User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Vilka Böcker Planeras?

Mon 30 Apr 2012, 15:07

... och något deadwoodskt i Korald (tror jag?) har också nämnts.
Det Deadwoodska i Korald är min fundering om intriger i ett nybyggarsamhälle i ingenmansland. Snarare än Korald skulle dock platsen ifråga ligga på kusten ett par dagars seglats öster om Staden O i viken Rahm Nakra. Jag tänkte att det kunde cirkulera runt en alunfyndighet och kanske äventyret kunde heta "Blodstillan". Skillnaden mot Arhem är att det varken finns en kuvad urbefolkning eller stark militär närvaro utan alla intrigerar mer på lika villkor även om både ransarder och trakorier och O-siska furstehus hotar i bakgrunden.

Jag vet inte hur mycket ni vet om alun, men det var ett ganska viktigt ämne förr i tiden eftersom det användes vid färgning av tyger och garvning av läder. Den enda europeiska fyndigheten var länge den i Turkiet och det blev kris när Osmanerna höjde priserna tills man hittade alun även i Italien. Jag drar paralleller till dagens Kina och de sällsynta jordartsmetallerna. Alun stillar också blödning, därav titeln.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Vilka Böcker Planeras?

Mon 30 Apr 2012, 15:10

Några miljöer som jag sällan eller aldrig sett utförligt beskrivna, men som skulle kunna funka som äventyrsplatser i Svavelvinter är: en drakboning (riktigt stor), ett härläger (typ garnison), ett slagfält (massor av döda och skadade, mängder av folk och föremål i prekära situationer), ett floddelta, en dimmig sjö, en raugonkoloni, en zepelondflotta, en handelsflotta, en stor ruinstad, en karavanled, en flytande ö.

En del av tricket tror jag är att det ska vara rumsligt greppbart. Det behöver ju inte betyda att allt ryms på några fotbollplaner, som i en stadsmodul. Det gripbara kan ju lika gärna vara sammanhängande i en större rumslighet, som en karavanled. Eller vara mer tematiskt sammanbundet, som ett handelshus intressesfär
Klokt inlägg som jag sympatiserar med BP. Jag skulle suga på pipan och nicka hummande om jag bara rökte pipa. 'Tänk nytt' låter som en bra utgångspunkt.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Vilka Böcker Planeras?

Mon 30 Apr 2012, 15:14

Några miljöer som jag sällan eller aldrig sett utförligt beskrivna, men som skulle kunna funka som äventyrsplatser i Svavelvinter är: en drakboning (riktigt stor), ett härläger (typ garnison), ett slagfält (massor av döda och skadade, mängder av folk och föremål i prekära situationer), ett floddelta, en dimmig sjö, en raugonkoloni, en zepelondflotta, en handelsflotta, en stor ruinstad, en karavanled, en flytande ö.
Helt i linje med vad jag tycker!

Om man jämför med MUA så kan skulle ju våra något som våra mutankossackhorder kunna vara en miljö. Eller flytande armadastäder a la China Mievilles Scar. Crell Huans Hängande Bazarer? Det fräcka är att man inte behöver tänka "Skall det vara stad, landsbygd eller vildmark" utan att man kan välja helt eklektiska och udda miljöer helt på egen merit - en isvägg, mammutnomadernas hjordstäder, eller som du skriver en flygande ö eller raugonkoloni.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Vilka Böcker Planeras?

Mon 30 Apr 2012, 18:01

Det faktum att Eriks världsbygge är fullt av historiska referenser fick mig att tänka på tre spännande långresenärer från 1300- och 1400-tal: Mansa Musa av Mali, Ibn Battuta och Zheng He. De förefaller alla tre ha levt fantastiska liv med strapatser en modern människa knappast kan föreställa sig. Fantasieggande, minst sagt. Jag har på senare år dagdrömt mycket om deras resor. De kan förstås också fungera som inspiration i icke-stereotypt spelskapande. Storstilade reseprojekt med komplexa ekonomiska, politiska, religiösa och motiv är som gjorda för rollspelskampanjer.

Finns säkert de här som är bättre på historia än vad jag är, men för tillgänglighetens skull lägger jag ändå in lite historisk bakgrund. Mycket är tämligen hisnande.

Mansa Musa av Mali och ca 60000 (!!!) av hans undersåtar gjorde 1324 en storslagen pilgrimsresa till Mekka genom Sahara. Han skänkte där mängder av guld. Man kan ju bara föreställa sig hur mycket som hände på vägen. Handel, sandstormar, mirakel, törst, upptäckter, mänskliga möten, ond bråd död. En liknande kungakaravan på storslagen (och/eller helt vansinnig) pilgrimsresa skulle kunna vara ett ämne för en hel kampanjmodul. Eller ett mobilt äventyrslandskap.

De sju långa seglatser som den kinesiska eunuckamiralen Zheng He gjorde 1405-1433 är minst lika imponerande. Med sin flotta på över 300 (!!!) stora skepp besökte han platser runt hela Indiska Oceanen, bla Somalia. Den kinesiske kejsaren tappade dock sedan intresset. Man kan tänka sig motsvarande trakoriska resor - eller kanske möjligen något mindre, 1400-talets Kina är säkert mäktigare än Trakorien - som ett kampanjprojekt. Bara förberedelserna är enorma. Och dokumentationen. Och hemkomsterna med alla varor och resenärer. En spelkampanj om detta behöver inte ens handla om själva resorna, utan bara om konsekvenserna. Eller så är det just resorna som är i fokus. Att undersöka den kända världens gränser. Att knyta kontakter med främmande härskare. Ett enormt diplomatiskt och militärt projekt. Allt kan gå fel!

Ibn Battuta är den av ovanstående jag vet minst om. Men det faktum att han såg nästan hela den muslimska världen (44 av dagens stater enligt Wikipedia) under första halvan av 1300-talet måste ha gett honom en enorm kunskap. Funderar på hur en person med motsvarande insikter skulle te sig i Timatia. Han eller hon skulle helt säkert vara en mäktig lärd person med en annorlunda världsbild. Och spännande att följa med på nya resor...

Hoppas med detta ha sått några nya trakoriska tankefrön. Eller bara väckt annat intresse. Verkligen har ju ibland närmast fiktiva kvaliteter.

Den som önskar snabba översikter om de tre nämnda historiska resenärerna kan finna det på engelska Wikipedia:
Mansa Musa: http://en.wikipedia.org/wiki/Mansa_Musa
Ibn Battuta: http://en.wikipedia.org/wiki/Ibn_Battuta
Zheng He: http://en.wikipedia.org/wiki/Zeng_he
Last edited by Bengt Petter on Mon 30 Apr 2012, 18:24, edited 1 time in total.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Vilka Böcker Planeras?

Mon 30 Apr 2012, 18:22

Ibn Battuta är mycket trevlig läsning. Jag har honom på svenska, men hittar bara utrikiska översättningar när jag kollar på Adlibris.

Vad som är verkligt fantastiskt i hans skildringar, förutom alla äventyr, är att känslan av en enda gemensam värld, globalisering inom den muslimska världen med gemensamma institutioner och långt gången infrastruktur för resenärer. Det är på vissa sätt som en spegelbild av vår egen tid, fast med mer gästfrihet.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Vilka Böcker Planeras?

Mon 30 Apr 2012, 18:37

Vad som är verkligt fantastiskt i hans skildringar, förutom alla äventyr, är att känslan av en enda gemensam värld, globalisering inom den muslimska världen med gemensamma institutioner och långt gången infrastruktur för resenärer. Det är på vissa sätt som en spegelbild av vår egen tid, fast med mer gästfrihet.
Ja. Och för att nu inte sväva iväg alltför mycket i fantastiskt intressant historia och återknyta till trådens rollspelsanknytning: en resrutt kan vara väl så intressant som äventyrsmiljö. Och möjlig att göra en modul av. Kräver bara ett lite annat ramverk än en traditionell stadsskildring. Men krångligare eller sämre tror jag inte att det behöver bli. Bara annorlunda.

Går ju att göra intressanta koncept av själva resandet, som i The One Ring där kartor och möten på vägen verkligen är en del av settingen (och inte bara slumpmässiga möten).
 
ttias
Posts: 6
Joined: Thu 24 Nov 2011, 21:10

Re: Vilka Böcker Planeras?

Mon 30 Apr 2012, 20:27

Krindenland skulle ju vara spännande om det nu är görligt. Känns lite som det är skapat för att inte kunna defineras i det lilla man läst.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vilka Böcker Planeras?

Mon 30 Apr 2012, 22:43

Gillar verkligen många av förslagen i den här tråden!
Fria Ligan
 
Snake
Posts: 8
Joined: Wed 11 Jul 2012, 13:52

Re: Vilka Böcker Planeras?

Sat 21 Jul 2012, 21:54

Som Bladrunner sade tidigare här skulle jag gärna se en äventyrsmodul med många kortare äventyr eller äventyrsuppslag med färdiga kartor SLP m.m.

Vad jag dock främst vill ha är rena äventyr som är öppna så att man kan anpassa dem till sin kampanj så gott det går.

En monsterbok är alltid välkommet och användbart.

Av någon anledning skulle jag vilja ha någon typ av Ransard-modul där man går in mer på konfikten mellan Trakorien och Ransard. Skulle vara kul att spela en kampanj där ett fullt krig utbrytit mellan de två så att Trakorien är i riskzonen att förlora en hel ö! Både krigs/spion/politik/pirat/sjäfarts-kampanjer kan skapas ur detta.

/En gammal inbiten Expert-SL
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vilka Böcker Planeras?

Sat 21 Jul 2012, 22:50

Den första modulen till spelet, Tramenze, innehåller ett rejält äventyr i klassisk stil, med öppen start och många trådar att spinna vidare på efteråt. Kommer framåt höstkanten. :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests