Zzzonked
Topic Author
Posts: 7
Joined: Fri 23 Sep 2011, 03:01

Ljusblommans mörka blad ...och sen då?

Mon 21 Jan 2013, 01:17

Hej på er kära forumiter! äntligen har Corioliskampanjen startats och jag tänkte väcka det slumrande forumet med lite av mina egna erfarenheter samt frågor råd att SL:a Coriolis.

I vilket fall har rollspersonerna (3st) precis spelat igenom Ghazalis sista färd som tog två spelsessioner och fick ackompanjeras av soundtracken till Prometheus samt Dead Space(kaotisk rymdmusik för striderna fungerade perfekt).
Äventyret moddades lite smått då en av spelarna tidigare spelat de första scenerna och jag kan säga att äventyret hade många höjdpunkter. Min egna blev nog rymdpromenaden över Ghazalis ärrade skrov då de tog sig i till kommandobryggan i exon. Med Prometheus-låten Discovery(eller var det Life?) Var det en fantastisk spelsekvens.
Utöver detta uppstod fler intressanta händelser då RP skulle försöka leda räddningsaktionen helt utan färdigheten Ledarskap (eller några andra sociala fördelar för den delen heller) kompletterat med en trögtänkt, en impulsiv (skjuta i luften och skrika åt folk att hålla sig lugna, cue masshysteri) samt en ensamvarg. Med Jezzail Susaras blygsamma ledarskapsförmåga lyckades de ändå genom gott rollspelande och taktiskt tänkande rädda majoriteten av Ghazalis överlevande, dock inte mystikern Khomina som de kände att de inte kunde tvinga från skeppet.
Ytterligare en sekvens som funkade riktigt bra var att från Suleimans omräkning från 48h till 67min så startade jag en timer som RP hela tiden kunde se och vi spelade sedan i realtid. Detta gjorde att RP kände av tidspressen något enormt (speciellt när Fatimans gåva vägrade starta med 15sek kvar på klockan) samt att jag lade in en skärmytsling de sista minutrarna som mina ändå relativt råbarkade RP kort och gott flydde från då de inte hade tid att slåss.

Summans av kardemumman: två riktigt bra och minnesvärda rollspelskvällar.

Idag köpte jag LMB och blev direkt imponerad av äventyret, det ser fruktansvärt kul ut att spela och har vissa episka undertoner som jag tror mina spelare kommer salivera som pavlovs hundar av.

MEN

Vilka är del 2 & 3 i kampanjsviten? Iskallt inferno, eller gränsrymden och Djachorum? Vore topp att få reda på:)


Mvh
Peter
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Ljusblommans mörka blad ...och sen då?

Mon 21 Jan 2013, 08:36

Hej Peter! Välkommen till forumet (?).

Scenariosviten I Kandahs Skugga ska bli tre fristående delar - där LMB är den första. Del 2 är Den Tredje Kaptenen som kommer till Gothcon.

Mellan dem kan man spela Iskallt inferno och Mysteriet på Stiftelsestation 18 (kan laddas ner på Fenix hemsida). Själv skulle jag rekommendera att du skaffar Gränsrymden och Djachroum direkt då den innehåller en massa setting och stämning till Djachroum som du kan använda i LMB.

Är det svar på frågan?

Kul att läsa om Gazalis - vår grupp hade också svårt att motivera Kjomina av skeppet...
Fria Ligan
 
Zzzonked
Topic Author
Posts: 7
Joined: Fri 23 Sep 2011, 03:01

Re: Ljusblommans mörka blad ...och sen då?

Tue 29 Jan 2013, 17:45

Tack Kosta!

Och jag har allt skrivit på forumet tidigare, om än relativt kort, precis som den corioliskampanjen var.
Nu ser det däremot ljust ut då spelarna tagit stort intresse och alla har haft tid på sig att läsa grundboken för att få lite mer känsla för världen.

Då nästa planerade kväll kommer vara något kortare men också ha en spelare till så kommer vi att spela igenom Sanningen om SS-18. Ett passande äventyr då gruppen är ganska illa rustad när det kommer till sociala färdigheter utan mer inriktad på "fysiskt" spelande såsom rörlighet, spaning, ingenjör, pilot och vapenfärdigheter.

Djachroum skall införskaffas snarast! jag borde tänkt på det när jag ändå var på SF-bokhandeln men då var jag osäker på exakt var LMB utspelade sig.

I vilket fall, tack för svaret. Jag kommer att fortsätta med denna tråden som någon sorts dokumentation för den pågående kampanjen och förhoppningsvis kommer den innehålla några få råd för dom som planerar att spela de äventyr vi avverkat.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Ljusblommans mörka blad ...och sen då?

Fri 01 Feb 2013, 08:42

Härligt! Ser fram mot lite mer läsning :)
Fria Ligan
 
Oreh
Posts: 26
Joined: Tue 02 Apr 2013, 22:18
Location: Göteborg

Re: Ljusblommans mörka blad ...och sen då?

Thu 03 Oct 2013, 01:02

Finns “Tredje Kaptenen” att få tag i någonstans? Eller kommer den att bli tillgänglig när C2 släpps?
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Ljusblommans mörka blad ...och sen då?

Wed 23 Oct 2013, 22:47

Finns “Tredje Kaptenen” att få tag i någonstans? Eller kommer den att bli tillgänglig när C2 släpps?
Sorry - missade detta inlägg - D3K finns som spelbart utkast till den förra versionen av Coriolis 2 (vårens version), men funkar med nuvarande versionen. Vill du kolla in den så kan du pm:a mig så får du filen - med motprestation att du ger feedback ;)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests