Bladerunner_35

Re: Bruksvapen och hur de bärs!

Fri 27 Apr 2012, 16:48

Det viktiga är nog att man bortser från det regeltekniska och använder vapnen som de är tänkta och i rätt situationer så blir nog allt bra.
Nja, jag är nog lite för mycket simulationist för att nöja mig med det. Samtidigt är ju Svavelvinter ett Story Now-spel men med lite tweaks av den grund som redan ligger, de förslag du har låter ju bra t.ex., så är jag övertygad om att det går att få reglerna att efterlikna världen än lite mer.

Kanske går det att låta Erfarenhetskonceptet blöda över på vapen och rustningar på något sätt a la aspekter från FATE?

Att kategorisera vissa vapen som "behöver mycket utrymme" lär väl vara tämligen lätt. Fantasy! som har många liknelser med Svavelvinter använder sig av två värden för varje vapen; ett under normala förhållanden och ett för trånga utrymmen.

Jorgen_CAB
Topic Author

Fri 27 Apr 2012, 18:42

I regel tror jag att många saker som vi nu talar om är väldigt situations beroende och sådant som erfarenheter och tillfälliga modifikationer kan täcka som berättaren får avgöra från fall till fall.

När det gäller själva vapnen så är det nog bara viktigt att man får med det allra mest övergripande så som att en stridshammare är långsam men bra på att penetrerar rustning, dvs... ett vapen som du enbart ser på slagfältet inte på krogen. ;)

Bladerunner_35

Fri 27 Apr 2012, 19:00

När det gäller själva vapnen så är det nog bara viktigt att man får med det allra mest övergripande så som att en stridshammare är långsam men bra på att penetrerar rustning, dvs... ett vapen som du enbart ser på slagfältet inte på krogen. ;)
Ja, jag tror det räcker utmärkt med den nivån. Vad jag vill komma åt är att ge spelarna en god anledning att låta sina karaktärer gå runt utan tunga vapen och rustningar i tid och otid. Att det finns en reell spelteknisk anledning att inte alltid använda tvåhandssvärdet utan att stridshammaren och dolken har sina givna roller precis som du beskriver.

Dessutom bör det finnas minst lika påtagliga sociala normer som styr spelarna mot ett "trovärdigt handavande av vapen och rustningar". Kanske en tärningsmodifikation vid konflikter där tung beväpning ses som något negativt (eller positivt).

Jorgen_CAB
Topic Author

Fri 27 Apr 2012, 19:12

Här är en länk till den tabell av vapen som vi kommer att använda när vi spelar Svavel Vinter.

http://firedragon.mine.nu/Svavel_Vinter ... _Vapen.pdf

Bladerunner_35

Fri 27 Apr 2012, 19:46

Här är en länk till den tabell av vapen som vi kommer att använda när vi spelar Svavel Vinter.

http://firedragon.mine.nu/Svavel_Vinter ... _Vapen.pdf
Mycket intressant men efter en snabb överblick förefaller tillhyggen som oskäligt bra jämfört med riktiga vapen (jag antar att tillhyggen är lika med improviserade vapen).

Jorgen_CAB
Topic Author

Fri 27 Apr 2012, 19:49

Dokumentet är fel... alla tillhyggen skall också vara klumpiga... de är INTE balanserade för att slåss med. Skall ändra det.

Maekolv

Fri 27 Apr 2012, 19:59

Det sköna med Svavelvinter tycker jag är berättandet och de "snabba" reglerna - att det inte behövs så mycket exakta siffror, tittandes i tabeller, diskussioner om reglerna och allt det där som hör regeltyngda rollspel till. Man kör, rullar lite tärningar och det som verkar rimligt är det som sker. Men som jag skrev i en annan tråd - keep up the good work: husregler är perfekt både för den som vill använda dem och den som helst låter bli. ;)

Vad det gäller rörligheten så är det klart att man rör sig smidigare utan ett svärd i bältet eller en båge över ryggen, men det är ärligt talat inget jättebesvär med dessa attiraljer. Jag och fler med mig har burit svärd under långa perioder, kanske även med båge och sköld över ryggen, och det är faktiskt inte överdrivet jobbigt. Det är inte ens jobbigt efter en vecka med svärd vid sin sida, tvärt om - då har man ju verkligen börjat "växa ihop" med svärdet. Enda besväret är när man ska sätta sig ner och svärdet trilskas. Men utmattning? Knappast.

Vissa sköldar är givetvis tunga, men det behöver inte vara så. Vikingarna kånkade exempelvis ofta runt på sina rundsköldar, utan att det nödvändigtvis var säker strid på gång. Jämfört med en ryggsäck eller något annat så är en sköld lätt. Dessutom ger den ett oslagbart skydd bakåt när man bär den på ryggen.

Ett vapen aldrig bättre än du gör det, så att degradera en stackars vedyxa till ett "tillhygge" tycker jag är lite orättvist. En skicklig yxsvingare med vedyxa är betydligt farligare än en vekling med någon typ av stridsyxa. Samma sak med pilbågar, även en femåring kan skjuta pilbåge utan några direkta instruktioner. Men för att bli en mästare, då krävs en hel del träning. Det är förmodligen som du skriver, att det för trupper var lättare att snabbutbilda i armborst... men bågen var inte fullt så usel som texten ger sken av.

Den förbättring jag skulle vilja se med reglerna skulle snarare vara förenklingar. :)

Jorgen_CAB
Topic Author

Fri 27 Apr 2012, 20:06

Har rättat till de felen som jag hittade, hade två olika dokument och la ut det felaktiga. :)

När det gäller exempelvis värdet av en dolk/kniv så måste man sätta saker in sin kontext. Dolken är för soldaten en mycket viktigt sidovapen och VERKTYG. Dolken är oerhört livsfarligt i riktig närkamp, speciellt med två rustade krigare. En soldat drar hellre upp sin dolk än sitt svärd om han måste nedkämpa en fullt rustad motståndare i vissa situationer. En dolk är mycket lättare att använda vid fasthållningar och kan lirkas in i glipor eller under hjälmen på motståndaren, sådant får du lära dig på en medeltida fäktskola även idag. :)

Strid med svärd inbegriper en mängd tekniker för att kasta omkull din motståndare som att slå med svärdet, de flesta tekniker handlar om att få din motståndare ur balans helt enkelt.

Det är givet att det är alltid är en fördel att slåss med ett längre vapen, men det kan snabbt bli till en nackdel mot en skicklig motståndare. Allt detta är givetvis helt abstrakt och inräknat i ödestärningar, karaktärerna respektive blod och förmågornas expertiser.

Det enda som jag kommer att tillåta är att vapen med längd 1 är användbara i vid fasthållningar, vilket är ganska rimligt tycker jag.

Jorgen_CAB
Topic Author

Fri 27 Apr 2012, 20:19

Det sköna med Svavelvinter tycker jag är berättandet och de "snabba" reglerna - att det inte behövs så mycket exakta siffror, tittandes i tabeller, diskussioner om reglerna och allt det där som hör regeltyngda rollspel till. Man kör, rullar lite tärningar och det som verkar rimligt är det som sker. Men som jag skrev i en annan tråd - keep up the good work: husregler är perfekt både för den som vill använda dem och den som helst låter bli. ;)

Vad det gäller rörligheten så är det klart att man rör sig smidigare utan ett svärd i bältet eller en båge över ryggen, men det är ärligt talat inget jättebesvär med dessa attiraljer. Jag och fler med mig har burit svärd under långa perioder, kanske även med båge och sköld över ryggen, och det är faktiskt inte överdrivet jobbigt. Det är inte ens jobbigt efter en vecka med svärd vid sin sida, tvärt om - då har man ju verkligen börjat "växa ihop" med svärdet. Enda besväret är när man ska sätta sig ner och svärdet trilskas. Men utmattning? Knappast.

Vissa sköldar är givetvis tunga, men det behöver inte vara så. Vikingarna kånkade exempelvis ofta runt på sina rundsköldar, utan att det nödvändigtvis var säker strid på gång. Jämfört med en ryggsäck eller något annat så är en sköld lätt. Dessutom ger den ett oslagbart skydd bakåt när man bär den på ryggen.

Ett vapen aldrig bättre än du gör det, så att degradera en stackars vedyxa till ett "tillhygge" tycker jag är lite orättvist. En skicklig yxsvingare med vedyxa är betydligt farligare än en vekling med någon typ av stridsyxa. Samma sak med pilbågar, även en femåring kan skjuta pilbåge utan några direkta instruktioner. Men för att bli en mästare, då krävs en hel del träning. Det är förmodligen som du skriver, att det för trupper var lättare att snabbutbilda i armborst... men bågen var inte fullt så usel som texten ger sken av.

Den förbättring jag skulle vilja se med reglerna skulle snarare vara förenklingar. :)
När jag pratade om svärd så menade jag givetvis långsvärd, inte vanliga svärd. Långsvärdet är som sagt ganska stort och otympligt. Det är givetvis så att du kan slänga din sköld och svärd på ryggen och kånka runt på dem, men de är i vägen ganska ofta och det blir snabbt obekvämt. Romarna hade ganska stora sköldar och bar ALL sin utrustning plus vapen, men sedan marscherade de inte mer än en mil eller två om dagen heller.

Det är inte vikten av sakerna som tynger en rollperson, det är helt enkelt att de är otympliga att springa omkring med.

Sedan förstår jag inte var du får idén ifrån att min text trackar ner på bågen?

Det enda jag sa var att bågen är mycket svårare att lära sig skjuta kompetent med än ett armborst, det har jag historisk data som backar upp mig på. Det är en sak att kunna spänna och avfyra en båge, en annan att faktiskt kunna träffa något och göra skada.

Jag har själv legat i skogen med både rustning, båge och svärd. Jag vet själv hur det känns. Det som jag beskrev ovan är menat för vardagssituationer, inte krigssituationer där man förväntas att leva obekvämt. Jag bedömer att jag skaffat mig en massa utmattning när jag strosat omkring i rustning och stora sköldar, de som inte hade denna utrustning kunde ta sig fram bra mycket lättare och var inte lika trötta i allmänhet.

Jag anser heller inte att man kategoriskt skall ge utmattning till en person som bär en sköld på ryggen, det är ju inte värre än att bära på en tung ryggsäck.

Däremot, om en grupp soldater får i uppdrag att ge sig ut i skogen för att rekognoscera och behöver röra sig snabbt och smidigt, då skulle jag ge dem en utmattningspoäng om de släpade med sig en sköld och ett slagsvärd. Men inte om de tar sin långbåge med sig som de uppenbarligen håller i händerna större delen av tiden.

Ta en pinne på 150cm och surra fast på ryggen och gå omkring med den en hel dag och du inser snart hur otympliga de är att släpa på även om den inte är speciellt tung.

**Edit**
Glömde att kommentera tillhygge... ett tillhygge är i princip lika bra som ett svärd i listorna så jag ser inte problemet!
Last edited by Jorgen_CAB on Fri 27 Apr 2012, 21:04, edited 1 time in total.

Jorgen_CAB
Topic Author

Fri 27 Apr 2012, 20:57

Ett annat scenario där det är helt okej att bära ett slagsvärd vore om du var livvakt åt en krämare. Du följer honom under alla hans ärenden under dagen och skall bara se till att inget oförutsett händer.
Rollpersonen har givetvis sitt långsvärd instucket i sin skida och bär det i händerna. Vid sin sida har han ett kortare svärd om han hamnar i en situation som inte är lämpad för slagsvärdet och en dolk instucken under bältet om nöden kräver. Jag ser inget konstigt i denna situationen heller. Men att surra fast svärdet på ryggen och försöka, på ett smidigt vis, följa krämaren runt utan att välta omkull saker och ting är fördömt att misslyckas, krämaren skulle nog tycka att du är inkompetent dessutom som inte kan vara lite diskret. ;)