User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1513
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Spindelnät i Fontra Cilor

Wed 30 May 2012, 11:22

Jag blev nyligen väldigt inspirerad av spelet Technoir och hur det använde en enkel algoritm för att skapa historier - något som jag tyckte kunde passa i Svavelvinter. Så jag skapade en version av Fontra Cilor baserad på det. Kolla in om ni vill - kräver dock att man har SV-regelboken (pdf) och Technoir för att riktigt kunna utnyttja fullt ut.

Länk

Kan tillägga att det här är rent fanmaterial och inte FL/officiellt material :)
Fria Ligan
 
Bengt Petter
Posts: 527
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Spindelnät i Fontra Cilor

Thu 31 May 2012, 10:44

Vad är det man vinner på att använda sig av systemet från Technoir? Jag försöker alltså inte vara kritisk, utan undrar uppriktigt.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1513
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Spindelnät i Fontra Cilor

Thu 31 May 2012, 11:02

Vad är det man vinner på att använda sig av systemet från Technoir? Jag försöker alltså inte vara kritisk, utan undrar uppriktigt.
Historier som skapar sig själv baserat på färdiga enkla ingredienser. Fördelen är att du inte behöver hitta på ett äventyr och att bifigurer man interagerar mkt med blir viktiga i historien. Det är väl det korta svaret. Man får ett träd där bifigurer hänger ihop med föremål, händelser etc.

Tre bifigurer bildar en grund - tex mäster Ihralobi, Frisme från Berget och Kapten Grifimus. Sen väljer man el slumpar fram en ledtråd - som kan bli vad som helst - exempelvis en "gammal offerdolk" eller "Fokalerstorm". Som Berättare sätter man bara hur de hänger ihop med karaktärerna. Sandstormen blåser bort sand från en gammal ruin som Ihralobi vill åt, eller Kaptenen vill åt offerdolken för att sona sina brott i Kishatet eller döda demonen som har besatt Frisme från Berget.
Fria Ligan
GZIP: Off