Bladerunner_35

Inspiration!?

Mon 04 Jun 2012, 09:14

Jag tänkte att vi här kunde dela med oss av filmer, böcker, serier och liknande som ger inspiration till Trakorien/Svavelvinter. Istället för att bara namedroppa vill jag be er att även skriva lite om vad det är som inspirerar er. För att hålla det hela en smula fokuserat tänker jag att vi i första hand tar upp saker som påminner om världen eller aspekter av den. I princip går det ju att bli inspirerad av vad som helst för ett äventyr, en karaktär eller bifigur men det kan få bli ämnet för en annan tråd. Här är ämnet inspiration för världen:

Alatriste (http://www.imdb.com/title/tt0395119/)
En film med Viggo Mortensen som direkt blev en favoritfilm. Den utspelar sig i Spanien och Nederländerna under slutet av 1600-talet när Spanien är på väg att förlora kriget i Flandern och även sin position som stormakt.

Även om filmen innehåller krutvapen tycker jag den alldeles fantastiskt väl lyckas måla upp livet för en fattig legoknekt i en skitig och hård värld. Även om han har sin heder och inte låter sig kuvas styrs hans liv till stora delar av makthungriga och giriga män såväl som lojaliteten till Spanien och inte minst hans kamrater; Madrid är Tricilve, den fruktade spanska inkvisitionen Absulvan. Män slåss mot varandra med värja och dolk på skumma bakgator eller läser upp dikter och spelar på lika smutsiga tavernor.

Det är en historisk film med stort omfång. Den tar upp en omvälvande tid med stora historiska skeenden. Samtidigt låter den oss uppleva dessa skeenden genom karaktärerna som lika mycket som oss i publiken är fångar bland intriger och politiska spel större än de själva. Lite grann som om deras öden redan är skrivna på förhand...
Last edited by Bladerunner_35 on Mon 04 Jun 2012, 09:34, edited 1 time in total.

Tomas
Site Admin

Re: Inspiration!?

Mon 04 Jun 2012, 09:27

Toppentråd! :)
Fria Ligan

Brior

Mon 04 Jun 2012, 12:02

Alatriste (http://www.imdb.com/title/tt0395119/)
En film med Viggo Mortensen som direkt blev en favoritfilm. Den utspelar sig i Spanien och Nederländerna under slutet av 1600-talet när Spanien är på väg att förlora kriget i Flandern och även sin position som stormakt.
Jag blev också väldigt förtjust i Alatriste, mest pga miljöerna och stämningen vilken som du säger ansluter väl till Tricilve. Sedan gillade jag att den inte var så flåsigt actionspäckad.

Ska gärna återkomma med mina närmast oändliga mängder inspirationskällor men väntar lite på andras förslag.

Maekolv

Mon 04 Jun 2012, 14:24

Jag kan inte låta bli att nämna serien Rome.

Alla palats och tempel i Rom, de mustiga miljöerna i gränder och slum, det blodiga, köttiga och svulstiga är allt väldigt trakoriskt för mig. Intrigerna, politiken, maktspelet... mmmums! Sättet att förhålla sig till religionen, det annorlunda statsskicket, nyhetsuppläsarna på Forum Romanum, slavarnas roll i samhället och så vidare. Jag kan hålla på hur länge som helst.

Har man inte sett Rome ska man göra det. 8-)

Chrystiof
Site Admin

Mon 04 Jun 2012, 16:18

För mig har The Borgias varit en stor inspirationskälla.
Fria Ligan

Brior

Mon 04 Jun 2012, 17:08

För mig har The Borgias varit en stor inspirationskälla.
Om du menar inspirationskälla för mig så både ja och nej. Av TV-serien har jag bara sett ett avsnitt hittills. Däremot har jag läst flera biografier om de historiska Borgias, dvs främst Rodrigo Borgia = påven Alexander VI, hans son Cesare Borgia (som Macchiavelli beundrade) samt systern Lucrezia Borgia.

Ps. Nu läste jag att Borgias var DIN inspirationskälla - vi megalomaner har svårt med perpektivet. Ds.

Brior

Mon 04 Jun 2012, 17:12

Jag kan inte låta bli att nämna serien Rome.
Jag kan tillägga den gamla serien "Jag, Claudius" och böckerna bakom. Där följer man en härligt skrupelfri maktkamp som lika gärna kunde ha varit trakorisk.

Henke

Mon 04 Jun 2012, 19:46

Deadwood. Nybyggarsamhällen med lömska intriger och döden som lurar bakom varje hörn även om detta givetvis utspelar sig i en annan tidsepok och ett annat universum :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Brior

Mon 04 Jun 2012, 20:06

Deadwood. Nybyggarsamhällen med lömska intriger och döden som lurar bakom varje hörn även om detta givetvis utspelar sig i en annan tidsepok och ett annat universum :-)
En annan av mina egna favoriter. Jag har allvarliga planer på att göra ett Deadwood-liknande äventyr till spelet så småningom.

Henke

Mon 04 Jun 2012, 21:15

En annan av mina egna favoriter. Jag har allvarliga planer på att göra ett Deadwood-liknande äventyr till spelet så småningom.
Låter helt fantastiskt!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
GZIP: Off