User avatar
CalvinStandardDroid
Topic Author
Posts: 8
Joined: Sun 19 Jun 2016, 23:37

Ikoniska ägodelar

Tue 09 Apr 2019, 21:31

Nu kanske jag kört i diket men i reglerna står det att ikoniska ägodelargertvå extra tärningar när de används. Är dessa utöver ägodelens grundläggande eventuella bonus på 1-3?
Exempelvis en RP som använder en cykel för att fly. Ägodelen är klart användbar och beroende på vad den flyr från och underlag bör bonusen röra sig mellan 1-3. Säg nu att denna cykel är en ikonisk ägodel. Är bonusen plötsligt låst till 2 eller är det 3-5?
Ensamströvande robot med drag från en nu glömd men på sin tid ökänd muskelbjässe sprungen ur vad som då kallades Österrike.
 
User avatar
Snabelskorna
Posts: 37
Joined: Tue 06 Jun 2017, 11:54

Re: Ikoniska ägodelar

Wed 10 Apr 2019, 14:26

Jag tolkade det i regelboken som att ikoniska ägodelar ger +2. Alltså har inte prylen någon bonus om det inte är en ikonisk ägodel. Vilket nu känns helt korkat ifall en RP skulle plocka upp en +3-pryl och sen bara få +2 för den. 
"Men slå tärningen då för fan!"
 
User avatar
CalvinStandardDroid
Topic Author
Posts: 8
Joined: Sun 19 Jun 2016, 23:37

Re: Ikoniska ägodelar

Wed 17 Apr 2019, 21:22

Verkar som att jag får husregla denna då övrig input är död. :(
Ensamströvande robot med drag från en nu glömd men på sin tid ökänd muskelbjässe sprungen ur vad som då kallades Österrike.
 
User avatar
baylox
Posts: 176
Joined: Fri 28 Feb 2014, 13:15

Re: Ikoniska ägodelar

Thu 18 Apr 2019, 07:35

För min egen del tycker jag texten på sid 59 är tydlig. Ikoniska ägodelar ger endast +2, andra ägodelar ger mellan +1 och +3. Fördelen som ikoniska ägodelar har är att de inte kan gå sönder och du kan inte råka förlora dem på något sätt, såvida du själv inte väljer att göra det (och den behålls mellan mysterier, medan andra försvinner). Du kan alltså hitta föremål som är bättre än din ikoniska ägodel, men du kan å andra sidan riskera förlora dem.

Skulle även tolka det som att har du en +3 ägodel som du vill göra om till ikonisk ("Din nya ikoniska ägodel får en bonus på +2 oavsett vad det hade tidigare" för att citera boken), så går dess bonus ner till +2, men du får övriga fördelar enligt ovan.
Titta vad jag gjort! / Things I've created:
Coriolis - talanger och referensmaterial
Symbaroum - Unsung Heroes of the Abomitorium
Ur Varselklotet/TftL - mysterier & spelböcker
 
User avatar
CalvinStandardDroid
Topic Author
Posts: 8
Joined: Sun 19 Jun 2016, 23:37

Re: Ikoniska ägodelar

Wed 24 Apr 2019, 06:39

Tack för bra kommentar Baylox. Det som rör till det för mig är att de skrivit ”extra tärningar” men när det gäller att byta ut en ägodel till att bli ikonisk står det plötsligt ”+2 oavsett vad den hade tidigare”.
Jag håller med dig i hur det bör fungera men tycker inte det är solklart att +2 är just +2 och inte +2 från 1-3 extra tärningar.
Tack för hjälpen. Jag kör på ditt förslag.
Ensamströvande robot med drag från en nu glömd men på sin tid ökänd muskelbjässe sprungen ur vad som då kallades Österrike.
 
User avatar
baylox
Posts: 176
Joined: Fri 28 Feb 2014, 13:15

Re: Ikoniska ägodelar

Wed 24 Apr 2019, 18:42

Det som rör till det för mig är att de skrivit ”extra tärningar” men när det gäller att byta ut en ägodel till att bli ikonisk står det plötsligt ”+2 oavsett vad den hade tidigare”. 
Sant, lite olyckligt (inkonsekvent) språkbruk.
Titta vad jag gjort! / Things I've created:
Coriolis - talanger och referensmaterial
Symbaroum - Unsung Heroes of the Abomitorium
Ur Varselklotet/TftL - mysterier & spelböcker

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests