User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Mystiska Krafter och Ikonernas Nåd

Thu 03 Oct 2013, 20:31

Det känns starkt som att Mystiska Krafter är förknippad med Ikonernas Nåd, att "allt kommer förklaras" i kampanjsviten.

För mig personligen som SL är detta ett problem. Jag undrar därför om det finns någonting ni kan säga vad gäller specifikt mystiska krafter och spelarkaraktärer som väljer att kunna sådana? Jag som SL vill gärna själv ha kontroll över skeendet, och skulle tycka det vore obehagligt med överraskningar vad gäller de mystiska krafternas natur om och när jag spelleder kampanjen ifråga, för att inte tala om att utan förhandsbesked kan jag inte göra mitt bästa för att väva in frö till kommande skeenden, tema och konflikter redan när spelaren skapar sin mystiker.

Jämför Mutant, där ingenting som avslöjas i Undergångens Arvtagare nödvändigtvis påverkar den enskilde PSI-mutanten.

Tack för all info som ni tycker er kunna ge.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Mystiska Krafter och Ikonernas Nåd

Thu 03 Oct 2013, 22:33

I Ikonernas Nåd förklaras hur de mystiska krafterna har kommit till tredje horisonten - men deras ursprung påverkar egentligen inte deras användande i spel i sig. De kommer inte upphöra för att spelarna eller tredje horisonten som helhet förstår deras ursprung.

Vill du alltså att jag skriver rakt ut vad de mystiska krafterna kommer från - uhh - känns läskigt även i en SL-tråd. Även med SPOILER-varningar. Men om du verkligen vill det så klipper jag ut text ur ESFs bakgrundsdel.

Say the word! :)
Fria Ligan
 
User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Mystiska Krafter och Ikonernas Nåd

Fri 04 Oct 2013, 13:51

I Ikonernas Nåd förklaras hur de mystiska krafterna har kommit till tredje horisonten - men deras ursprung påverkar egentligen inte deras användande i spel i sig. De kommer inte upphöra för att spelarna eller tredje horisonten som helhet förstår deras ursprung.
Nej, det förstår jag - och förväntar jag mig inte heller.

Saken är snarare att om jag som SL inte vet vilka hemligheter ni kommer kläcka i slutet(?) av kampanjen så hämmar det mig kreativt. Då vet jag ju inte vad jag själv kan hitta på för att fylla ut begreppet, alltså om jag själv vill skapa en SLP med en viss bakgrundsstory, eller vad jag ska svara en fantasifylld spelare som vill göra något särskilt med sin spelarkaraktär.

Jag jämför med Mutant just av anledningen att man aldrig fick känslan att UA-kampanjen ville berätta något om just PSI-mutanter. Alltså kändes det säkert att hitta på lite vad som helst, förvissad om att "inga stora sanningar" låg och lurade i kampanjvassen. (Att enskilda SLPs hade underliga och egna PSI-lösningar är ju inget som helst problem).

En annan jämförelse som kanske är vettig (?) är X-men. Tänk dig in i situationen att du ska spelleda en kampanj i den världen men att regelboken bara går in på det praktiska (vilka mutationer finns det och hur fungerar de) utan att berätta HUR och VARFÖR mutationerna uppkom, hur USA och övriga världen reagerar, vilka som tycker det är bra och vilka som börjar hata mutanterna etc etc. Hade inte det kännts farligt vagt att starta en längre kampanj då, när du inte vet vad du kan hitta på utan att riskera att det blir emotsagt av senare kampanjböcker...

I Coriolis känns det som att ni gör oss SLs en tjänst genom att berätta precis tillräckligt för att det ska gå upp ett ljus vad gäller vilka riktningar och tematan Ikonernas Nåd kommer utforska, och därigenom även vilka kampanjen INTE kommer utforska (vilket är minst lika viktigt)...
Vill du alltså att jag skriver rakt ut vad de mystiska krafterna kommer från - uhh - känns läskigt även i en SL-tråd. Även med SPOILER-varningar. Men om du verkligen vill det så klipper jag ut text ur ESFs bakgrundsdel.

Say the word! :)
Jag hoppas nu jag har förklarat att jag - egentligen - inte fiskar efter spoilerinfo om kampanjen per se, utan mest ber om den info ni bedömer har påverkan på världen, kanske mest specifikt mystiska krafter men egentligen i allmänhet. Sådant som kan trippa upp en SL, helt enkelt.

Om du tycker det är ett bättre alternativ så skicka gärna ett PM. Jag har precis kollat att Zapp kan ta emot meddelanden i forumet.

Word 8-)

Tack för bra service :)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Mystiska Krafter och Ikonernas Nåd

Sat 05 Oct 2013, 12:55

En annan jämförelse som kanske är vettig (?) är X-men. Tänk dig in i situationen att du ska spelleda en kampanj i den världen men att regelboken bara går in på det praktiska (vilka mutationer finns det och hur fungerar de) utan att berätta HUR och VARFÖR mutationerna uppkom, hur USA och övriga världen reagerar, vilka som tycker det är bra och vilka som börjar hata mutanterna etc etc. Hade inte det kännts farligt vagt att starta en längre kampanj då, när du inte vet vad du kan hitta på utan att riskera att det blir emotsagt av senare kampanjböcker...

I Coriolis känns det som att ni gör oss SLs en tjänst genom att berätta precis tillräckligt för att det ska gå upp ett ljus vad gäller vilka riktningar och tematan Ikonernas Nåd kommer utforska, och därigenom även vilka kampanjen INTE kommer utforska (vilket är minst lika viktigt)...
Vi planerar att göra Horisontendelen i regelboken fetare och bredare än i gamla boken, plus ett kapitel om Horisontens hemligheter.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests