snow
Topic Author
Posts: 12
Joined: Mon 16 Jun 2014, 15:06

Hitta Svavelvinter-story

Thu 19 Jun 2014, 19:36

Jag är intresserad av att köpa äventyret Femte Konfluxen, vad ska jag köpa då? Jag var på Sfbokhandeln och tittade i den här:
http://frialigan.se/produkt/svavelvinte ... stallning/

Men det verkar bara vara regler där och inte själva berättelsen/historien/äventyret?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hitta Svavelvinter-story

Thu 19 Jun 2014, 20:05

Japp, det där är alltså regelboken till rollspelet Svavelvinter (som vi gav ut 2012, i första utgåvan).

Du söker äventyret Den femte konfluxen till DoD, som utgavs typ 1994? Det blir nog Tradera eller dylikt är jag rädd. Eller - invänta kommande godbitar från Fria Ligan... :)
Fria Ligan
 
snow
Topic Author
Posts: 12
Joined: Mon 16 Jun 2014, 15:06

Re: Hitta Svavelvinter-story

Fri 20 Jun 2014, 19:32

Aha. Så "Svavelvinter" är inte det äventyret utan... ett rollspel som ut spelar sig i samma värld? Men utspelade sig inte Femte Konfluxen i Ereb Altor? Jag blir lite förvirrad här :P
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Hitta Svavelvinter-story

Fri 20 Jun 2014, 21:00

Aha. Så "Svavelvinter" är inte det äventyret utan... ett rollspel som ut spelar sig i samma värld? Men utspelade sig inte Femte Konfluxen i Ereb Altor? Jag blir lite förvirrad här :P
Snow, jag kan förklara. Det var jag som skrev de första äventyren och jag har varit inblandad i allt annat som har med Svavelvinter att göra också.

1987 till 1993 publicerade jag fyra sammanhängande äventyr till spelet Drakar och Demoner. Det första hette just "Svavelvinter" och det sista "Den femte konfluxen". Äventyren utspelade sig i landet Trakorien som låg i Ereb, spelets motsvarighet till Europa. Altor var hela spelvärlden. Trakorien beskrevs i en femte modul vid sidan av äventyren. Dessa gamla äventyr finns inte längre i handeln utan handlas bara begagnat - ofta ganska dyrt.

2004 började jag publicera en romanserie som byggde på de gamla äventyren. Den första boken i serien hette också "Svavelvinter" och två till har sedan kommit ut: "Slaktare små" och "Vredesverk" som gavs ut nu under våren. Jag skriver för närvarande på den fjärde och sista delen i romanserien med arbetsnamnet "Vanderland". Eftersom jag inte själv hade hittat på namnet Ereb eller alla länderna där så gjorde jag till romanerna en egen kontinent som heter Argond (världen heter Timatia). Argond har många likheter med Ereb eftersom jag fört över allt som jag hittade på i Ereb och det var ganska mycket.

2012 gav Fria ligan ut ett nytt rollspel som också fick namnet "Svavelvinter" (eftersom det är ett känt begrepp). Detta nya spel är alltså inte ett äventyr utan ett helt eget spel som bygger på romanerna och utspelar sig i Trakorien vilket nu ligger i Argond. Det har emellertid funnits intresse för att spela den gamla konfluxberättelsen även i det nya spelet och därför finns olika ansatser i den vägen. Mer kan också komma att dyka upp.


Hoppas att detta gjorde saken något klarare!

Hälsar
Erik Granström
 
snow
Topic Author
Posts: 12
Joined: Mon 16 Jun 2014, 15:06

Re: Hitta Svavelvinter-story

Sat 21 Jun 2014, 16:24

Ahaa. Då är jag med! Intressant. Tusen tack för uppklarningen!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests