Baldyr

Remuntra vaknar i Isakra

Tue 07 Jul 2015, 20:19

I romanenen vaknar som bekant den lilla dumsnuten på rosenpaviljongen i Tricilve som Tåtitta. Tillståndet smittar därefter till enucken och senare till en soldat. Ingenstans förklaras vad som föranledde "utbrottet". En möjlig förklaring kanske kan vara att kaklunen vid Järntornet kallades till världen, men det är egentligen inte ens en teori. Förklaring behövs väl egentligen inte men det hindrar ju inte spekulation.

Nu behöver jag Remuntradyrkarna i Isakra i upptakten till vår konfluxkampanj. Det kan visserligen röra sig om samma dårar som i romanen vilka lyckats resa till Trinsmyra från Tricilve, men utbrottet kan lika gärna ha skett på Trinsmyra, möjligen rent av i Isakra.

Det vore trevligt att ha någon slags anledning till Remuntradyrkarnas uppdykande, speciellt om det kan kopplas samman med handlingen i spelet. Jag hade exempelvis tänkt låta Raoga stöta på dessa (hon kan vara i Isakra som pilgrim) - kanske är hon redan smittad och sprider i själva verket vansinnet? Kamalkus är ju delvis en kaklun själv och spelarrollerna stötte på honom i närheten av Vumbra - kanske gav hans närvaro upphov till fenomenet? Fundibéra har också haft en tillställning på Gatves klippa i spelet - kanske har excesserna under natten gått överstyr med resultatet att någon hittat Remuntra inom sig?

Några fler förslag på hur den första Remuntradyrkaren uppstår - och hur vederbörande hamnar i Isakra? Tanken är givetvis att dårarna önskar passage till Marjura, vilket utgör själva äventyret där man behöver lösa logistiken.

Henke

Re: Remuntra vaknar i Isakra

Tue 07 Jul 2015, 20:32

Kan de inte komma med Svaveltraden från Tricilve som pga dåligt väder tvingats mellanlanda i Isakra ? Alternativt så blir rollpersonerna vittne till när Remuntras vansinne (i form av Raoga) angriper två helt friska personer på båten som avgår från Vumbra via Ormlöpan mot Marjura. Personligen hade jag gärna velat att mina spelare fick se vansinnet manifestera sig men dessutom tycker jag det vore kul att den sinnessjuka som drabbade Raoga bollades tillbaka ut på ett annat skepp :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr

Re: Remuntra vaknar i Isakra

Tue 07 Jul 2015, 20:50

Kan de inte komma med Svaveltraden från Tricilve som pga dåligt väder tvingats mellanlanda i Isakra ?
Svavelkonvojen mellanlandar visst alltid i Isakra, så visst kan dårarna redan vara ombord. Men då blir det ju inget äventyr där spelarkaraktärerna behöver förhandla med befälhavaren (titel?) för konvojen och övertyga kaptenen för Mangelica att upplåta sitt skepp till detta syfte.
Alternativt så blir rollpersonerna vittne till när Remuntras vansinne (i form av Raoga) angriper två helt friska personer på båten som avgår från Vumbra via Ormlöpan mot Marjura.
Du menar via Rung, så som just Magelica seglar i romanen? Det är inte en oäven tanke, karaktärerna kan ju få skjuts från Gatves klippa till Isakra med någon rik person (Xellimogga?) som deltagit i Fundibéras bal. Vederbörande mår inget vidare och drabbas av vansinne när man passerar Vulferveden. Raoga smittas - eller smittar.
Personligen hade jag gärna velat att mina spelare fick se vansinnet manifestera sig men dessutom tycker jag det vore kul att den sinnessjuka som drabbade Raoga bollades tillbaka ut på ett annat skepp :)
Jag gillar att Remuntra just är så pass farligt som i romanerna, varför jag heller inte har tänkt använda spelets regler (förmågan Remuntras vansinne) för detta. Det blir nog svårt att motivera hur karaktärerna undviker att bli smittade om man tvingar spelarna att slå ett dådslag (exempelvis övervinna sin Vind med sitt Vatten, eller nåt). Därför tänkte jag nog låta dem hålla litet avstånd till dårarna.
GZIP: Off