Gaddeborg

Det bottenlösa Abzu

Tue 18 Aug 2015, 22:04

Eventuellt kommer min kampanj att ta mina spelare ner i det bottenlösa Abzu, där de med hjälp av vattenandningsmagi skulle försöka ta sig till Stegos. Vi vet ganska lite om Abzu, mer än att det finns nedgångar här och var från både sötvattenkällor och hav (baserat på Välserkottens rörelser). Även att det är en värld där de starka äter de svaga, eller vad det var från boken, samt att det är bottenlöst och ett sötvattenhav.

Vad möter en människa som lyckas ta sig ner? Jag tänker mig att det bör finnas lite stenformationer och liknande för att växter skall ha något att växa på och kunna föda fiskarna, men att de nog får komma uppifrån då (eftersom att det nu inte finns någon botten). Även att det får finnas lite självlysande anemoner eller något så att välserkottar (och simmande människor) skall kunna se. Eller en ljuskälla nedifrån eller nåt?

Skall det kunna finnas några däggdjur? Havsfiskar verkar kunna trivas också? Fräcka händelser som kan drabba RP?

Baldyr

Re: Det bottenlösa Abzu

Tue 18 Aug 2015, 22:22

Kanske låter du dig inspireras av planeten Naboo och dess vattenfyllda inre? :)

Kolla upp Abzu i mytologin annars - jag har för mig att det förekommer i mesopotamiska källor.

Abzu i spelet kanske kan fungera som en slags motsvarighet till De grå hallarna. Alltså en slags yta som delas av flera olika existensplan, och som inte är begränsat av rumtiden, men som till skillnad från hallarna alltså bevakas av gudarna (Enki) och deras tjänare. De senare kan alltså ta formen av vidunder, tänk Leviathan.

Intressant nog verkar Sambarsynd Coria i romanen nå Dödsriket via Abzu - eller hur det nu var? Även Domonas källa på Marjura torde ha förbindelse till andra världar - såväl dödsriket som Abzu.

Brior

Wed 19 Aug 2015, 09:46

Som Baldyr säger är Abzû hämtat från Mesopotamiska källor (Googla för mer info), ett sötvattenshav där vishetens gud Enki (Ea i Sumerien) bor.

Mer konkret inspirerades jag under en resa till Yucatánhalvön där det finns cenotes – sötvattensjöar som leder ner under jord (googla och bildgoogla även detta för inspiration). Dessa bildas genom att floderna i Yucatán inte rinner på ytan utan under marken av geologiska skäl. Ibland rasar klippan ovanför ner och då kommer cenotes i dagen. Där nere såg jag bland annat vita, blinda fiskar. Mayaindianerna trodde att cenotes var portar till underjorden och offrade människor i dem.

För mig är Abzû snarast en gudarnas plats, men det är förstås fritt för tolkningar. Vita krokodiler och bläckfiskar låter väl bra?

Baldyr: Jag tror inte att Abzû beskrivs stå i förbindelse med dödsriket i romanen utan du tänker nog på när Sambarsynd Coria gör en eterisk resa in i kristallen. Detta sagt så är förmodligen floden i dödsriket i kontakt med Abzû liksom kanske alla sötvatten. Dessa förbindelser behöver inte vara enbart fysiska.

Bottenlösheten behöver inte (bara) tolkas som en stor vattenkropp utan kan också innebära ett ändlöst vattenfyllt system av grottor och salar.

Gaddeborg

Wed 19 Aug 2015, 15:43

Cenotes ser ju minst sagt gudomliga ut ja. Bör man låta det finnas luftfyllda hålrum i abzu (upplysta av kristaller då) liksom på de flesta bilder, eller bör det vara helt vattenfyllt? Och vad säger ni om vattenlevande däggdjur?

Brior

Wed 19 Aug 2015, 16:57

Och vad säger ni om vattenlevande däggdjur?
Jag röstar för. Uttrar, bävrar och liknande kan till och med vara heliga djur vid Enki-tempel. Varför inte ha däggdjur med gälar när du ändå är på gång? Och naturligtvis hamnskiftare som antar sådana former.
GZIP: Off