Tomas
Site Admin

Re: Bruksvapen och hur de bärs!

Sat 28 Apr 2012, 22:30

Intressanta resonemang. Att sköldar och rustningar inte är särdeles effektiva (men långtifrån effektlösa!) är ett medvetet designval. Motivet är inte i första hand realism utan att undvika att alla rollpersoner känner att de måste knata runt i tung rustning och sköld för att ha en chans i strid. Det skulle helt enkelt inte passa stämningen, så som vi uppfattar settingen från romanerna.

Men vill man satsa på mer detaljerad och måhända mer realistisk stridssimulering så låter era förslag utmärkta!

Är aningen tveksam till att ge två bonustärningar för sköld, det är en rätt rejäl bonus. Kanske dela upp i liten sköld som ger en bonus och stor sköld som ger två, men kräver 3 i Sten? Bara en tanke i all hast.
Fria Ligan

Jorgen_CAB
Topic Author

Sat 28 Apr 2012, 23:48

Jag förstår precis vad du säger vilket var lite mitt huvudsyfte med tråden från början. Att diskutera kring nyttjandet av vapen och när/hur man bar dem i verkligheten, inte att diskutera husregler kring dem även om det är intressant det också. ;)

Som spelare bör man sätta sig in i hur ens karaktär tänker. De har sällan lust att knata runt med tunga vapen och rustningar om de inte måste, precis som vi inte har lust att göra en massa sakers som kanske ibland vore bättre om vi gjorde osv.. sluta tänka på reglerna och min/maxa allt, det är ju inget datorspel. ;)

Är det inte direkt fara och färde då sliter man inte med all sin utrustning hela tiden. Om man förväntas att behöver röra sig smidigt och lätt, då tar man inte med sig skrymmande föremål om inte uppdraget kräver det specifikt.

Det fanns ju en anledning till att inte alla soldater gick omkring med ett slagsvärd i verkligheten, det var helt enkelt opraktiskt. En liknelse idag vore att alla soldater i armén gick omkring med raketgevär, men det gör de ju inte, det är ju opraktiskt och dyrt. En av anledningarna var ju också att stora svärd var avsevärt dyrare än mindre svärd.

Detsamma gäller givetvis skölden, de är oerhört opraktiska att knata runt med på stan. Visst, när du är ute på marsch från plats till plats då kanske du har skölden på ryggen, men seriöst... om du har ett rid eller packdjur... tror du verkligen att du skulle ha skölden på dig då om du inte förväntade dig strid?!?
Ju mer saker du bär på dig desto kortare sträcka orkar du gå under en dag, dessutom hade de inte lika fina vandringskängor, vindjackor, termokläder, tält och sköna sovsäckar som vi har idag. Allt var aningen mer jobbigt, bylsigt eller tungt. Givet beror det på klimatet där man är givetvis.

Personligen tycker jag att känslan av realism är en del av rollspelsupplevelsen, att känna hur tungt, slitsamt och jobbigt saker kan vara. Jag brukar lägga ner lite tid på att berätta hur trötta spelarna är efter en dags vandring, hur det värker i benen, blåsor på fötterna, skavsår efter ryggsäcken osv... speciellt om man bär på en massa. De som inte bär på massa skrot brukar jag istället vara lite snällare mot. Dessa personer är piggare, de går ut i skogen för att samla ved och laga lite mat, de känner sig bra mycket piggare och alerta. Ibland är jag även elak och låter ett överfall komma just i skymningen när de är som tröttast, kan ju förstå hur elak jag kan vara med negativa bonusar då för de som släpar på en massa tunga saker. ;)

Men detta var för de flesta som jag känner längesen, idag ser de till och ha rejält med packdjur, riddjur och/eller slavar/tjänare med sig, så de slipper så mycket jobb som möjligt. De vill inte höra om hur trötta de är och lägga om sina skavsår med den läkande pastan varje kväll. Nu får de på sin höjd höra att de får ont i arslet efter att ha suttit i ridsadeln hela dagen (om de inte är vana ryttare förstås). ;)

När det gäller svärd och storlek, har ni försökt dra ut ett svärd ur sin skida när du har det fastspänt vid kroppen. Om du har det vid din sida så kan du i princip ha ett svärd med en klinga på cirka 100-140 cm (beroende på hur lång du är), men det blir väldigt krångligt med långa klingor. Har du ett löst band på ryggen så kan du dra ut ett svärd med en klinga på runt en armlängd dvs 70-100 cm kanske. Är svärdet fastsurrat på ryggen så dra bort en 10-15cm från ovanstående. Dvs, vapen på ryggen är bara meningsfullt för att transportera det när du är på marsch om det inte har en väldigt kort klinga eller din karaktär är väldigt lång. Det bör tilläggas att klingan på ett långsvärd ligger på just 100-120cm.
Ju lösare du har ett föremål som du transporterar desto jobbigare är de dessutom att transportera, det märker man lätt genom att bara ha sin ryggsäck slängd över en axel eller om du tagit på dig den ordentligt. Har du spänt fast din sköld ordentligt på ryggen som bärhjälp, då kan du förmodligen inte använda den i en stridssituation. Har du den lätt slängd över axeln, ja då kan du nog inte gå så långt innan den börjar kännas rejält obekväm. Jag går bl.a. varje dag till bilpoolen som tar mig till jobbet och med mig har jag min ganska stora laptop plus böcker och mat i min ryggsäck. Jag får gå en tre kilometer ungefär, cirka femton minuter tar det i alla fall. Om jag inte har ryggsäcken på mig (som är ganska tung) så är det väldigt obekvämt, har jag den på mig är det inga som helst problem. :)

Jorgen_CAB
Topic Author

Sun 29 Apr 2012, 00:09

Kan tillägga till ovanstående...

I den senaste gruppen som gick under ett mer klassiskt äventyr i Riotminds fantasyvärld. Där var fem rollpersoner men hela gruppen bestod av ytterliga fyra tjänare/slavar och de hade med sig förutom riddjur till alla, mulor med alla tält, mat (till hästarna och packdjuren inkluderat) och utrustning. Prästen i gruppen var föd med silversked i munnen och hade två personer som gjorde allt åt honom. Hans tält var ungefär lika stort som alla de andras tält tillsammans... ska tillägga att han var krigare och präst! ;)

Hur som helst, de var inte direkt diskreta där de färdades, men det krävdes en veritabel armé för att våga sig på ett överfall på dem också. :)

De hade dock en skicklig jägare med i gruppen, han spenderade ganska mycket tid på att rekognoscera i terrängen, se till att de inte råkade ut för otrevligheter och föreslå rutter som de skulle ta för att undvika problem.

Det var inte så att vi direkt rollspelade all aktivitet som hände därute, men då naturen är så farlig som den kan vara på de platser som de besökte... ja, då måste man på något vis förmedla hur utlämnade de är till moder natur.

Bladerunner_35

Wed 23 May 2012, 22:47

Även denna tråden kanskebör flyttas till forumet för husregler?

Kul att ni bestämde er för ett nytt subforum!