Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Vilka Böcker Planeras?

Sat 21 Jul 2012, 22:54

Minnet sviker mig... Vad eller vem är Tramenze?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vilka Böcker Planeras?

Sun 22 Jul 2012, 11:38

Minnet sviker mig... Vad eller vem är Tramenze?

Tramenze är ett färjeläge i Oorams skog, beläget på en ö i en flod med samma namn. Det är utsatt på Trakorienkartan. Färjeläget är strategiskt placerat som den enda överfarten mellan Lasemos i väster och Moskorien och Kishatet i öster. Ön är liten med drar till sig intresse från flera mäktiga aktörer, av mycket skiftande slag...
Modulen innehåller en översikt över regionen med skuggspelsbräde över Oorams skog, samt fullängdsäventyret Brushanens sista vila. Texten är skriven av Mattias Lilja och bearbetad av Fria Ligan.
Fria Ligan
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Vilka Böcker Planeras?

Sun 22 Jul 2012, 11:43

Ah... :)

Det låter mycket, mycket intressant! Apropå Oorams skog så har jag redan listat ut att alvskogen Gwondel Leigu inte längre finns... Men nog måste det finnas oknytt av skiftande slag i Ooram?!? :shock: Typ en mörk version av En midsommarnatts dröm? Pretty please, with sugar on top? 8-)
 
Zzzonked
Posts: 7
Joined: Fri 23 Sep 2011, 03:01

Re: Vilka Böcker Planeras?

Thu 06 Sep 2012, 01:43

First time poster!

Efter att ha haft boken i drygt en vecka, och ungefär lika många sömnlösa nätter på grund av hur svårt det är att lägga boken ifrån sig måste jag säga tack!

I min värld är så har riotminds och järnringen varit de två spelföretagen som under de senaste 10(?) åren har presterat de absolut bästa produkterna. Sedan järnringen lagt ner så har fria ligan axlat manteln och drivit den svenska rollspelsmarknaden mot en helt ny horisont!

Att läsa ett nytt rollspel som bibehåller det gedigna världen som en gång trollbundne många tonåringar för många år sedan men samtidigt är så nyskapande att man som SL, förlåt mig, jag menar naturligtvis berättare. Tappar hakan och stirrar ner i boken och undrar om man faktiskt klarar av att vara berättaren i ett sådant nytt originellt system.

Ni har på ett lyckat sätt omdefinierat rollspelandet och låtit både trakorien och regelsystemet mogna precis som de läsare som en gång spelade Drakar och Demoners tidiga utgåvor.

Observera att jag ännu inte hunnit spela spelet utan bara sitter med boken i hand och tvivelskänslor i maggropen om jag faktiskt kommer lyckas, det kvittar dock då jag är helt övertygad om det nya systemets briljans.

Så numera känner jag med gott samvete att jag kan börja rensa i rollspelshyllan, med götterdämmerung kvar som motpart med ett robust och detaljerat spelsystem och Svavelvinter bredvid känner jag att jag har de två exakta motpoler som behövs beroende på vad man vill spela.

Jag märker att posten börjar bli lång, och något som egentligen var tänkt som förslag på upplägg av kommande moduler istället har blivit någonting som kan se ut som smicker och fjäsk, men missförstå mig inte, jag kan summera mitt budskap med en mening:

Med en sådant fantastisk start har ni mitt fulla förtroende att kommande moduler kommer att vara minst lika briljanta.


P.S. Släpp gärna förtryckta block med fläskiga och påkostade karaktärsformulär och plats för bakgrund, karaktärsporträtt, etc. det gillar vi gamlingar. D.S.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vilka Böcker Planeras?

Thu 06 Sep 2012, 10:38

Välkommen till forumet och tack för ett härligt inlägg!

Sånt ger verkligen glädje och motivation att kasta sig över nya projekt. :D

Jag kan förstå att Svavelvinter kan kännas lite överväldigande - det är ett omfattande spel och med spelsätt och mekanik som skiljer sig från många tidigare svenska rollspel. Mitt stående tips är att ta ett steg i taget och använda det som känns kul.

Grundmekaniken är egentligen enkel. Den kanske största skillnaden mot mer traditionella system är att retoriska och sociala konflikter är lika viktiga som strid - och de två sorternas konflikter kan blandas fritt i en och samma konflikt.

Vill man spela karaktärsdrivet skiljer det sig också rätt mycket från den traditionella äventyrarstilen. Testa gärna Arhems sista dagar i regelboken eller Döds ände i senaste Fenix.
Men Svavelvinter funkar lika bra till klassiskt spel, där karaktärerna bildar en grupp med i huvudsak gemensamt mål. Den kommande modulen Tramenze - Intrigernas flod som kommer ut under hösten innehåller utöver kampanjmaterial ett långt äventyr i klassisk stil.

Efter Tramenze kommer Tricilve - Lojalisternas tid, som utspelar sig på skuggsidan av den trakoriska huvudstaden under den oroliga tiden efter slutet på romanen Slaktare små. Modulen, som är skriven av Erik Granström själv, innehåller också ett fullängdsäventyr i klassisk stil.

Längre fram har vi planer på en kampanjbok om Fontra Cilor, som blir en lös fortsättning på Tramenze, och därefter en avslutande del i denna palamoxiska trilogi. Planer finns också på en saphynsk kampanj bestående av en serie äventyr. Och så ser vi förstås fram mot att bita tag i romanen Bladverk - del tre i konfluxsviten - och mjölka den på spelmaterial, när den kommer. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Vilka Böcker Planeras?

Mon 05 Nov 2012, 02:00

Jag vet vad jag vill ha: Karaktärsbeskrivningar.

Äventyrsuppslag går mer eller mindre på automatik om karaktäroteket sitter ihop. Jag har fått för mig att bra äventyrsmanus har en viss form: <händelse> SÅ ATT <förutsägbar händelse> MEN <oförutsägbar händelse>, vilka sedan kan strängas ihop till hela nätverk av bysantinska bisarriteter. Idealet är så klart att SLP är uppbyggda för att stödja detta.

På den modellen hade jag gärna sett ett gäng ämnen avhandlade som jag tror hade varit svåra att få till annars:
  • Handelshusens förgreningar
  • Sjöfarare och deras landhugg
  • Det Heliga Kishatet nationella ställning och inre verksamhet
  • HOXOH och dess kopplingar till andra lärosäten
  • Kondottiärer, deras uppdragsgivare och offer
Nästan allt rollspelsmaterial jag någonsin läst tycker jag har bommat detta helt, så det gör mig glad att Svavelvinter har sin speciella orientering : )
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vilka Böcker Planeras?

Mon 05 Nov 2012, 12:15

Tack för goda idéer, och välkommen till forumet! :)
Fria Ligan
 
Schtajner
Posts: 19
Joined: Sun 18 Nov 2012, 23:34

Re: Vilka Böcker Planeras?

Wed 21 Nov 2012, 00:02

Jag skulle jättegärna se en produkt som främst fokuserar på Marjura. Alltså både före och efter Arhems undergång. Exempelvis hur man skulle kunna spela överlevare och motståndare till kung Ottar? Desperat kamp för överlevnad? Återuppbygga isdruiderna? Sluta allianser med andra innevånare på ön såsom jättarna? Mer information om isjättarna, Kmorda, kvurerna, isdruiderna(innan Svavelvinter), munkarna på Clusta Noba, folket som var ättlingar till de religiösa fritänkarna som inte bodde i Arhem(en sådan bosättning stöter Dunkelbrink på i boken), isbarbarer från Orghin m.m. Och även också plocka grejer gällande Marjura från äventyret Den Femte Konfluxen? Expandera på allt som finns att expandera på helt enkelt.
För mig är Marjura är den absolut intressantaste platsen i Trakorien.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vilka Böcker Planeras?

Wed 21 Nov 2012, 10:30

Jag skulle jättegärna se en produkt som främst fokuserar på Marjura. Alltså både före och efter Arhems undergång. Exempelvis hur man skulle kunna spela överlevare och motståndare till kung Ottar? Desperat kamp för överlevnad? Återuppbygga isdruiderna? Sluta allianser med andra innevånare på ön såsom jättarna? Mer information om isjättarna, Kmorda, kvurerna, isdruiderna(innan Svavelvinter), munkarna på Clusta Noba, folket som var ättlingar till de religiösa fritänkarna som inte bodde i Arhem(en sådan bosättning stöter Dunkelbrink på i boken), isbarbarer från Orghin m.m. Och även också plocka grejer gällande Marjura från äventyret Den Femte Konfluxen? Expandera på allt som finns att expandera på helt enkelt.
För mig är Marjura är den absolut intressantaste platsen i Trakorien.
Håller med om att Marjura är en härlig setting, och mer avgränsad än Trakorien vilket kan vara en fördel i spelsammanhang. Vi planerar just nu ingen helt ny Marjuramodul, men det pågår ett intensivt arbete med att uppdatera den gamla Svavelvintermodulen efter romanen och det nya spelets regler.

Den gamla texten kommer att uppdateras och kompletteras med bland annat ett skuggspel för Marjura. Och visst kunde man kanske komplettera den med några nya artiklar också, om isjättar, isdruider eller annat. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Vilka Böcker Planeras?

Sat 24 Nov 2012, 09:01

Någon nämnde att det är tråkigt att stadsbeskrivningar ofta blir ganska statiska. Kunde man inte låta en sådan modul vara uppdelad i fyra eller fem olika "epoker" med förslag om hur händelser i tidigare epoker kan aktivera de senare? Vill minnas att StarWars d20 var upplagt på ett sätt som påminner om detta?

En annan sak om stadsmoduler: Täck inte in allt. Idén att fokusera mer på några väl valda kvarter låter mer spännande och kunde då gärna ha en vertikal orientering. Typ att man kan följa SLP's kontaktnät från låg till hög och dra egna slutsatser. Typ att bagarfruns hemliga romans med Shakellos kartograf kan ha lett till att hon bevittnat något riktigt hemskt som bara medlemmar i något hemligt förbund för riktiga jet sets borde känna till. Et.c.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests