Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Staden O

Tue 23 Dec 2014, 09:35

Läste avsnittet om Staden O i världsboken, med dess detaljerade redogörelse av öar och sinsemellan relaterade stadsdelar. Man får lätt en känsla av det existerar en kartskiss eller annan förlaga som texten baseras på. Stämmer detta och vore det i så fall möjligt för forumet att ta del av denna? Dels vore det praktiskt om man vill använda staden i spel, men också för att kunna förstå texten bättre.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Staden O

Tue 23 Dec 2014, 12:20

Man får lätt en känsla av det existerar en kartskiss eller annan förlaga som texten baseras på.
Vet inte om du minns det Baldyr, men Staden O motsvarar ju Ångermanälvens mynning vid Härnösand vriden 165° moturs där de olika öarna och stränderna behärskas av olika furstehus / skrån och liknande. Minns dock inte vad de olika platserna döptes till eller om detta stämmer med världsboken (jag har inte skrivit den texten).

Saxat från ett inlägg jag skrev på erebaltor.se:

* Låt oss fastslå att staden O består av ett antal centra spridda längs vattenvägarna mellan det egentliga Härnösand och ner till Höga kusten-bron så att samhällen under olika huvudmän finns på motsvarigheterna till Härnön, Lungön, Hemsön och Åbordsön. Dessutom finns samhällen på fastlandet och på halvön där Lövvik ligger. På Hornsöns berg ligger ett fäste som bevakar flodens utlopp och det färjeläge som ersätter Höga Kusten-bron. På detta sätt kan olika faktioner dominera de olika stadsdelarna. Åbordsön kan vara den ursprungliga staden, nu gemensam mark med marknadsplatser och fredlös slum. Den lilla ön Vålön blir Kornellas Holme där vapenfrid råder och förhandlingar traditionellt hålles. Här ligger också några okontroversiella tempel såsom till Enki och Anxalis. Trafiken i staden sker huvudsakligen med båt.

* Den stora viken utanför Staden O kallas som bestämt för Vintervattnet eftersom den är vitgrumlig av slam från Kalklanden. Härnösand är ganska bergigt och vi behåller höjdkurvorna men lägre stränder är vita och sedimenterade av det slambemängda vattnet och har karaktär av delta med många mindre sandrevlar. Den som är i trakten kan studera deltat vid Midlanda närmare Sundsvall som modell.

* Jag bokar personligen halvön med Lövvik för huset O'Talberads räkning och stadens Trakoriska representationer.

* Åbordsön är alltså den gemensamma och i frincip fredlösa plats som utgjorde den ursprungliga Staden O. Hamnen och marknaden ligger längst inne i Åbordsviken (västsidan på IRL-kartan, dvs ostsidan på Staden O). Återkommer med öns namn.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Staden O

Tue 23 Dec 2014, 14:41

Oj, det var mer än vad jag visste. :shock: Har du länk till hela diskussionen? Finns det en karta där också, eller en länk till dylik?
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Staden O

Wed 24 Dec 2014, 00:55

Har du länk till hela diskussionen? Finns det en karta där också, eller en länk till dylik?
Bläddra ner en bit i följande tråd: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=128.

Jag hade länkat till en bild i tråden, men länken tycks ha ruttnat. Ska se om jag hittar den så kan jag skicka.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Staden O

Wed 24 Dec 2014, 10:40

För mig som ännu inte öppnat Världsboken (en julklapp till mig själv). Vart finns de bifogade kartorna för oss som förbeställde? Instoppade i pärmen?

Om inte annat får jag väl ge mig till tåls till ikväll när det är dags att öppna :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Staden O

Wed 24 Dec 2014, 12:45

För mig som ännu inte öppnat Världsboken (en julklapp till mig själv). Vart finns de bifogade kartorna för oss som förbeställde? Instoppade i pärmen?

Om inte annat får jag väl ge mig till tåls till ikväll när det är dags att öppna :)
Mina låg i alla fall instoppade i pärmen, hoppas att detsamma gäller dina. :)

God jul!
Fria Ligan
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Staden O

Wed 24 Dec 2014, 13:01

Använder mina kartor som bokmärken :-)
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Staden O

Wed 24 Dec 2014, 21:10

Mina låg i alla fall instoppade i pärmen, hoppas att detsamma gäller dina. :)

God jul!
Jodå! Visst fanns kartorna där! Samma fantastiska kvalitet som på allt annat ni gör!

God Jul!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Staden O

Fri 26 Dec 2014, 01:44

Jag får ta på mig ansvaret för texten för Staden O - baserat på Eriks grund ovan samt material från andra frilansare. Öarna är mycket riktigt noga tillpassade till Eriks anvisningar ovan - med en karta över Härnösand vriden i rätt riktning bor du enkelt kunna identifiera vilken som är vilken.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Staden O

Fri 26 Dec 2014, 13:27

Jag får ta på mig ansvaret för texten för Staden O - baserat på Eriks grund ovan samt material från andra frilansare. Öarna är mycket riktigt noga tillpassade till Eriks anvisningar ovan - med en karta över Härnösand vriden i rätt riktning bor du enkelt kunna identifiera vilken som är vilken.
Men finns det någon färdig kartskiss som du kan dela med dig av?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests