Tomas
Site Admin

Re: Bruksvapen och hur de bärs!

Fri 27 Apr 2012, 23:27

Spännande tråd detta! Och ett utmärkt ämne för husregler. För egen del ger systemet med vapentyngd och vapenlängd lagom mycket taktisk "regelcrunch" i närkamp, men vill man bygga på med mer så är det förstås fritt fram. Regelmekaniken med bonustärningar, elände osv gör det ganska enkelt att haka på nya subsystem, vilket ni har visat med era förslag på utbyggda fältslagsregler.

@bladerunner: att tung rustning ger utmattning är en officiell regel, se avsnittet om rustningar.
Fria Ligan

Jorgen_CAB
Topic Author

Sat 28 Apr 2012, 00:32

Jag vill också passa på att säga att jag inte försöker "övertyga" någon att spela på ett visst sätt, jag tycker att man skall spela precis så som man själv tycker är kul. Jag försöker bara förmedla de kunskaper/erfarenheter som jag har. Sedan spelar vi ju alla exceptionella personer som bryter mot de gängse normerna. Personligen gillar jag att försöka hålla jämna steg med vad jag uppfattar som realism där jag anser att den bör vara representerad. Detta var anledningen till att jag började läsa historieböcker för en trettio år sedan eller så när vi började spela rollspel.

Vissa grupper spelar lite mer high-fantasy där realismen har en mycket liten roll, har spelat i sådana äventyr också (även på senare år). Där brukar varje liten by vi passerar ha ett fint världshus och en fullpackad handelsbod som accepterar guldmynt utan att blinka när vi köper en hel bunte med mycket sällsynta örter för den senaste drakskatten vi plundrat.
Den typen av äventyr är roliga de också ibland, men jag föredrar de som lutar åt mer realism med starka inslag av mystik, romantik och ett grått töcken. Realismen tenderar att vare mer rå och kallhjärtat även om dödandet inte är lika frekvent. Det bästa är ju när man inte riktigt vet vem som är vän eller fiende... fast nu har jag glidit alltför långt från ämnet... ursäkta röran!!!

Bladerunner_35

Sat 28 Apr 2012, 08:45

Jag tänker mig att det är lite att ge bara en bonustärning för sköld. En sköld var väl ett mycket bra redskap som gav sin användare ett rejält övertag mot någon utan sköld? Åtminstone 2 men kanske till och med 3 bonustärningar - vad säger du Jorgen_CAB?

Bladerunner_35

Sat 28 Apr 2012, 09:17

Som berättare bör man också tänka på hur opraktiskt det i regel är att slåss med stora vapen inomhus om du inte har gott om plats, detsamma gäller vapentekniker som två vapen som behöver stort svängutrymme.

Båda dessa saker kan jag tala från egen erfarenhet med fäktning... ;)

Visst kan det vara dramatisk med en stor krigare som kommer in på värdshuset med sitt enorma slagsvärd i handen. Frågan är bara hur effektivt kan han svinga det därinne?
Det är ju saker som man ibland kan spela på som berättare och ge en spelare med dolk en rejäl bonus för.
Det slog mig att det enklaste att göra vid trånga utrymmen är att helt enkelt vända på steken och ge bonustärningen till det kortaste vapnet.

Jag funderar också på att låta bonustärningen för längd vara lika med differansen i längd mellan vapnen.

En knivbeväpnad man skulle då få två bonustärningar när han slåss med den store krigaren inne på värdshuset men när striden böljar ut på torget utanför blir det istället den store krigaren som får två bonustärningar.

Jorgen_CAB
Topic Author

Sat 28 Apr 2012, 09:41

Att låta bonustärningen gå till den sm har fördelen i den givna situationen från längden på vapnet är givetvis en utmärkt idé. Dock så vet jag inte om det är så bra att ge mer än en tärning, varje tärning i spelet gör väldigt stor skillnad när de flesta börjar med två eller kanske tre tärningar.

Personligen tycker jag nog att det räcker med en tärning som det är nu om de har fördelen med ett längre vapen.

Bladerunner_35

Sat 28 Apr 2012, 12:41

Efter omoget övervägande kommer jag förmodligen använda mig av följande husregler för närkamp:

I trånga utrymmen där det inte finns möjlighet att använda ett svärd eller ett spjut fullt ut är det istället den med kortast vapenlängd som får 1 bonustärning i närkamp.

Sköld ger 2 bonustärningar för försvararen i närkamp (istället för 1).

Dessutom tycker jag Jorgen_CABs husregler är bra med vissa modifikationer:

Vapen som är gjorda för att slå igenom tunga rustningar kategoriseras som obalanserade (stridsklubba, stridsyxa, stridshammare) räknar sin längd som ett mindre när de används mot vapen med samma längd men de räknar samtidigt sin skada som ett högre men bara för att avgöra om rustningar skyddar.

Vapen som kategoriseras som långsamma (arbalest, katapult*, ballista*, blida*) måste ha förberetts föregående runda för att kunna användas (en karaktär eller bifigur kan då inte göra något annat under rundan och om de tvingas exempelvis försvara sig går förberedelserna om intet).

*Belägringsvapen kan enbart förberedas på en runda om det finns en besättning på två eller fler. I annat fall kan de ta fler rundor att förbereda dessa vapen (bordet avgör).

Tillhygge räknas alltid som obalanserade men utan att räkna sitt skadevärde högre mot rustningar. De kan däremot ha större längd än 1 (bordet avgör).

Jorgen_CAB
Topic Author

Sat 28 Apr 2012, 15:20

En sak som jag tänkte på med anledning av din sköldregel.

Istället för att ge den med sköld en extra (dvs två) bonustärningar så vinner du som försvarare på lika resultat. Skölden är som du framhäver väldigt effektiv vid försvar och kan själv tycka ett en bonustärning är på tok för dåligt.

Har slagits en del både med och utan sköld, att ha en sköld är extremt fördelaktigt, inte bara lite fördelaktigt. Däremot gäller inte detta om båda kombattanterna är utrustade med en sköld, då gäller bara en bonustärning och anfallaren vinner fortfarande på lika.

Anledningen till att jag gör på detta viset är för att om du ger försvararen två bonustärningar utan att ta hänsyn till om anfallaren har en sköld så tycker jag att man ger lite för stor vikt vid försvaret. Sköldar använder du både offensivt och defensivt.
Man skulle också kunna kräva att en kombattant som vill ha denna extra egenskap från en sköld måste ha minst första nivån i Svärdskonst fast behöver inte satsa ÖT, det är en passiv effekt.

Du får alltså en bonustärning om du håller i en sköld, den är du alltid garanterad. Om du dessutom har svärdskonst och motståndaren inte bär på en sköld så vinner du dådslaget på lika som försvarare.

Bladerunner_35

Sat 28 Apr 2012, 16:09

Jag har ingen erfarenhet, varken praktisk eller teoretisk, av sköldar men jag inbillar mig att en strid där båda kombattanterna har sköld är märkbart annorlunda mot en strid där ingen har det.

Striden behöver inte bli avvaktande och defensiv eftersom sköldar även kan användas offensivt som du påpekar men borde det rimligen inte ta längre tid att hitta en blotta för parterna i en strid med sköldar?

Att alla stridande med en sköld får två bonustärningar gör det svårare att för angriparen att skada försvararen.

Fast nu när jag tänker efter så är närkamp en konflikt där vinnare åsamkar förloraren skada. Det innebär ju att skölden inte bara ökar chansen att skydda sig utan att även göra skada. Det gör det kanske för kraftfullt?

Att vinna på lika är ju samtidigt väldigt kraftullt det med och jag är faktiskt inte helt säker på vilket som är bäst rent sannolikhetsmässigt.

Jag tycker dock inte om att bara ge extrabonusen för sköld bara om försvararen har svärdskonst tränad. Jag gillar tanken med dåligt tränad milis eller stadsvakter som med spjut och sköldar ändå blir hyffsat effektiva.

Utan mer info tror jag att jag håller fast vid två bonustärningar för enkelhetens skull. Samtliga husregler bör ju tempereras i faktiskt spel innan de blir permanentade i vilket fall.

ps. en av de coolaste skildringarna av en strid jag läst är holmgången i Röde Orm där Bengtsson går in en del på sköldarnas värde

Bladerunner_35

Sat 28 Apr 2012, 16:20

En annan sak jag funderat lite på utan att egentligen komma någon vart är rustningar. Just nu känns det som rustningar är ganska dåliga. Lätt rustning är en sak men tung rustning som ju även inbegriper plåt om än kanske inte helrustning, ger inte bara utmattning utan är även relativt enkel att ignorera (särskilt med husregler om penetrerande vapen).

Visst var tunga rustningar bättre än så? En idé jag hade var att ge tunga rustningar en bonustärning till försvararen förutom skyddet (snott rakt av från Fantasy!). Jag ska köra några exempelstrider för att lära mig systemet och pröva hur bra tunga rustningar är utan ändringar.

Är det någon som har några erfarenheter kring detta från spel?

Jorgen_CAB
Topic Author

Sat 28 Apr 2012, 17:42

När det gäller rustningar och penetration så ser jag inte det som ett större problem. de flesta vapen som jag har i min lista ger mindre i skada än innan. Dessutom så minskar jag ju även chansen att faktisk träffa och göra skada också med attributet klumpigt.

Utöver detta så kan du lätt lägga till en nivå rustning och kalla den extra tung rustning, detta bör ju då representera full plåtrustning. Tung rustning i Svavelvinter är på sin höjd en ringbrynjeskjorta med lite metallplåtar, eller kanske ett bröstharnersk i stål med ben och armskydd. Jag får inte känslan av att de representerar senmedeltida helrustningar direkt.

När det gäller sköld och utdragen strid så ser jag inte detta som ett problem heller. Reglerna är ju abstrakta nog att väva in detta i själva händelsen.

En runda i strid kan ju trotts allt vara från ett par sekunder till flera minuter, det beror ju på scenen och vad som passar stämningen. detta är en av de saker som jag gillar med Svavelvinter och också varför jag inte vill ändra och lägga till allt för många modifikationer. Det jag ville åstadkomma med mina små ändringar var en balans mellan vapentyperna som mer representerade verkligheten.
Last edited by Jorgen_CAB on Sat 28 Apr 2012, 23:03, edited 1 time in total.