Jorgen_CAB
Posts: 62
Joined: Mon 09 Apr 2012, 00:52

Re: Vilka Böcker Planeras?

Thu 26 Apr 2012, 22:13

Personligen skulle jag vilja ha lite mer breda böcker, kanske en per ö i Trakorien som beskriver områdenas geografi, fauna, folk, tro, magi etc...

För mycket koncentrering på små områden blir för detaljerat för mig. Jag vill ha breda beskrivningar som lämnar tillräckligt med detaljer oskrivna så man kan fylla på resten själv. Det är bra med förslag på namn för personligheter (familjer), platser, organisationer osv.. men utesluta för mycket detaljer. Detta ger för mig goda uppslag för lite mer episka kampanjer.

Materialet i boken är OK, men något för generella. En samlingsbok för varje ö och deras interna intriger tycker jag vore det bästa, och då börja med Paratorna. När det gäller övriga Argond så tror jag att man skulle göra ungefär samma sak fast på ett större plan, dela upp kontinenten i fyra delar och skriv fyra olika böcker som behandlar länderna och de grundläggande politiska intrigerna som pågår. Återigen inte för mycket detaljer och definitivt inte i närheten så detaljerad information som om just Trakorien.

Något annat jag skulle vilja se/ha är en bok som kombinerar magin och relationen med de polyteistiska religionerna, kanske även Abzulvan borde ingå där. Sedan en bok som behandlar de mer vetenskapliga magikerna och hur de brukar magin och hur deras traditioner skiljer sig från de mer religiösa utövarna. Jag antar att de har vitt skilda åsikter om sanningen och hur du ska/kan bruka magin, samt olika typer av traditioner som fungerar olika. Kanske kan detta bli en och samma bok om magi.
Jag känner i vart fall att jag vill ha mer information om magin. Även om det är ett väldigt öppet system så känns vissa traditioner svåra att använda (förstå sig på) bortsett från de exempel som är givna, speciellt de som inte baserar sig på elementen eller mer traditionella grunder.

Detta är i alla fall min önskelista... :)
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Vilka Böcker Planeras?

Fri 27 Apr 2012, 17:13

Skulle också vara kul med en del mer annorlunda tillbehör såsom porträttgalleri, reseskildringar och karthäften. Allt behöver ju inte vara tjockt, dyrt och tidskrävande.

Kanske vore även ett bestiarium kul? Gärna skrivet in-game som en vetenskaplig, akademisk redogörelse. Zonernas zoologi i trakorisk tappning, typ. Monsterböcker är inte så originellt, men brukar finnas av en anledning.
 
Bladerunner_35
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Re: Vilka Böcker Planeras?

Fri 27 Apr 2012, 22:13

Jag skulle uppskatta en äventyrsmodul med ett flertal korta och/eller längre fristående äventyr a la Tales from the Wilderlands till The One Ring. Några välskrivna äventyr med intressanta bifigurer och platser vore guld.

Jag är inte intresserad av massa världsbeskrivning annat än möjligen en exposé över vardagslivet och detaljer som levandegör det; kläder, mat, seder och bruk, lokala maktgrupper, lagar och straff etc.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vilka Böcker Planeras?

Fri 27 Apr 2012, 23:14

Trevliga ideer! Vi läser och begrundar!
Fria Ligan
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Vilka Böcker Planeras?

Sat 28 Apr 2012, 10:25

Ett annat spår är handouts. Jag tänker alltså på något i stil med The Armitage Files, fast i trakorisk stil. Skulle kanske kunna vara uråldriga dokument från glömda civilisationer, en levande bok (texten rör sig) från en annan värld, ritningar över ett fruktansvärt vapen, kryptiska spådomar nertecknade av ett orakel (död sedan sekler eller fortfarande aktivt). Eller vad man tänker sig är typiskt för Timatia. Alltså material för äventyr enligt ganska fria ramar, som i The Armitage Files. Borde gå att göra riktigt kärnfullt.
 
Johan Granberg
Posts: 7
Joined: Fri 20 Apr 2012, 20:36
Location: Umeå

Re: Vilka Böcker Planeras?

Mon 30 Apr 2012, 13:16

Ett annat spår är handouts. Jag tänker alltså på något i stil med The Armitage Files, fast i trakorisk stil.
Strålande idé! Jag har länge varit något av en berättelsepuritan och ansett handouts vara mer av ett hinder för berättelsefriheten än ett effektivt hjälpmedel för inlevelse och stämning, men sedan jag köpte och började spelleda Armitage Files (ett äventyr till Trail of Cthulhu bestående av ett gäng otroligt snygga handouts samt en massa tips för improvisation kring dem, för de som inte vet) har jag fullständigt tänkt om och insett vilken fantastisk guldgruva det kan vara med lite produktionsvärden.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Vilka Böcker Planeras?

Mon 30 Apr 2012, 13:44

Vore grymt med små, fokuserade kampanjböcker som utforskar specifika miljöer eller teman. Istället för att försöka täcka hela regioner så tycker jag att det är spännande om man dyker ned i äventyrsplatser, och lyfter fram konflikter, personligheter, utmaningar och sådant som kan användas i spel. Jag skulle lätt kunna tänka mig att köpa en modul som handlar om en stad (Staden O, någon?) eller till och med ett kvarter eller en byggnad. Svavelvinter är ju upplagt för detta - varje sammanhang har sin egen uppsättning skuggmakter och unika förslag till skuggspel och profetioer. Och stora vita fläckar lämnas åt spelgruppens fantasi
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Vilka Böcker Planeras?

Mon 30 Apr 2012, 13:58

Vore grymt med små, fokuserade kampanjböcker som utforskar specifika miljöer eller teman. Istället för att försöka täcka hela regioner så tycker jag att det är spännande om man dyker ned i äventyrsplatser, och lyfter fram konflikter, personligheter, utmaningar och sådant som kan användas i spel. Jag skulle lätt kunna tänka mig att köpa en modul som handlar om en stad (Staden O, någon?) eller till och med ett kvarter eller en byggnad. Svavelvinter är ju upplagt för detta - varje sammanhang har sin egen uppsättning skuggmakter och unika förslag till skuggspel och profetioer. Och stora vita fläckar lämnas åt spelgruppens fantasi
Staden O har vi snackat om - med omnejd. Och FC som nämnt ovan. Själv tycker jag - personligen alltså - att miljöer som inte nödvändigtvis är centrerade runt städer är roliga. Upplever att det ofta blir stadsinflation, typ.
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vilka Böcker Planeras?

Mon 30 Apr 2012, 14:16

Vore grymt med små, fokuserade kampanjböcker som utforskar specifika miljöer eller teman. Istället för att försöka täcka hela regioner så tycker jag att det är spännande om man dyker ned i äventyrsplatser, och lyfter fram konflikter, personligheter, utmaningar och sådant som kan användas i spel. Jag skulle lätt kunna tänka mig att köpa en modul som handlar om en stad (Staden O, någon?) eller till och med ett kvarter eller en byggnad. Svavelvinter är ju upplagt för detta - varje sammanhang har sin egen uppsättning skuggmakter och unika förslag till skuggspel och profetioer. Och stora vita fläckar lämnas åt spelgruppens fantasi
Det typ precis så vi har tänkt! :)
Ganska små, fokuserade kampanjböcker, som regel innehållande settinginfo för kampanjspel, skuggspel samt ett komplett scenario.
De böcker vi har på G eller har på ide-/planeringsstadiet är Tramenze, Fontra Cilor, och Marjura (före Cruris uppvaknande). staden O och något deadwoodskt i Korald (tror jag?) har också nämnts.
Fria Ligan
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Vilka Böcker Planeras?

Mon 30 Apr 2012, 14:59

Själv tycker jag - personligen alltså - att miljöer som inte nödvändigtvis är centrerade runt städer är roliga. Upplever att det ofta blir stadsinflation, typ.
Jag håller helt med dig. Stadsmoduler är väldigt vanliga. Men liksom när det gäller bestiarier finns det anledningar till vanligheten: det är väldigt tydligt gestaltande modultyper. Man får syn på världen. Verkar dessutom sälja bra.

Jag tror att ett spel som Svavelvinter behöver ett par stadsmoduler, men det vore synd om det blev ett helt urbant spel. Tycker ett MUA (på många sätt ett bra spel annars) fick alldeles för många städer och alldeles för lite vildmark, trots att det senare egentligen var en stor del av spelvärlden. Det kan ju vara ett misstag att lära av.

Problemet med stadsmoduler generellt är ju att de uppmuntrar till slentrianskrivande. Blir lätt standardstäder med magikerakademi, tjuvgille och ett styrande råd med mörka hemligheter (rådsälsten är en varulv etc). Sånt kan definitivt funka (Arferts Fantasy! är ju ett spel som verkligen visar hur användbara klichéer faktiskt kan vara), men i ett spel som Svavelvinter vore det nog bättre med mer icke-generiska städer. Antar jag.

Sen kan man också, som kosta antyder i citatet ovan, söka sig bortom städerna. En avgränsad geografisk yta - typ äventyrslandskap - måste verkligen inte vara en stad. Ett gammalt och lyckat exempel i mina ögon är Marsklandet. Man åker runt mellan öar och letar efter saker. Händelser uppstår naturligt. Miljön i sig genererar dramatik. Genialiskt. En träskmodul (Skuggornas träsk?) skulle definitivt funka i Svavelvinter.

Några miljöer som jag sällan eller aldrig sett utförligt beskrivna, men som skulle kunna funka som äventyrsplatser i Svavelvinter är: en drakboning (riktigt stor), ett härläger (typ garnison), ett slagfält (massor av döda och skadade, mängder av folk och föremål i prekära situationer), ett floddelta, en dimmig sjö, en raugonkoloni, en zepelondflotta, en handelsflotta, en stor ruinstad, en karavanled, en flytande ö.

En del av tricket tror jag är att det ska vara rumsligt greppbart. Det behöver ju inte betyda att allt ryms på några fotbollplaner, som i en stadsmodul. Det gripbara kan ju lika gärna vara sammanhängande i en större rumslighet, som en karavanled. Eller vara mer tematiskt sammanbundet, som ett handelshus intressesfär.

Ytterligare en faktor är förändringar och tidslinjer. Många stadsmoduler är statiska: stan verkar inte kunna förändras i grunden. Jag tycker att det är intressant med riktigt drastiska förändringar: ett vulkanutbrott lägger halva stan i aska, ett jordskred förändrar hela landskapet, en stor armé anfaller. Sånt får sällan plats.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest