ThemVSyou
Topic Author
Posts: 81
Joined: Tue 03 Jan 2012, 22:44

Vilka Böcker Planeras?

Sat 14 Jan 2012, 00:37

Ja det kanske är lite i förtid, men jag undrar vilka andra böcker som planeras att släppas efter själva regelboken?

Det jag personligen skulle vilja se är:
En bok som tar upp hela det trakoriska riket helst en djupgående sådan en slags geografi bok behöver absolut inte gå in på alla städer o byar det existerar i trakorien men iaf dem största till antalet invånare sett eller dem viktigaste

En monster & varelser bok
den ska då såklart ta upp vilka slags monster rollspelarna kan stöta på i det vilda men också vilka nyttodjur det finns t,ex hästar eller andra riddjur men också såna djur man kanske inte anser vara monster men ändå kan döda en ouppmärksam äventyrare t,ex björnar, vildsvin eller vad det nu kan finnas i Trakorien

En Vapen och Utrustnings bok
ja nu vet jag inte riktigt hur många val möjligheter det finns i grundboken men skulle gärna se en bok där det har fyllts på med allehanda olika vapen och utrustningar en äventyrare kan köpa på sig,
rustningar räknas också in och allehanda vanlig utrustning en äventyrare kan behöva nya/fler arketyper eller "yrken" skulle inte heller vara fel om det kunde vara med i denna bok

Det är ungefär det jag kan komma på nu jag skulle själv gärna vilja se.
Tacksam för Svar
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Vilka Böcker Planeras?

Sat 14 Jan 2012, 01:11

Regelboken kommer innehålla material om öarna, en del monster och varelser och det som behövs avseende vapen och utrustning. Avseende framtida podar/produkter till Trakorien är det inget vi kan gå in på just nu i detalj :)
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Vilka Böcker Planeras?

Sat 14 Jan 2012, 08:42

När vi ändå är inne på önskelista så skulle jag nog hellre sett böcker som behandlade Saphyna, Palamux, Trinsmyra och Paratorna var och en för sig. Dels med ingående info (fakta, kartor, historik, grupperingar, konflikter, religion, kultur, varelser, äventyrskrokar, samt kanske avhandling av många företeelser/föremål/platser/varelser som dyker upp i romanerna - t.ex. lagobandet, smickelbrädet, etervarelser, Mecundas bok, Tractatus Demonologicus, Purgam Xifum etc) och dels med ett fullskaligt äventyr som liknar upplägget i MUA´s ISS.

Därtill hade jag gärna sett boken "Bortom Trakorien" som behandlade Marjura (Pre/Post Konflux) och övriga Argond (t.ex. Ransard, Mellukha, Querdo, Yndar, Mereld, Jorpagna, Morelvidyn, Traxilme etc).

Slutligen boken "De Grå Hallarna" som ger mer fakta om parallella världar, det höga språket, konfluxer, gudar, demoner, äventyrskrokar, tips när man skapar egna parallella världar etc.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
ThemVSyou
Topic Author
Posts: 81
Joined: Tue 03 Jan 2012, 22:44

Re: Vilka Böcker Planeras?

Sat 14 Jan 2012, 12:02

När vi ändå är inne på önskelista så skulle jag nog hellre sett böcker som behandlade Saphyna, Palamux, Trinsmyra och Paratorna var och en för sig. Dels med ingående info (fakta, kartor, historik, grupperingar, konflikter, religion, kultur, varelser, äventyrskrokar, samt kanske avhandling av många företeelser/föremål/platser/varelser som dyker upp i romanerna - t.ex. lagobandet, smickelbrädet, etervarelser, Mecundas bok, Tractatus Demonologicus, Purgam Xifum etc) och dels med ett fullskaligt äventyr som liknar upplägget i MUA´s ISS.
Därtill hade jag gärna sett boken "Bortom Trakorien" som behandlade Marjura (Pre/Post Konflux) och övriga Argond (t.ex. Ransard, Mellukha, Querdo, Yndar, Mereld, Jorpagna, Morelvidyn, Traxilme etc).

Slutligen boken "De Grå Hallarna" som ger mer fakta om parallella världar, det höga språket, konfluxer, gudar, demoner, äventyrskrokar, tips när man skapar egna parallella världar etc.
Väldigt bra önskningar skulle också gärna se dem blir riktiga fysiska böcker
En bok för varje Ö det skulle vara ganska nice och en bok som Bortom Trakorien skulle också vara väldigt nice eftersom jag själv känner faktiskt att enbart Trakorien känns lite för lite yta att leka på jag gillar när det är stora ytor fast det är ju en personlig sak :) men tack vare att jag inte är så insatt i Trakorien förutom böckerna Svavelvinter och Slaktare Små så känns Trakorien just nu som en bra startpunkt :p

De Grå Hallarna bok idén låter också väldigt bra man kan aldrig få för mycket info om världen man spelar i eller ja vissa restriktioner när det gäller spelarna förstås :p
 
ThemVSyou
Topic Author
Posts: 81
Joined: Tue 03 Jan 2012, 22:44

Re: Vilka Böcker Planeras?

Sat 14 Jan 2012, 12:13

Regelboken kommer innehålla material om öarna, en del monster och varelser och det som behövs avseende vapen och utrustning. Avseende framtida podar/produkter till Trakorien är det inget vi kan gå in på just nu i detalj :)
HAHA ja det kan jag förstå Kosta att ni inte kan oh well :lol:
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vilka Böcker Planeras?

Sat 14 Jan 2012, 12:19

Trevliga önskemål! Vi tar med oss alla synpunkter inför planeringen av fortsättningen.

Som Kosta säger så kommer själva grundboken att innehålla ett rikligt material om de trakoriska öarna, farsegels riken och ett illustrerat bestiarium över varelser & monster. Men självfallet kan alla dessa ämnen utvecklas ytterligare i framtida moduler.

Vår plan för moduler för ögonblicket är ett hyfsat tätt flöde av lite mindre böcker, där varje bok fokuserar på ett geografiskt område. Utöver beskrivning av området innehåller varje modul ett komplett kampanjupplägg med skuggspel samt ett färdigt scenario (karaktärsdrivet eller klassiskt). De moduler vi filar eller funderar på nu är:
*Tramenze (en intrigfylld ö i floden Tramenze på Palamux)
*Fontra Cilor
*Marjura (före Cruris uppvaknande)
Men denna lista är inte på något vis spikad. Vi har heller inga spikade släppdatum, men vi hoppas kunna ge ut den första modulen ganska snart efter själva spelet.
Fria Ligan
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Vilka Böcker Planeras?

Sat 14 Jan 2012, 12:52

Med tanke på att halva regelboken är setting så lär det finnas en massa av det som önskas redan. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Vilka Böcker Planeras?

Sat 14 Jan 2012, 14:52

Låter mycket mycket trevligt och kommer beställas samma dag som ni lägger upp det till förhandsbeställning.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Vilka Böcker Planeras?

Mon 09 Apr 2012, 18:46

Själv är jag faktiskt mest intresserad av de miljöer som beskrivs i romanerna (och Äventyrsspels moduler), alltså Trakorien och Marjura (än så länge). Minns att vi hade en liknande diskussion på mutant.nu om diverse världsexpansioner där folk önskade sig moduler om Kina och USA. Jag tycker ungefär samma sak här: det är bäst att utgå ifrån det som är settingens grund. Romanernas miljöer är tillräckligt mångfacetterade för att räcka länge. Börjar man alltför snabbt att ge ut material om fjärran länder tror jag att grundkonceptet blir otydligt och tappar kraft.

Istället för att bege sig långt ut i spelvärlden tror jag alltså mer på att göra upptäcksfärder inom Trakorien. Variationen får då hellre ligga i det konceptuella och rumsliga. Jag skulle vilja se moduler om riktigt skiftande miljöer som städer (en rejäl modul om Tricilve blir svår att vara utan), träskmarker (lite som Marsklandet kanske), skogar och kanske också riktigt udda miljöer som Bythos (eller någon annan värld). Vill gärna se mycket av det överraskande, lite bisarra och särartade som finns i Eriks böcker.

Sen tycker jag också att resrutterna i sig kan vara intressanta. En kampanj med zeppelondfärder som utgångspunkt skulle kännas intressant.

Mindre moduler, till exempel i Fenix, kan förstås också handla om någon gruppering. Shaguliterna blir förstås svåra att undgå. Likaså är jag intresserad av Tricilves undre värld som finns i kvarteren Gimorra, Myrstacken, Karniback och Tassemark. Kommer, enligt Eriks blogg, att beskrivas i nästa roman, Bladverk. Lär finnas mycket inspiration där!
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Vilka Böcker Planeras?

Mon 09 Apr 2012, 21:22

Som Tomas skrev i en annan tråd - först ut är konventsscenariot från Gothcon - Brushanens sista vila, där vi om plats tilåter kommer utforska baronierna runt ön Tramenze och Oorams skog.

Sen är planen en Fontra Cilor-bok (apropå städer) med områdena omkring, Morskorien och Fokalerslätten.

Utöver det vet vi att de som skrev setting till Argond i Regelboken gärna vill fortsätta. Men först blir det setting på öarna. Där räknar vi in en del/bok om Marjura.

Det är nog ingen ide att fråga om exakta datum - men Tramenzeboken vill vi ha ut snabbt.

Utöver böcker planeras även Fenixartiklar och online-pdfer av det korta slaget.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests