User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Caverns of Thracia på Fokaleslätten

Thu 21 Jan 2016, 12:08

På Tramifolkets område finns en grupp förbjudna ruiner, i ett område vid kackelaträskens nordkant där kvicksanden ligger djup milsvida omkring.

Legenden säger att klavykiske kejsar Nadabassar fann ett delvist underjordiskt tempel på platsen och expanderade templet med klavykiska gudommar och byggde till detta till en väldig underjordisk lustgård. Exotiska halvfolk och bestmän importerades från kontinenten till lustfyllda gladiatorspel och palmbladsfläktande. Men när försaltningen blev påtaglig och klavykernas närvaro tynade på slätten gjorde bestmännen revolution och dräpte alla ädlingar och deras vakter. Huelierna sägs ha övertagit sin gamla kultplats under en tid, bara för att upptäcka att bestmännen fortfarande fanns kvar i underjorden och återigen drev bort dem.

Idag skys platsen av alla huelier, men vissa säger att drivna schamaner och deras trogna återigen besöker templet och offrar till en mörk gudom ingen vanlig huelier vill ha med att göra. Kulten finns bland tramifolket, men även muskarier från Urma sägs vara inblandade. Reptilfolk har alltid funnits i de delarna av träsket och tycks ha en speciell relation till ruinerna, och huelierna säger att humanoider med gulfläckiga pälsiga ansikten har synts upp till en mil bort från ruinerna.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Caverns of Thracia på Fokaleslätten

Thu 21 Jan 2016, 14:09

Är inte bekant med äventyret själv men hur skulle denna bidra till kampanjen snarare än utgöra ett fristående sidospår?
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Caverns of Thracia på Fokaleslätten

Thu 21 Jan 2016, 14:36

Inte alls till huvudkampanjen, mina spelare tycker bara det är coolt med en större värld runtom. Jag har alltid en grotta i bakfickan, som jag inför varje spelmöte bestämmer vart den ligger (någonstans där äventyrarna kan tänkas snubbla på den) - hittils har det varit mindre grottor från Labyrinth Lord och så, varav de har kollat ett fåtal. Man får således passa in grottan i spelvärlden från gång till gång beroende på vart rollpersonerna befinner sig.

Jag har dem, så att om spelarna plötsligt vill kolla en ruin eller plats jag mest beskriver som bakgrund lite närmare, så finns det faktiskt något coolt därnere. I det här fallet är det en parallell äventyrargrupp som rollpersonerna stöter på lite då och då som skall bege sig mot mystiska ruiner de hört om. Ifall rollpersonerna hänger på så finns det ett äventyr där (chansen att vi spelar den nu är alltså liten, men den finns).

Caverns of Thracia är nog den bästa grotta jag läst efter de i Svavelvinter och O4Ö, den har aldrig känts passande i Trakorien hittils, men nu satt den som en smäck :)
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Caverns of Thracia på Fokaleslätten

Thu 21 Jan 2016, 15:12

Det låter som en utmärkt idé! Själv har jag inte tillgång till något dylikt material, men då har jag också skött sådana miljöer ganska summariskt och verkligen inte spellett rum-till-rum, så att säga. Faktum är att jag inte ens har några definitiva kartor över platser, utan håller det hela lite luddigt i kanterna så att miljön kan anpassas litet efter behov. (Alternativt genom spelarnas berättarmakt.)

Frågan är hur jag ska sköta Kraglinda dit karaktärerna lär bli skickade av Kamalkus, som förmodligen blir något av en "uppdragsgivare" i vår kampanj. Jag har en idé som inte involverar några ritningar alls, som har diskuterats tidigare: http://frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=727
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Caverns of Thracia på Fokaleslätten

Thu 21 Jan 2016, 21:19

Ja min kampanj är ju istället extremt trad, nästan mer än originalen, så allt är kartlagt ner till minsta dungeonruta och trakorien-hex. Har f.ö. en Kraglinda one-page-dungeon om de skulle vilja bege sig dit ;)
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Caverns of Thracia på Fokaleslätten

Fri 22 Jan 2016, 09:30

Har f.ö. en Kraglinda one-page-dungeon om de skulle vilja bege sig dit ;)
Oh, var kan man få tag i den? :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests