Henke
Topic Author

Vildeld vs. Wildfire

Tue 29 May 2012, 21:07

Har som många andra fantasyfantaster tittat på andra säsongen av Game of Thrones och lade då märke till att man i tv-serien använder sig av något som kallas "wildfire" som är en kemisk sammansättning som man använde för att antända vattnet vid en flotta. I Trakorien finns preparatet "vildeld" som används av Trinsmyras stridsmän och som antänder i kontakt med vatten.

Vildeld omnämns, vad jag kan se, första gången i Trakorien-boken från 1988, medan wildfire nämns i andra boken "A Clash of Kings" från 1998.

Har George R. R. Martin helt fräckt lånat Herr Granströms vildeld? :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Brior

Re: Vildeld vs. Wildfire

Tue 29 May 2012, 23:59

"Rulla fram advokaterna!"

Fast egentligen är väl även min vildeld stulen av bysantinerna. Annars väntade jag länge på att någon skulle hävda att Arn var ett plagiat på Guillous riddare, men Dunkelbrink stod omnämnd redan i Svavelvinter 1987.

Abenazer

Wed 30 May 2012, 03:47

Martin använder ett gängse ord för grekisk eld (http://en.wiktionary.org/wiki/wildfire) men jag undrar hur gamla belägg det finns för "vildeld" i den betydelsen på svenska? Steget känns ju inte så jättelångt men jag hittar det inte i uppslagsböcker. SAOB har inte hunnit till V ...

Henke
Topic Author

Wed 30 May 2012, 06:13

"Fast egentligen är väl även min vildeld stulen av bysantinerna.
Risken är väl dock påfallande mindre att bysantinerna rullar fram advokater? (även om det vore en otroligt häftig scen).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Brior

Wed 30 May 2012, 07:28

"Fast egentligen är väl även min vildeld stulen av bysantinerna.
Risken är väl dock påfallande mindre att bysantinerna rullar fram advokater? (även om det vore en otroligt häftig scen).
Lite som kadaversynoden fast med åklagarna avlidna istället för den åtalade: http://misviajesconhistoria.blogspot.se ... rmoso.html. Vis av Don Juans* öde tänker jag inte bjuda in bysantinerna.

* Kuriosa: Statyn Nekromorbus är inspirerad av "El Burlador de Sevilla y el convivado de piedra", en pjäs från 1630 av munken Tirso de Molina. De två första raderna i stenklotets inskription (sid 462 Svavelvinter) är hämtade från pjäsen. Den inspirerade mer än hundra år senare Mozart till operan "Don Giovanni" med andra efterföljare om Don Juans öde. Molina hade dock i sin tur hämtat motivet från en välkänd legend.

Chrystiof
Site Admin

Wed 30 May 2012, 10:04

Sitter för tillfället och arbetar med en historiebok om väringagardet i Konstantinopel (bland annat). Vikingarna beskriver grekisk eld så här:

De mötte i sitt tycke jättestora skepp som kastade eld mot dem från kopparrör. Det upplevdes övernaturligt att elden brann efter att den slagit ned i vattnet. Det var den märkliga grekiska elden de råkade ut för. Enligt en isländsk berättelse hade de på båten en ugn med eld. Från ugnen hade man kopparrör riktade som kanoner. När man blåste med bälgar i ugnen sprutade elden mot fiendefartyg. Det finns också berättelser om behållare med kemiska blandningar och eldkastare som gavs ett hårt tryck. Detta var förstås mycket märkligt för nordborna och det förstärktes när de kom fram till ett land där eld kom upp ur marken. Det var de lättantändliga gaserna som fanns i de kaukasiska bergen. Detta märkliga land kallade de för Naftalandet. Det var alltså i nuvarande Azerbajdzjan de befann sig.
Fria Ligan