Karfevali
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sun 10 Apr 2011, 12:42

Tryckpressar

Sun 17 Jun 2012, 14:47

Jag funderar på hurvida det finns tryckpressar och i så fall hur vanliga de är i Traktornien. Någon som har några idéer/tankar
Livet är ett test så också spelarnas idioti ;)
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tryckpressar

Sun 15 Jul 2012, 21:23

Mig veterligen har jag aldrig noterat någonting liknande i materialet - tvärtom pekar flera saker på att tryckpressar inte existerar över huvudtaget. Idén i sig är dock lika enkel som den är revolutionerande, och en utmärkt grund för en kampanj, tycker jag!

Alltså att uppfinningen skakar om sin samtid och att det finns mäktiga makter som gör sitt allra yttersta för att begränsa dess utbredning. Eftersom analfabetismen torde vara utbredd i spelvärlden är det svårt att riktigt använda en tryckpress i propaganda-syften. Däremot skulle heliga skrifter kunna massproduceras - och såväl ge en missionerande kyrka ett övertag - som göra producenten av nämnda skrifter stormrik! Trakorierna skulle säkert kunna komma på någon praktisk användning av tryckpressen - exempelvis för att sprida kungörelser (vilka spikas upp på allmän plats/ropas ut av härolder) eller massproducera exempelvis manualer för användning inom såväl handel som krigföring. En informations-revolution, helt enkelt.

Tryckpressen är alltså en revolution i sig, precis som krutet (cruta i spelet). Fast uppfinning måste få slå fot i spelvärlden först, för att göra ett bestående intryck. Vilket krutet exempelvis inte riktigt hunnit göra. (Det har dock inte hindrat mig personligen från att inkludera krutvapen i mina egna Trakorien-kampanjer...)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests