robobot
Topic Author
Posts: 31
Joined: Fri 28 Sep 2012, 11:16

Spel som FV

Fri 05 Oct 2012, 14:23

Hej,

Jag håller på att arbeta på ett scenario där hjältarna kommer att hamna på en spelhåla i den undre världen för att leta information. På ett sådant ställe kan man självklart inte på vanligt vis Övertala eller Förhandla med personer om att ge hjältarna information, utan de insisterar självklart på att de ska spela om information.

Spel är en ganska stor syssla på många platser på Coriolis och vi har även blivit introducerade till storspelare i en del guider och liknande. Men det finns tyvärr inte beskrivet i någon Färdighet i regelboken. Jag har tänkt mig att det är ett slag i Beteendevetenskap som krävs för att kunna få bästa möjliga utgång ur spelet, hjälten kan då läsa och förstå både motståndarnas beteende och spelet bättre.

Nu är jag nyfiken på hur andra har löst detta, berätta, jag behöver tips!
(Det vore även en bra del att utveckla i de nya reglerna till Coriolis)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Spel som FV

Fri 05 Oct 2012, 22:07

Vi kommer ta det i beaktande för C2 :)

Tråden kanske annars passar bättre i den öppna delen av forumet i Regeldelen?
Fria Ligan
 
robobot
Topic Author
Posts: 31
Joined: Fri 28 Sep 2012, 11:16

Re: Spel som FV

Sat 06 Oct 2012, 00:59

Ja, den kanske passar bättre i regeldelen. Ni får jättegärna flytta över den dit. Men eftersom min fråga mest var riktad till andra spelledare och deras lösningar på denna fråga valde jag att lägga den här.

Men ja, det kan vara intressant att veta vad både spelare och spelledare anser om denna fråga. Har någon stött på denna fråga? Hur har ni hanterat den?
 
Mithridates
Posts: 52
Joined: Sat 09 Apr 2011, 20:34

Re: Spel som FV

Tue 09 Oct 2012, 15:58

När mina spelare har velat spela i spelhålor så har jag låtit dem slå ett ödesslag för om Spelaren är på deras sida, beteendevetenskap skulle kunna fungera som en assisterande färdighet.

En gång så valde en mystiker i gruppen att använda sina krafter för att lista ut hur han skulle göra för att ta hem vinsten, jag tillät det då men om någon skulle utnyttja sina krafter till sådana handlingar kanske Spelaren blir lite sur på och hämnas.
 
robobot
Topic Author
Posts: 31
Joined: Fri 28 Sep 2012, 11:16

Re: Spel som FV

Tue 09 Oct 2012, 17:11

Öde! Bra tips, det låter mycket spännande och ska kollas närmare på.
Kul detalj med Mystikern också, ikonerna kan spela stor roll i sådana situationer :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests