rest som ambassadör för Nya Sfären, äter man blommor (mkt exotiskt), fisk och frukt men säd är i stort sett okänt.
När det gäller drycker så dricker man på Palamux vin, moskoriskt och nastroliskt och från den där fina etiketten i Kishatet som jag inte kommer på vad den heter. På övriga öarn som inte kan producera lika mycket druvor drick det mer öl och cider. Framförallt Trinsmyra har fantastiska äppelodlingar som ger smaklig cider.
Sen så har vi även spelat Tramenze intrigernas flod och där har mina spelare med stor förtjusning anammat att bara farlänningar äter fisk, lasemoser avskyr fisk, och att man äter lök till allt, älskar det och har en uppsjö av delikata löksorter. Den enda spelaren som inte är lokal kommer från Fontra Cilor och hävdar att man där älskar fisk, speciellt karp.