Andy
Posts: 15
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:15
Location: Årsta, Stockholm

Trakorientrogna

Tue 12 Apr 2011, 19:49

Hur trogna det "gamla" Trakorien är det nya spelet? Är det som Erik skrivit för Äventyrsspel och det som återfinns i romanen "lag"? Hur mycket nytt världsmaterial kommer spelet att bjuda på?

Kommer en spelgrupp kunna använda allt tidigare publicerat material, Femte Konfluxen, Trakorienboken utan allt för mycket extra meck?

/Andy
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4475
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Trakorientrogna

Tue 12 Apr 2011, 20:20

Vad som är "lag" om Trakorien kan bara Erik och berättarna svara på. :)
Men - som bekant skiljer sig den nya romansviten en del från de gamla spelmodulerna. Det nya spelet bygger på romanerna, men skillnaderna är inte större än att du ändå kan ha nytta av de gamla äventyren. Jag har dem själv till hands när min grupp nu spelar en konfluxkampanj med det nya spelet.
Regeltekniskt är de väldigt olika, men att "skapa om" SLP i det nya systemet är mycket snabbt och enkelt.
Fria Ligan
 
Andy
Posts: 15
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:15
Location: Årsta, Stockholm

Re: Trakorientrogna

Tue 12 Apr 2011, 20:29

Det låter bra.

Jag gillar romanen. Kanske dags att läsa om den.

/Andy
 
User avatar
Brior
Posts: 826
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Trakorientrogna

Tue 12 Apr 2011, 22:50

En princip som jag haft från början i Trakorien, och det gäller både spelen och romanerna, är att stänga så få dörrar som möjligt. Mer konkret:
* Det finns alltid alltid undantag och oförklarligheter
* Inget är så enkelt att det inte kan trasslas till
* Alla har en dold agenda
* Information lämnas oftast i form av "prästerna i Treipo säger att ...", dvs det som sägs är förmodligen ofullständigt, delvis felaktigt och sållat genom ett subjektivt filter och det går inte ens att avgöra hur mycket fel det är.
* Överallt finns det mer att säga - oavsett om det rör sig om kosmologiska principer eller en gränd i Tricilve så kan det kan byggas ut till ett eget äventyr.

Därför kan Trakorien anpassas och byggas ut närmast i oändlighet. Jag föreställer mig att det gör landet mer intressant att äventyra i. Ett stort nöje är att läsa om hur samma äventyr utspelas för olika grupper och väldigt sällan känner jag behov av att säga att "så där är det inte!" Jag har bara satt mig på tvären när personer försökt bestämma globala variabler, dvs lägga fast generella principer som begränsar för andra, exempelvis när det gäller gudavärld eller hur magi fungerar.

/Erik G
 
Bengt Petter
Posts: 533
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Trakorientrogna

Wed 13 Apr 2011, 09:37

Det är möjligt att Andy redan fått svar på sin fråga, men jag undrar kanske ännu mer konkret vad skillnaden mellan böckerna och Äventyrsspels-modulerna är. Läste romanen för några år sedan och vill minnas att sådant som kändes mest Drakar & Demoner har försvunnit - alltså orcher och alver och kanske ytterligare något. Dvs allt det där som är tydligt Tolkien-fantasy. Korrekt uppfattat? Dessutom verkar magin fungera på annat sätt (avsnitten bland molnen var de jag tyckte mest om i romanen!).
 
User avatar
Peter
Posts: 581
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Trakorientrogna

Wed 13 Apr 2011, 10:54

Erik kommer säkert att ge dig ett mer fullödigt svar, men i princip, ja. Geografi och metafysik är inte Ereb Altor längre - det är något på det hela taget mer udda och mer unikt. Ett antal fantasystereotyper har försvunnit, och romanen är en god guide till vad man kan förvänta sig.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Brior
Posts: 826
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Trakorientrogna

Wed 13 Apr 2011, 11:23

Det är möjligt att Andy redan fått svar på sin fråga, men jag undrar kanske ännu mer konkret vad skillnaden mellan böckerna och Äventyrsspels-modulerna är. Läste romanen för några år sedan och vill minnas att sådant som kändes mest Drakar & Demoner har försvunnit - alltså orcher och alver och kanske ytterligare något. Dvs allt det där som är tydligt Tolkien-fantasy. Korrekt uppfattat? Dessutom verkar magin fungera på annat sätt (avsnitten bland molnen var de jag tyckte mest om i romanen!).
Suck, jag skrev ett långt svar som bara försvann och orkar inte skriva det igen, därför får ni bara en punktsammanfattning:

* Orcher och alver och dvärgar är borta men människoarten visar större variation, exempelvis som vargmän, tolgulder och träskmän. Miljön påverkar anpassningen direkt såsom Lysenko trodde. En fredlös blir så småningom konstig, kanske med svans eller så - lite som Gollum. Jag ville bort från det gängse och Tolkien, inte för att jag ogillar Tolkien utan för att jag ville gå en egen väg. I mycket har jag gått tillbaka till äldre källor där det finns hur mycket som helst att hämta.

* Magin är farlig, varierad och har ingen gemensam grund. Jag ville bort från företeelser typ: "Du har tolv mana kvar och en eldboll kostar fyra mana". Antingen har man tumme med esoteriska krafter såsom Silvia Mirandas kontakter med molnen, eller så besitter man förmågor eller kunskaper som få andra har, exempelvis Shaguls förmåga att besöka dödsriket för att tala med de döda. Eller så manipulerar man livet som DiFolter och shaguliter. Animister kan tala med djur och formvandlas. Språket har en framträdande roll hos exempelvis illusionister eftersom manipulation av språket ger effekt på "verkligheten". Det finns också en livsmagi inpirerad av exempelvis av Våroffer / Nicholas Roerichs konst / Wicca / The Golden Bough. Präster har ibland magikunskaper. Skillnaden är bara att de bekänner sig till någon religion och underställer sig gudar. Den stora kampen i världen står inte mellan gott och ont utan mellan de skapelsetrogna och de icke skapelsetrogna som inte respekterar skapelsegudarnas avsikter.

* Metafysiken har utvecklats i romanerna, exempelvis vad gäller Det Höga Språket och konfluxernas natur. Shaguls skaparbok fanns inte alls i spelet men är en del av intrigen i alla böckerna. Kaklunerna har en roll att spela i skapelsen liksom drakar.

* Samhället har utvecklats. Exempelvis finns nu sju hertigdömen på Paratorna och Nya sfären som vill undergräva kejsarmakten. Även Stegos har inre motsättningar och inte ens Ransard är riktigt problemfritt.
 
Andy
Posts: 15
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:15
Location: Årsta, Stockholm

Re: Trakorientrogna

Wed 13 Apr 2011, 12:43

Det är möjligt att Andy redan fått svar på sin fråga, men jag undrar kanske ännu mer konkret vad skillnaden mellan böckerna och Äventyrsspels-modulerna är. Läste romanen för några år sedan och vill minnas att sådant som kändes mest Drakar & Demoner har försvunnit - alltså orcher och alver och kanske ytterligare något. Dvs allt det där som är tydligt Tolkien-fantasy. Korrekt uppfattat? Dessutom verkar magin fungera på annat sätt (avsnitten bland molnen var de jag tyckte mest om i romanen!).
Jag är ganska nöjd med svaren, både från Tomas och Brior.

Tack.
GZIP: Off