Guendolin
Posts: 69
Joined: Sat 09 Apr 2011, 16:12

Re: Wiki?

Tue 22 May 2012, 14:18

Följer detta med spänning. Och visst kan väl vi kunna hosta en wiki! Ska kolla det med Nils, som är bättre på sånt här än jag.
Låter bra. Ska plugga in mig lite på MediaWiki men vet inte om jag hinner det idag. Får bli senare i veckan eller nästa vecka.
 
Bladerunner_35
Topic Author
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Re: Wiki?

Tue 22 May 2012, 18:04

Jag har börjat titta lite på olika tjänster och alternativ.

Wikia är den som används mest och den verkar rätt okej. Den är gratis och det är lätt att komma igång. Samtidigt har den reklam på sig.
http://www.wikia.com/Wikia

Om vi skulle kunna få Frialigan eller någon annan att hosta en Wiki så att vi slapp reklamen vore det drömmen.

Berting använder sig av MediaWiki, vilket Trakorien också skulle kunna göra!
http://www.mediawiki.org

Annars tycker jag som Brior/Granström ovan. Att vi borde ha klara regler för hur saker och ting skall struktureras. Hur referenser skall se ut etc. Det behöver inte vara något super-precist. Bara någon struktur.

Ta er friheten och kom med förslag!

EDIT: Notera att om vi drar ingång en Trakorien Wiki så borde vi sätta igång en Coriolis Wiki också!
Låter bra. Ska plugga in mig lite på MediaWiki men vet inte om jag hinner det idag. Får bli senare i veckan eller nästa vecka.
Jag har generellt ganska lite tid mellan familj och jobb men ska också försöka titta lite på olika lösningar. Jättekul att Fria Ligan kan tänka sig att hosta wikin och kul också att Guendolin är med på båten. Det behövs några stycken för att ro iland ett sådant här projekt tror jag.

Referenser och struktur beror ju på hur wikin är upplagd men jag tänker att mycket av "strukturern" kommer av att det ska finnas så mycket länkar som möjligt mellan olika artiklar. Förutom detta tror jag en översiktlig startsida är viktig. Jag vet inte om det är möjligt men jag hade gärna sett att det gick att scrolla sig igenom delar av encyklopedin, framförallt de korta referenserna, istället för att klicka vilket lätt blir omständligt. Detta struktureras givetvis bäst i alfabetisk ordning på samma sätt som en riktig encyklopedi.

Om det är möjligt kanske det kunde vara en idé att dela upp wikin i en officiell del och en icke-officiell, alternativt att på något sätt märka varje officiell sida med en stämpel eller liknande. Förhoppningsvis kommer huvuddelen av materialet att vara icke-officiellt och därför kanske det underlättar om officiellt material särskils på något sätt, istället för tvärtom.

Hänvisningar bör hållas korta och enkla:

(S133) - Svavelvinter (romanen) sid 133
(SS73) - Slaktare Små sid 73
(SR245) - Svavelvinter Regelboken sid 245
(BSV13) - Brushanens Sista Vila sid 13

Edit: Egentligen tycker jag att vi i tangentbordets tidevarv gott kan skriva ut alla förkortningar och att det hade sett snyggare ut att längst ned på sidan helt enkelt skriva "från Svavelvinter sid 133" men jag är medveten om att det inte alltid är praktiskt.
 
Maekolv
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: Wiki?

Tue 22 May 2012, 21:54

Jag tycker det här låter som en fantastisk idé och i den mån jag kan och hinner bidrar jag gärna med mitt kunnande om den trakoriska övärlden och andra mer flegmatiska avkrokar.

Självklart måste det finnas någon typ av struktur före arbetet börjar. Det bör också finnas ett tydligt uttalat syfte med wikin, exempelvis: "Referensuppslagsverk för hugade rollspelare" eller "Begreppsförklaring rörande öarnes hieltar". Olika syften gör att encyklopedien kommer att skilja sig något åt. Alltså: vad ska den användas till?

Framförallt vore det bra med någon typ av policy kring spoilers.
 
Guendolin
Posts: 69
Joined: Sat 09 Apr 2011, 16:12

Re: Wiki?

Tue 22 May 2012, 22:36

Jag tycker också det ska framgå tydligt vad som är "officellt" och vad som är "användarskapat". Jag tycker också att det ska vara tydligt för var och en att acceptera förändringar i artiklar. Om du skapar en Ö och skriver om den på Wikin måste du acceptera att någon ändrar och lägger till i den artikeln. Det är ju trots allt det vi gör mot Erik/Brior. Jag tror alla har det ganska klart för sig men att gå in på wikin och se ett edit-krig mellan två personer vore väldigt tråkigt.

Roligt att folk verkar entusiatiska. Ska försöka hinna med och kolla och läsa om saker men mellan jobb på 80%, plugg på 67% och sedan den fritid man måste ta sig är livet lite pressat ibland.
 
Bladerunner_35
Topic Author
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Re: Wiki?

Wed 23 May 2012, 09:22

Jag tycker det här låter som en fantastisk idé och i den mån jag kan och hinner bidrar jag gärna med mitt kunnande om den trakoriska övärlden och andra mer flegmatiska avkrokar.

Självklart måste det finnas någon typ av struktur före arbetet börjar. Det bör också finnas ett tydligt uttalat syfte med wikin, exempelvis: "Referensuppslagsverk för hugade rollspelare" eller "Begreppsförklaring rörande öarnes hieltar". Olika syften gör att encyklopedien kommer att skilja sig något åt. Alltså: vad ska den användas till?

Framförallt vore det bra med någon typ av policy kring spoilers.
Som jag skrev ovan tycker jag att wikins främsta syfte är att samla, strukturera och bevara texter om Trakorien skrivna av "oss", det vill säga fan-made i första hand. Dessutom tycker jag att vi ska kunna lägga upp officiellt material i form av fakta-snuttar, alltså inte några längre stycken utan korta beskrivningar om länder eller intressanta fakta från böckerna. Exempel på detta kan du också hitta ovan.

Spoilers tycker jag inte vi ska bry oss om. Att en wiki om Trakorien innehåller spoilers från böcker och äventyr bör vara självklart. Eftersom det jag tycker är självklart inte alltid är något självklart för andra kan vi naturligtvis skriva detta tydligt på startsidan eller dylikt men jag tycker verkligen inte vi ska lägga energi på att gömma material eller ständigt skriva ut spoilervarningar.

Jag tycker också det ska framgå tydligt vad som är "officellt" och vad som är "användarskapat". Jag tycker också att det ska vara tydligt för var och en att acceptera förändringar i artiklar. Om du skapar en Ö och skriver om den på Wikin måste du acceptera att någon ändrar och lägger till i den artikeln. Det är ju trots allt det vi gör mot Erik/Brior. Jag tror alla har det ganska klart för sig men att gå in på wikin och se ett edit-krig mellan två personer vore väldigt tråkigt.

Roligt att folk verkar entusiatiska. Ska försöka hinna med och kolla och läsa om saker men mellan jobb på 80%, plugg på 67% och sedan den fritid man måste ta sig är livet lite pressat ibland.
Att innehållet är öppet för alla att redigera bör kanske också stå utifrån samma resonemang kring självklarheter ovan som för spoilers.

Jag tycker också vi kan vara överens om att det är bättre att ta det lugnt och göra det bra än att hasta fram något imorgon eller om en vecka. Jag tror nog de flesta av oss har en liknande livssituation som den Guendolin beskriver. Därför är det kul, för att inte säga nödvändigt att se att det finns flera intresserade.
 
Guendolin
Posts: 69
Joined: Sat 09 Apr 2011, 16:12

Re: Wiki?

Wed 23 May 2012, 14:40

Angående spoilers så tycker jag följande.

Spoilers ska få förekomma men det ska vara tydligt att en artikel innehåller spoilers och från vilken bok/till vilken sak.

Tex att högt upp i artikeln om Majura så står det "Denna artikeln inehåller spoilers för boken Svavelvinter".
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Wiki?

Wed 23 May 2012, 20:23

Jätteroligt och nyttigt projekt! I vilken form ni än väljer så tror jag att det kommer att bidra med mycket nöje och nytta.

Vad gäller syfte: Jag tycker att idén bör vara att "samla, skapa och sprida spelar och spelledarskapat material till Svavelvinters spelvärld".

Vad gäller struktur: Kanske två huvudkategorier: artiklar om spelvärlden, och intrigtåtar och skuggkampanjer (Låt oss säga "Omnicyclopedia Argondica" och "Skugggaleriet"). På mellannivån så är det nog bra att sortera på geografi, men det brukar ju också dyka upp en hel del alster som inte är bundna till en tydlig region, så kanske ett par allmänna kategorier också av typen "Samhälle", "Religion", "Mat och Dryck" eller vad som nu passar. I en wiki kan man väl för den delen även låta en artikel ligga under flera etiketter.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Guendolin
Posts: 69
Joined: Sat 09 Apr 2011, 16:12

Re: Wiki?

Sun 03 Jun 2012, 01:28

Vill bara säga att jag ännu inte glömt bort detta men att jag har så sjukt fullt upp nu förtiden innan jag kan sätta igång ett sådant här projekt. Ska blli snart och helst lagom till boken kommer!
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Wiki?

Sat 23 Jun 2012, 18:42

Möjligt att detta ligger något utanför trådens ämne, men jag håller på att sammanställa ett index över olika världsdetaljer som förekommer i romanerna. Slaktare små, till att börja med. Med detta som stöd ska man snabbt kunna läsa vad som finns skrivet om exempelvis ön Stegos. Dock tänker jag mig ingen text, utan bara en sidhänvisning. Är detta något som kan ingå i wikin eller är det ett annat projekt?

Är det ett annat projekt borde det gå att göra enkelt i en (annan) tråd här på forumet.
 
Bladerunner_35
Topic Author
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Re: Wiki?

Sat 23 Jun 2012, 19:53

Möjligt att detta ligger något utanför trådens ämne, men jag håller på att sammanställa ett index över olika världsdetaljer som förekommer i romanerna. Slaktare små, till att börja med. Med detta som stöd ska man snabbt kunna läsa vad som finns skrivet om exempelvis ön Stegos. Dock tänker jag mig ingen text, utan bara en sidhänvisning. Är detta något som kan ingå i wikin eller är det ett annat projekt?

Är det ett annat projekt borde det gå att göra enkelt i en (annan) tråd här på forumet.
Jag gör ungefär samma sak och räknar med att det går att använda i wikin!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest