Tomas
Site Admin

Re: Raser i Trakorien

Sat 28 Apr 2012, 22:36

Jag tror att vi behöver ett tillägg om halvfolk så småningom. Träskfolk och andra halvfolk saknas ju i reglerna
Eh, det gör de väl inte? Samtliga viktigare halvfolk finns ju med i kapitlet varelser & monster, de flesta även med bild?
Sen håller jag förstås med om att det vore smaskigt med mer info om halvfolk. Men regelboken är redan 352 sidor tjock... :)
Att beskriva dem närmare i moduler är en utmärkt ide.
Fria Ligan

Peter

Sun 29 Apr 2012, 10:35

Hoppsan, luddigt tänkt av mig - i och med att vargfolk finns som arketyp och träskfolk inte gor det. Men all info finns ju under Halvfolk, Djur och Monster.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Sakara

Sun 29 Apr 2012, 13:52

Min fråga angående att spela Vargmän som rollperson. Har Vargmän överhuvudtaget förmågan att tala mänskliga språk?

Jag vet att det är fantasy och det går att rationalisera på något vis, men vore det inte coolt om Vargmän och människor använde någon slags enklare teckenspråk för att kommunicera med varandra?

Detta kan ju vara något som utvecklats via handel genom århundradena, båda raser är ju trotts allt intelligenta. De kan givetvis lära sig att förstå varandras språk också förstås.
jag ser det som ett skitbra sätt att skapa missförstånd i gruppen. så nej inte coolt någonstans.

Peter

Sun 29 Apr 2012, 16:08

Låt mig komma med åtm. _lite_ mer välunderbyggda frågor. Bör man inte egentligen kunna spela Träskfolk på samma sätt som man kan spela Tolgulder, Vargfolk och Skecker?

Sedan finns det en lite annorlunda formulering vid varje typ av halvfolk man kan spela. Under skecker står det "Att spela Skecker", under Vargfolk står det "Att spela" och under Tolgulder står det "Karaktär". Fast detta har säkert era korrare redan hittat :)

Tomas
Site Admin

Sun 29 Apr 2012, 19:27

Låt mig komma med åtm. _lite_ mer välunderbyggda frågor. Bör man inte egentligen kunna spela Träskfolk på samma sätt som man kan spela Tolgulder, Vargfolk och Skecker?

Sedan finns det en lite annorlunda formulering vid varje typ av halvfolk man kan spela. Under skecker står det "Att spela Skecker", under Vargfolk står det "Att spela" och under Tolgulder står det "Karaktär". Fast detta har säkert era korrare redan hittat :)
Yes, det korrfelet är hittat och åtgärdat!

Och man kan absolut spela träskfolk. Att inget står där beror bara på att inga specialregler gäller för träskfolk (utöver bonustärning i vatten, och lägre status som gäller allt halvfolk).
Fria Ligan

Peter

Sun 29 Apr 2012, 19:37

Yes, det korrfelet är hittat och åtgärdat!

Och man kan absolut spela träskfolk. Att inget står där beror bara på att inga specialregler gäller för träskfolk (utöver bonustärning i vatten, och lägre status som gäller allt halvfolk).
Misstänkte att så var fallet - tack för förtydligandet

Oskar

Tue 11 Feb 2014, 16:01

Jag har en fundering om just skecker och den gängse uppfattningen hos paratornier om att skecker är ett halvfolk. Jag har en spelare som spelar just skecker och jag har svårigheter i att gestalta och motivera den rasism som han kommer mötas av. Hur motiverar paratornierna själva att de ser sig som skapelsens krona?

Brior

Tue 11 Feb 2014, 18:03

Jag har en fundering om just skecker och den gängse uppfattningen hos paratornier om att skecker är ett halvfolk. Jag har en spelare som spelar just skecker och jag har svårigheter i att gestalta och motivera den rasism som han kommer mötas av. Hur motiverar paratornierna själva att de ser sig som skapelsens krona?
Mitt förslag: Utgå från de skrämmande tydliga exempel på överlägsenhetstankar och kulturell enögdhet som belastat vår egen västerländska kultur från kolonialismens blomning fram till i alla fall 1930-talet - "White mans burden" och liknande - dvs gudarna är på vår sida, vår norm är den objektivt goda och våra värderingar de rätta. Ta sedan bort den kristna (och vad jag förstått muslimska) grundtanken att rättrogna har en plikt att ta hand om fattiga och enligt vår mening underlägsna grupper och individer. Lägg till nyliberala tankar om social darwinism. Trakoriern menar att framgång tyder på att gudarna gillar en. Eftersom skecker nöjer sig med sin traditionella livsstil ute i skogarna och blandning mellan folkgrupperna inte är särskilt utbredd tycker trakorierna att skeckerna är kollektivt inkompetenta som människor med en primitiv kultur. När de dessutom skiljer sig utseendemässigt motiveras man att betrakta dem som halvfolk. Rasbegreppet som sådant (baserat på blod / arv / gener etc.) har man inte så utvecklade tankar om och lever också i en meritokrati där det är möjligt att klättra mellan sociala klasser. Det är mer skeckernas kollektiva oförmåga (såsom trakorierna uppfattar saken) att göra affärer, slåss, vara listiga etc. som döms ut.

Obehagligt? Javisst, men detta är ju ett rollspel. Jag delar absolut inte trakoriernas värderingar, men tycker det är ganska lärorikt och givande att dra ut konsekvenser av mekanismer som fortfarande förekommer. Jag tycker att det är bättre att försöka sätta sig in i hur även förkastliga läror resonerar än att döma dem utan eftertanke, helt enkelt därför att man annars inte lär sig något.

Ismeno

Tue 11 Feb 2014, 19:13

På tal om Skecker, hur uttalas det? Sch eller hårt 'k'?

Brior

Tue 11 Feb 2014, 20:13

På tal om Skecker, hur uttalas det? Sch eller hårt 'k'?
Jag säger själv 'skecker' med hårt 'k' vilket egentligen är konstigt eftersom ordet sannolikt kommer från 'skäck' - hästen - som ju uttalas med 'sch'.

Mer belysande, om än inte mer upplysande, vore dock att ställa frågan till en trakorier. Han eller hon skulle förmodligen svara: "Det är inget jag har tid att föreläsa över. Ni får väl vänta tills nästa gång jag har användning för ordet om nu er nyfikenhet är så mycket större än er bildning - detta om jag ids ha er drällande vid mina läppar, vilket bara förefaller måttligt mindre outhärdligt än att ha er surrande som en broms invid mitt öra!"

Skulle ett riksrådsligt uttal av ordet 'skecker' faktiskt fastslås, exempelvis av Biblioteksparkens akademi, eller - mindre sannolikt - av en myndighet under kraftigt inflytande av talfelarnas mutsmörja, så kan man vara ganska säker på att det alternativa uttalet snart skulle klinga oftare i huvudstadens gränder eftersom trakorier sällan tål att bli dirigerade och gärna sätter personlig prägel på såväl namn som uttal och stavning.
GZIP: Off