ThemVSyou

Raser i Trakorien

Tue 03 Jan 2012, 22:51

Ja som ni förstår från min rubrik så undrar jag över vilka raser det finns i trakorien som kommer vara spelbara som rollpersoner i det kommande rollspelet. Människor och Vargmän är dem jag vet finns men utöver det vad kommer att finnas tillgängliga i grund boken?

P.S skulle man kanske få veta vilka resterande arketyperna är??

Kosta
Site Admin

Re: Raser i Trakorien

Wed 04 Jan 2012, 01:29

Folken just nu är, utöver vanligt folk:

Halvfolk: vargfolk, träskfolk, skecker - som kan spelas och även kvurer och tolguder med stats.

Arketyperna som finns är: vindhäxan, animisten, aristokraten, brottaren, danserskan, giftkokaren, krämaren, lönnmördaren, officeren, shamasherprästen, syntalden och vargmannen. Alla arketyper är som du förstår baserade på karaktärer i böckerna.
Fria Ligan

ThemVSyou

Wed 04 Jan 2012, 10:33

Tack för svaret Kosta

Ser verkligen fram emot när boken är klar och den står i ens bokhylla

Jorgen_CAB

Sat 28 Apr 2012, 15:34

Min fråga angående att spela Vargmän som rollperson. Har Vargmän överhuvudtaget förmågan att tala mänskliga språk?

Jag vet att det är fantasy och det går att rationalisera på något vis, men vore det inte coolt om Vargmän och människor använde någon slags enklare teckenspråk för att kommunicera med varandra?

Detta kan ju vara något som utvecklats via handel genom århundradena, båda raser är ju trotts allt intelligenta. De kan givetvis lära sig att förstå varandras språk också förstås.

Henke

Sat 28 Apr 2012, 16:36

Min fråga angående att spela Vargmän som rollperson. Har Vargmän överhuvudtaget förmågan att tala mänskliga språk?

Jag vet att det är fantasy och det går att rationalisera på något vis, men vore det inte coolt om Vargmän och människor använde någon slags enklare teckenspråk för att kommunicera med varandra?

Detta kan ju vara något som utvecklats via handel genom århundradena, båda raser är ju trotts allt intelligenta. De kan givetvis lära sig att förstå varandras språk också förstås.
I böckerna har du flera fall där vargmän dyker upp. Bl.a. trakoriska snapphanar som är militära specialförband med vargmän samt att några av böckernas huvudpersoner möter en stam vargfolk i Wulferveden där de pratar utan större problem (även om jag fått för mig att vargfolk har egna benämningar på vissa saker och svårt med vissa uttal).

Vargmän är dessutom inte "vargar" på två ben utan människor som efter generationer av liv i vildmarken fått drag av vargar. (tror jag mig ha läst?). Vet att vi hade en diskussion kring detta när bilden av vargmannen presenterades i bloggen.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Brior

Sat 28 Apr 2012, 16:40

Hur vargmännen fungerar finns ganska väl illustrerat i romanerna där ju en av huvudpersonerna är vargman. I princip är det följande som gäller (vilket förstås var och en kan ändra):

* Vargmän är människor och inte en annan art. Människosläktet har i Trakorien mycket större variation än i vår värld och anpassar sig snabbare efter miljön (vet inte om ni känner till Lysenko).

* Vargmän som har med pälslösingar att göra kan lära sig prata människospråk men aldrig flytande. Det finns en psykologisk spärr som gör att vargmän tycker vanliga människor pratar för mycket och om meningslösa eller obegripliga saker.

* Mellan vargmän sker kommunikation mycket som mellan hundar, med beteenden, rangordning, läten, lukter etc. Man visar exempelvis aldrig tänderna i leende eftersom det motsvarar hot. Vargmän har ett fast rotat rangtänkande och de har ofta svårt att lyda ledare bara för att dessa har en viss befattning utan väljer själva vilka de respekterar men blir då mycket lojala. De gillar inte stora sällskap.

* Vargmän kan falla in i olika djuriska beteenden som försvårar rationell kommunikation, exempelvis rochla - blodsraseri (bärsärk och bytesjägare), maiao - djurtillvaro med människoaspekten mer eller mindre avstängd och hamchall - djurisk panik som stänger av mycket av människobeteendet.

Henke

Sat 28 Apr 2012, 17:02

Hur vargmännen fungerar finns ganska väl illustrerat i romanerna där ju en av huvudpersonerna är vargman. I princip är det följande som gäller (vilket förstås var och en kan ändra):

* Vargmän är människor och inte en annan art. Människosläktet har i Trakorien mycket större variation än i vår värld och anpassar sig snabbare efter miljön (vet inte om ni känner till Lysenko).

* Vargmän som har med pälslösingar att göra kan lära sig prata människospråk men aldrig flytande. Det finns en psykologisk spärr som gör att vargmän tycker vanliga människor pratar för mycket och om meningslösa eller obegripliga saker.

* Mellan vargmän sker kommunikation mycket som mellan hundar, med beteenden, rangordning, läten, lukter etc. Man visar exempelvis aldrig tänderna i leende eftersom det motsvarar hot. Vargmän har ett fast rotat rangtänkande och de har ofta svårt att lyda ledare bara för att dessa har en viss befattning utan väljer själva vilka de respekterar men blir då mycket lojala. De gillar inte stora sällskap.

* Vargmän kan falla in i olika djuriska beteenden som försvårar rationell kommunikation, exempelvis rochla - blodsraseri (bärsärk och bytesjägare), maiao - djurtillvaro med människoaspekten mer eller mindre avstängd och hamchall - djurisk panik som stänger av mycket av människobeteendet.
Detta hade förövrigt varit lämpligt som fakta i regelboken :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Peter

Sat 28 Apr 2012, 17:13

Jag tror att vi behöver ett tillägg om halvfolk så småningom. Träskfolk och andra halvfolk saknas ju i reglerna
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Jorgen_CAB

Sat 28 Apr 2012, 17:27

Ok, jag förstår... det är dock lite synd att vargmän avbildas i regelboken som de klassiska vargmännen i Drakar & Demoner. Dessa verkar definitivt inte kunna tala människospråk om man ser till deras anatomi i alla fall.

Hur ser en vargman ut egentligen?

Peter

Sat 28 Apr 2012, 17:53

Får erkänna att jag saknade fördjupning om vargmän och träskfolk i Svavelvinter. Eller saknade och saknade - snarare så är det verkligen upplagt för tillägg och moduler.

Med hänvisning till en annan tråd här på forumet tror jag att det bästa sättet att göra detta är att skriva kampanjmoduler som skisserar Argond och svavelvintervärlden pusselbit för pusselbit - en plats (land? region? stad? byggnad?), skuggmakter, olika typer av profetior och andra kampanjramar liksom platser och fördjupningar runt saker som folkslag, religioner, organisationer etc etc etc
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
GZIP: Off