User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 289
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Klaatus Äventyrsfrågor!

Mon 25 Jul 2011, 21:16

Nu kan jag inte hålla mig längre. Jag har inte varit så upprymd inför ett nytt rollspel som jag är för Trakorien-rollspelet sedan Riotminds meddelade att de skulle ge ut en ny utgåva av Drakar och Demoner. Hur som helst så har jag redan börjat skissa på ett äventyr. Problemet är jag inte är så insatt i spelvärlden som jag borde vara. Visst spelade jag Svavelvinter på 80-talet men jag minns inte så mycket för det är väl ca 25 år sedan det inträffade. Jag håller dock på att läsa om boken Svavelvinter för att färska upp minnet och så har ju er här på forumet som kan hjälpa mig. Jag ställer några frågor och så får vem som helst som kunskap i ämnet besvara. Jag hoppas att ni vill hjälpa mig i mitt skapande. Nog bjäfsat.

Fråga 1:
I mitt äventyr tänkte jag att rollpersonerna skulle stoppa en liga svavelsmugglare. Jag undrar helt enkelt vem som kan ge dem uppdraget. Jag tänkte att det kunde vara Clusta Noba som verkar vara Trakoriens hemliga polis, stämmer det? Om Clusta Noba är en bra kandidat finns det någon karaktär från böckerna (för att binda ihop äventyret med böckerna) som kan ge dem uppdraget?

Edit: Jag läste just att den hemliga polisen heter Digeta Longa. Kan någon berätta litet mer utförligt vad Digeta Longa och Clusta Noba är för organisationer?
Besök min webbsida: https://www.dunderdagar.se/games/
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Mon 25 Jul 2011, 23:55

Fråga 1:
I mitt äventyr tänkte jag att rollpersonerna skulle stoppa en liga svavelsmugglare. Jag undrar helt enkelt vem som kan ge dem uppdraget. Jag tänkte att det kunde vara Clusta Noba som verkar vara Trakoriens hemliga polis, stämmer det? Om Clusta Noba är en bra kandidat finns det någon karaktär från böckerna (för att binda ihop äventyret med böckerna) som kan ge dem uppdraget?

Edit: Jag läste just att den hemliga polisen heter Digeta Longa. Kan någon berätta litet mer utförligt vad Digeta Longa och Clusta Noba är för organisationer?
Hej Klaatu,

kul att du är lika upprymd över spelet som vi. Först: Digeta longa är trakoriernas hemliga polis medan Clusta noba är en ö på Marjuras ostkust - den enda plats dit inte kung Ottars odöda armé har kommit.

Vad gäller svavelsmugglingen så är svavel värt en förmögenhet så i princip vem som helst kan tänkas vilja segla bort med en last: någon utländsk makt, en hertig eller ett mäktigt handelshus till exempel. Det känns som att ytterligare någon twist skulle kunna göra äventyret intressantare, typ att DL vet vem som försöker smuggla svavel, men måste stoppa försöket diskret därför att vederbörande är politiskt viktig. Eller så visar sig den som ger äventyrarna uppdraget vara den som ytterst ligger bakom smugglingen. Han får betalt men tar sedan tillbaka svavlet via äventyrarna utan att han behöver bli offentligt inblandad.
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 289
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Tue 26 Jul 2011, 07:36

Tack Brior! Jag läste just kapitlet där Praanz da Kaelve diskuterar sitt uppdrag med Goba da Grummi. Den sistnämnda verkar vara en bra kandidat som uppdragsgivare. Jag har redan en "twist" i äventyret men jag vill inte avslöja den här. Det är en för stor spoiler. Den liknar i grunden din idé men är mer infernalisk. :twisted:

Fler frågor kommer!
Besök min webbsida: https://www.dunderdagar.se/games/
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Tue 26 Jul 2011, 08:56

Tack Brior! Jag läste just kapitlet där Praanz da Kaelve diskuterar sitt uppdrag med Goba da Grummi. Den sistnämnda verkar vara en bra kandidat som uppdragsgivare. Jag har redan en "twist" i äventyret men jag vill inte avslöja den här. Det är en för stor spoiler. Den liknar i grunden din idé men är mer infernalisk. :twisted:

Fler frågor kommer!
Fråga på du. Nu blir man ju nyfiken på din twist ... något för romanerna kanske ;-). Du får berätta i efterhand i alla fall. Nästa del i romanserien, "Slaktare små", kommer ju som du kanske vet till bokmässan i september. Jag tror nog att du ska kunna hitta ett och annat där också i intrigväg.
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 289
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Tue 26 Jul 2011, 20:07

Bakgrund
Persongalleri

Fråga 2:
Denna fråga berör Digeta Longa (DL). En köpman som har gjort några brottsliga handlingar vill byta hemliga uppgifter som han har kommit över mot ett benådningsbrev för gångna brott. Är det något som DL är intresserade av eller kommer DL helt enkelt att arrestera/kidnappa köpmannen och tortera ut uppgifterna från honom istället?
Besök min webbsida: https://www.dunderdagar.se/games/
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Tue 26 Jul 2011, 20:58

Bakgrund
Persongalleri

Fråga 2:
Denna fråga berör Digeta Longa (DL). En köpman som har gjort några brottsliga handlingar vill byta hemliga uppgifter som han har kommit över mot ett benådningsbrev för gångna brott. Är det något som DL är intresserade av eller kommer DL helt enkelt att arrestera/kidnappa köpmannen och tortera ut uppgifterna från honom istället?
Kan fungera. Digeta Longa är praktiskt lagda. Köpmannen borde dock ha den intressanta informationen gömd någonstans och inte i minnet för att undvika det andra alternativet. DL är om sagt praktiskt lagda.
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 289
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Wed 27 Jul 2011, 00:00

Nästa del som ska skrivas till äventyret är inledningen där rollpersonerna får uppdraget av Goba da Grummi. Jag har skumläst i den gamla kampanjmodulen Trakorien och funnit att det som står i den skiljer sig på en del punkter mot det som står i boken Svavelvinter så jag tar denna "fakta" med en liten nypa salt. Jag tänkte att äventyret skulle börja i Fam Kvalvi där Digeta Longa har sitt högkvarter.

Fråga 3:
A. Fam Kvalvi är en stad som finns på andra sidan Krusanderviken?
B. Den ligger alltså inte på klippan Okrusande, man får nästan det intrycket när man läser boken?
C. Hur långt är det mellan Tricilve och Fam Kvalvi sjövägen. Kan man se respektive stad om man tittar över viken?
D. Jag antar att det dagligen går båtar mellan Tricilve och Fam Kvalvi, eller?
Besök min webbsida: https://www.dunderdagar.se/games/
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Wed 27 Jul 2011, 08:45

Största skillnaden kanske är att Goba da Grummi är en kvinna i romanerna.

Svar på frågorna:
A: Ja. I spelet låg den längre västerut, men jag har flyttat den till mitt emot Tricilve på Okruzandervikens nordstrand. Fam Kvalvi är emellertid ingen stor stad.
B: Det är riktigt. Klippan Okruzande ligger mitt emellan städerna
C: Man kan se tvärs över viken och ros över till Fam Kvalvi på kanske ett par timmar
D: Absolut, det går pråmar med varor små seglare. Det finns även roddare att hyra, i princip dygnet runt om man betalar.

/Erik
Nästa del som ska skrivas till äventyret är inledningen där rollpersonerna får uppdraget av Goba da Grummi. Jag har skumläst i den gamla kampanjmodulen Trakorien och funnit att det som står i den skiljer sig på en del punkter mot det som står i boken Svavelvinter så jag tar denna "fakta" med en liten nypa salt. Jag tänkte att äventyret skulle börja i Fam Kvalvi där Digeta Longa har sitt högkvarter.

Fråga 3:
A. Fam Kvalvi är en stad som finns på andra sidan Krusanderviken?
B. Den ligger alltså inte på klippan Okrusande, man får nästan det intrycket när man läser boken?
C. Hur långt är det mellan Tricilve och Fam Kvalvi sjövägen. Kan man se respektive stad om man tittar över viken?
D. Jag antar att det dagligen går båtar mellan Tricilve och Fam Kvalvi, eller?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Wed 27 Jul 2011, 18:44

Hej Klaatu!

Kul att du är på G. Ser att du redan fått svar på dina frågor av Brior själv. Utmärkt!
Har du även frågor kring spelmekanik och dylikt är det bara att posta! :)
Fria Ligan
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 289
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Wed 27 Jul 2011, 20:22

Har du även frågor kring spelmekanik och dylikt är det bara att posta!
Jag har grymt många frågor om spelmekaniken och reglerna. Det känns dock som ett stort steg att ta innan rollspelet är utgivet. Det ska bli mycket intressant att läsa hur ni har tänkt och se hur reglerna fungerar "live". Min plan är att skriva färdigt hela äventyret och sedan putsa på det tills Fria Ligan ger ut rollspelet. Sedan tänkte jag föra in spelledarpersonernas spelvärden och regelkommentarer där de behövs. Kanske måste även en text införas om skuggspel och liknande för i dags läget känns det som ett okänt begrepp i mitt äventyrsskapande. När allt detta är gjort lägger jag ut äventyret på Medusa Games webbsida eller eventuellt på någon Fan-Material sida som Fria ligan fixar. Vi för väl se. Tack för ditt moraliska stöd.
Besök min webbsida: https://www.dunderdagar.se/games/

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests