Peter

Re: Kontinenten Argond

Fri 20 Jan 2012, 00:09

Görsnygg karta - roligt att se all namn i pränt
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Brior

Fri 20 Jan 2012, 00:14

Jättesnygg karta, mycket nytt för mig men ändå känner jag igen mig! Avståndet mellan Trakorien och Marjura ser ut att vara stort - kanske har det att göra med projektionen? Hur lång restid är det mellan Tricilve och Arhem med fördelaktiga vindar? Någonstans långt bak snurrar ca 2-3 veckor men jag minns inte!
Enligt en uträkning jag tidigare gjort baserad på hastigheten hos Columbi skepp så kan man i bästa fall segla från Tricilve till Marjura på 20 dygn. Det innebär ett avstånd på 350 svenska mil och en snittfart dygnet runt på ungefär fyra knop. I praktiken tar det oftast längre (som i romanen). Trakorien är ungefär 100 mil brett som jämförelse så det stämmer bra med kartan. Draken kan flyga 100 mil på ett dygn och tillryggalade alltså sträckan i motsatt riktning på drygt tre dygn.

Brior

Fri 20 Jan 2012, 00:36

Just nu känns det mer som en skiss. Jag vet knappt ens vilka områden som är bebodda. Kustlinjer och bergskedjor säger faktiskt inte så mycket utan namn till.
Bengt Petter, jag förstår din önskan fullt ut, men tror knappast att kartan blir så mycket mer detaljerad i denna första spelbok. Vi har fått prioritera hårt och lagt det mesta krutet på själva Trakorien den här gången för att få en stabil grund. Minns exempelvis att femhundra nya namn har lagts till själva Trakorienkartan och då har de inte bara slängts ut som lösryckta namn utan med någon slags tanke bakom. Samma sak skulle kunna ha gjorts med hela Argond om tid och plats så hade medgett. Som det är kommer boken att vara sprängfylld med information om ditt och datt ändå. Tanken är att kunna fylla på kontinenten på ett genomtänkt sätt framöver i mån av intresse och behov. Från början var planen att göra kartan över Argond som en subjektiv och inexakt portolan ritad i Trakorien där kartan tappade i detalj och information ju längre bort man kom och lite så är det väl fortfarande. Det intressantaste den här gången har varit det trakoriska närområdet. Dock finns en del övergripande tankar runt andra regioner som det skulle vara kul att utveckla. Exempelvis antyds omfattande religionskrig mellan polyteister och monoteister i länderna Katalbi, Gonza och Valima utan att historien mer än skissas. Trakterna bortom Ransard är också intressanta och Ransards förhållande till de gamla länderna i Coro Partena.

Kartan var nödvändig för att sätta helheten, men det finns mycket mycket att utveckla. Mer kommer säkert.

Henke

Fri 20 Jan 2012, 07:53

För att ta steget längre än Argond (trots att tråden är ämnad just den kontinenten), finns det någon tanke kring världen som en planet? (tänker ett mer övergripande namn för alla kontinenter). Kommer samma sak gälla som med gamla Altor att det är som kallast i norr och som varmast i söder?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Brior

Fri 20 Jan 2012, 08:19

För att ta steget längre än Argond (trots att tråden är ämnad just den kontinenten), finns det någon tanke kring världen som en planet? (tänker ett mer övergripande namn för alla kontinenter). Kommer samma sak gälla som med gamla Altor att det är som kallast i norr och som varmast i söder?
Kallast i norr och varmast i söder gäller även här. Hela planeten kallas ju Timatia även om varken det ordet eller Argond används så ofta i gränderna.

Bengt Petter

Fri 20 Jan 2012, 20:31

Bengt Petter, jag förstår din önskan fullt ut, men tror knappast att kartan blir så mycket mer detaljerad i denna första spelbok. Vi har fått prioritera hårt och lagt det mesta krutet på själva Trakorien den här gången för att få en stabil grund.
Och jag anade detta. Förstår om du inte vill rista en massa i sten som sen måste ändras. Antar att det går att släppa en ny version av kartan med fler namn längre fram, om nu Argond får en växande betydelse.

Funderar också på skillnaden mellan att släppa en karta till en bok och ett spel. Ett spel har ju en annan sorts koncept. Är det tanken att det ska komma produkter som utspelar sig utanför Trakorien och Marjura eller ligger det bortom spelets koncept?

Brior

Fri 20 Jan 2012, 21:26

Antar att det går att släppa en ny version av kartan med fler namn längre fram, om nu Argond får en växande betydelse.
Observera att detta inte är slutversionen av kartan ens nu
Funderar också på skillnaden mellan att släppa en karta till en bok och ett spel. Ett spel har ju en annan sorts koncept. Är det tanken att det ska komma produkter som utspelar sig utanför Trakorien och Marjura eller ligger det bortom spelets koncept?
Du har helt rätt i att det är två helt olika saker. Jag vet ju vilka delar av den här världen jag kommer att skriva om i mina romaner och det har varit en hög prioritet från min sida att skydda de delarna inför skrivandet. Det var bland annat därför som jag insisterade på att hitta på alla nya namn på Trakorienkartan själv - för att kunna använda dem bekvämt i romanerna efter behov.

Vad som kommer att hända bortom Trakorien i spelet tror jag är en helt öppen fråga idag, men även om den kommande spelboken kommer att fokusera på Trakorien så är reglerna helt generella och likaså resten av Argond. Om det finns intresse från Fria ligan och från spelare så kan nya delar enkelt byggas ut. Jag tycker personligen att det vore väldigt roligt och har som sagt lite egna funderingar i den vägen. Alla produkter behöver ju inte vara tryckta böcker utan supplement av olika omfattning kan komma att publiceras - till försäljning eller gratis på nätet föreställer jag mig, men detta är mest en fråga för Fria ligan.

Bengt Petter

Fri 20 Jan 2012, 23:47

Vad som kommer att hända bortom Trakorien i spelet tror jag är en helt öppen fråga idag, men även om den kommande spelboken kommer att fokusera på Trakorien så är reglerna helt generella och likaså resten av Argond. Om det finns intresse från Fria ligan och från spelare så kan nya delar enkelt byggas ut. Jag tycker personligen att det vore väldigt roligt och har som sagt lite egna funderingar i den vägen. Alla produkter behöver ju inte vara tryckta böcker utan supplement av olika omfattning kan komma att publiceras - till försäljning eller gratis på nätet föreställer jag mig, men detta är mest en fråga för Fria ligan.
Personligen skulle jag tycka att det vore kul om vi gemensamt på forumet, förslagsvis med dig som den som har sista ordet, kunde spåna ihop något om ett område eller kanske bara en stad som du inte tänker använda i dina böcker. Jag tror att medskapande skulle vara bra både för det här forumet och för spelet i stort.

Kanske skulle en riktigt udda miljö, helt olik Trakorien, vara roligast?

Bengt Petter

Sat 21 Jan 2012, 14:46

P.S. Av någon anledning kommer jag att tänka på Nya Zeelands förkoloniala (förmänskliga?) fauna och de utdöda åskfåglarna i Sydamerika. En trakt med en djurfauna enbart bestående av fåglar utan flygförmåga skulle kännas udda. Tänker mig stäppkultur baserad på ägg- och fågeljakt. Några uppslag: åskfågelsryttare, fjäderskrudade magiker, karavaner av ägghandlare, vissa utvalda människor som likt gökungar växer upp i stora fågelbon, enorma fältslag med bågskjutande fågelryttare. En blandning av maorier, kartager och Djingis Khans ryttarmongoler. Nomadisk plundringsekonomi. Kanske något för Argons nordöstra delar? I Trakorien är de kanske mest en myt, ungefär som amazonena i Grekland.

Dessa fågelryttare, eller kanske bara något exemplar av deras exotiska riddjur eller dess ägg (vad händer när det kläcks? undrar alla), skulle kunna dyka upp i Trakorien som något exotiskt från fjärran land. Kanske i något vetenskapligt sammanhang eller som ett exotiskt vapen hos någon mindre nogräknad aktör? Jag tänker mig att det kan finnas tränade åskfåglar med extrema förmågor, kanske giftigt saliv eller liknande. Kan också vara kroppsdelar med magiska förmågor.

Ett annat spår är fågelryttarna själva. Kanske är de människorna men med en del fågellika drag. Klor till exempel. Eller falkögon. Eller så är det mer en mental grej.

Ja, det var några spontana uppslag som kanske inte alls passar in i Argond. Moderatorer, flytta detta inlägg till annan tråd om ni tycker det passar bättre.

Tomas
Site Admin

Sat 21 Jan 2012, 18:35

Bra diskussion!

Vi i Fria Ligan ser gärna att världen bortom de trakoriska öarna utvecklas och skildras framöver, och vi kan absolut tänka oss spelmoduler av detta slag. Det passar väl vårt upplägg med relativt kompakta moduler i lite större mängd, än ett fåtal mastodonter.
De första modulerna som vi filar och funderar på utspelar sig inom Trakorien, men därefter får vi se!
Fria Ligan