Det är möjligt att Andy redan fått svar på sin fråga, men jag undrar kanske ännu mer konkret vad skillnaden mellan böckerna och Äventyrsspels-modulerna är. Läste romanen för några år sedan och vill minnas att sådant som kändes mest Drakar & Demoner har försvunnit - alltså orcher och alver och kanske ytterligare något. Dvs allt det där som är tydligt Tolkien-fantasy. Korrekt uppfattat? Dessutom verkar magin fungera på annat sätt (avsnitten bland molnen var de jag tyckte mest om i romanen!).
Suck, jag skrev ett långt svar som bara försvann och orkar inte skriva det igen, därför får ni bara en punktsammanfattning:
* Orcher och alver och dvärgar är borta men människoarten visar större variation, exempelvis som vargmän, tolgulder och träskmän. Miljön påverkar anpassningen direkt såsom Lysenko trodde. En fredlös blir så småningom konstig, kanske med svans eller så - lite som Gollum. Jag ville bort från det gängse och Tolkien, inte för att jag ogillar Tolkien utan för att jag ville gå en egen väg. I mycket har jag gått tillbaka till äldre källor där det finns hur mycket som helst att hämta.
* Magin är farlig, varierad och har ingen gemensam grund. Jag ville bort från företeelser typ: "Du har tolv mana kvar och en eldboll kostar fyra mana". Antingen har man tumme med esoteriska krafter såsom Silvia Mirandas kontakter med molnen, eller så besitter man förmågor eller kunskaper som få andra har, exempelvis Shaguls förmåga att besöka dödsriket för att tala med de döda. Eller så manipulerar man livet som DiFolter och shaguliter. Animister kan tala med djur och formvandlas. Språket har en framträdande roll hos exempelvis illusionister eftersom manipulation av språket ger effekt på "verkligheten". Det finns också en livsmagi inpirerad av exempelvis av Våroffer / Nicholas Roerichs konst / Wicca / The Golden Bough. Präster har ibland magikunskaper. Skillnaden är bara att de bekänner sig till någon religion och underställer sig gudar. Den stora kampen i världen står inte mellan gott och ont utan mellan de skapelsetrogna och de icke skapelsetrogna som inte respekterar skapelsegudarnas avsikter.
* Metafysiken har utvecklats i romanerna, exempelvis vad gäller Det Höga Språket och konfluxernas natur. Shaguls skaparbok fanns inte alls i spelet men är en del av intrigen i alla böckerna. Kaklunerna har en roll att spela i skapelsen liksom drakar.
* Samhället har utvecklats. Exempelvis finns nu sju hertigdömen på Paratorna och Nya sfären som vill undergräva kejsarmakten. Även Stegos har inre motsättningar och inte ens Ransard är riktigt problemfritt.