Henke
Topic Author

Den fantastiska Trakorien-kartan

Wed 21 Dec 2011, 07:48

Har snabbt hunnit studera kartan och har hittat en del ändringar från "ursprungskartan" vad det gäller namnen (förutom lite stavningsskillnader på Quamassafloden och Kryfferskogen). Vet också sedan tidigare att Okruzande inte står med då det nästan är en del av Tricilve. Ser inte heller Shamash Finger eller Eniaken. Är dessa inte längre en del av geografin eller råkar de bara vara för små landmärken för att hamna på kartan?

En annan sak som jag ser försvunnit är Laabnes askdalar, Gwondel Leigu, Valimangraven samt Ormlöpan (den sistnämnda som jag faktiskt saknar lite).

Hur som helst en helt fantastisk karta! Lätt "årets rollspelsjulklapp" 2011. :-)

PS: Någon annan skarpögd gammal Trakorien-räv (vid sidan av konstruktörerna själva såklart) som sett några geografiska förändringar?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Brior

Re: Den fantastiska Trakorien-kartan

Wed 21 Dec 2011, 11:57

Hej Henke,

bra att du granskar kartan. Som du ser så är det ju mer än femhundra nya namn på den, vilket förstås inte hindrar att några gamla saknas.

"Laabne" existerar fortfarande och namnet skulle förstås ha varit med på kartan - vi får notera det på korrlistan (jag skriver en likadan för romanen). Faktum är att man svänger förbi just denna trakt i tredje boken så det var ju lite dumt att den saknas. Mea Culpa eftersom jag korrtittat på kartan ett antal gånger - dock är det lättare att se fel än saker som saknas.

"Ormlöpan" finns också men ligger möjligen utanför kartan och är kanske inte den mest besökta platsen trots allt.

"Gwondel Leigu" är borta därför att det var en alvisk trakt och alverna ju inte finns kvar. min tanke runt Bhannavil är att använda namn med klang från Sanskrit, namn som skiljer sig från andra i Trakorien. Jag tänker mig att flyktingar från något okänt land bortom haven i väster kom dit innan Lasemos befolkades (vi talar kanske 1400 år sedan), slog sig ner och sedan försvann så att bara namnen finns kvar och kanske lite spridda sedvänjor.

"Valimangraven" kan utgå för tillfället. När ni får kartan över Argond (kontinenten - "Ereb") i själva spelboken så ser ni att det finns ett helt land längre söderut som heter Valima och därtill ett Navalima ("nya Valima") på Montorba. Dessa länder styrs av soldyrkare och namnet passar bättre därnere.

Henke
Topic Author

Wed 21 Dec 2011, 12:34

Tack för svaren. Alltid intressant att höra hur det är tänkt.

Någon kommentar förresten gällande Shamashs finger och Eniaken?
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Brior

Wed 21 Dec 2011, 13:05

Eniaken skulle också ha funnits och omtalas i Slaktare små, men kanske inte är att betrakta som en geografisk företeelse om man ska försöka slingra sig (som Eniaken).

Shamashi finger kunde också vara kvar även om jag inte direkt har planerat att använda klippan i berättelsen. Dess eventuella kopplingar till Krindenland och så kan man ju använda eller inte.

Mer generellt så tar jag inte bort något från det gamla Trakorien om det inte skär sig mot det nya.

Hälsar
Erik G

Tack för svaren. Alltid intressant att höra hur det är tänkt.

Någon kommentar förresten gällande Shamashs finger och Eniaken?

Henke
Topic Author

Wed 21 Dec 2011, 14:15

Haha det låter alla tiders!

Klaatu

Mon 02 Jan 2012, 21:07

Nu är min karta uppe på väggen där den hör hemma! :D

Image
Image

Kosta
Site Admin

Mon 02 Jan 2012, 22:29

Härligt! :D
Fria Ligan

Brior

Tue 03 Jan 2012, 14:16

Jag har beställt en träram till ett av mina ex men inte fått den än. Återkommer ...

Rapportera gärna korrfel för övrigt. Hittills har vi kommit fram till att Laabne inte står utsatt.

/Erik G

ThemVSyou

Wed 04 Jan 2012, 10:38

Då jag själv oturligt nog inte hann förboka Svavelvinter så jag fick ett ex utav denna vackra karta så undrar jag när kommer den finnas i handeln för jag skulle gärna vilja ha en att använda till när jag spelar Svavelvinter och såklart läser böckerna

Kosta
Site Admin

Wed 04 Jan 2012, 14:14

Håller på och kollar upp med handeln, så det borde komma, kan inte ge något datum just nu. Men håll ett öga på vår blogg så ser du när.

/K
Fria Ligan