User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Första Horisonten

Sat 11 May 2019, 20:52

Enligt bakgrunden i spelet så fann Ardhas  ledare en portal som ledde till första horisonten. Ardha är för mig synonymt med Jorden och vårt solsystem. Från Första horisonten spred sig folk vidare till andra och sedan tredje. Det kanske ses som en självklarhet för andra, men innebär detta att första horisonten styrs av Ardha? I ESF beskrivs hur Ardhas ledare hade agendan att infiltrera tredje horisonten, men inkontexten att det gäller första horisonten. Räknas därför vårt solsystem till Första horisonten eller vart ligger Ardha ?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Limbo
Posts: 17
Joined: Tue 21 Feb 2012, 19:22

Re: Första Horisonten

Sun 12 May 2019, 13:57

Jag rekommenderar att hålla alla frågors och referenser gällande äventyr och kampanjer (som ESF i det här fallet) i spelledardelen av forumet så inte spelare av misstag läser något som spoilar settingen.

Tänker innan diskussioner tar fart kring detta ämne. :)
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Första Horisonten

Sun 12 May 2019, 23:37

Flyttade tråden till lämpligare ställe, då det verkar vara hög spoilervarning på ämnet (Jag kan dock ingenting om Coriolis så själv men efter vad Limbo säger så kanske det är en bättre plats).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Limbo
Posts: 17
Joined: Tue 21 Feb 2012, 19:22

Re: Första Horisonten

Mon 13 May 2019, 13:06

Mycket bättre plats.

Så som jag ser det och läser bakgrunden så styrs första horisonten av den evige kejsaren som håller hov på Ardha.

Zenit lämnade ju jorden långt innan kejsarmakten kom till makten och långt innan den konsoliderade sin makt, men man kan ju tänka sig att kolonisationsinitiativet - då det verkligen var en ”starta om på nytt-lösning” med hela generationsupplägget - berodde på något annat än bara upptäckarlust.
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Första Horisonten

Mon 13 May 2019, 14:48

Mycket bättre plats.

Så som jag ser det och läser bakgrunden så styrs första horisonten av den evige kejsaren som håller hov på Ardha.

Zenit lämnade ju jorden långt innan kejsarmakten kom till makten och långt innan den konsoliderade sin makt, men man kan ju tänka sig att kolonisationsinitiativet - då det verkligen var en ”starta om på nytt-lösning” med hela generationsupplägget - berodde på något annat än bara upptäckarlust.
Jo, men så som bakgrunden är upplagd har jag tolkat det som att Ardha (jorden) hittade portaler till det som kom att kallas Första Horisonten, inte att Ardha ingick i Första horisonten. Om Ardha fann portalen till första horisonten (och senare andra) så ser jag det som kopplat till en plats (Ardha är t.ex. i vårt solsystem) och då man fann Första horisonten så kan inte Ardha och Första horisonten vara samma sak. Det borde helt enkelt stå att Första Horisontens ledare hade som plan att infiltrera Första Horisonten - inte Ardhas ledare.

Det hade varit intressant att få en tydligare bild kring den första (och andra) horisonten.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Limbo
Posts: 17
Joined: Tue 21 Feb 2012, 19:22

Re: Första Horisonten

Mon 13 May 2019, 18:10

Första Horisonten har ju som plan att infiltrera Tredje Horisonten.

Ardha ingår i Första Horisonten, det är jag väldigt säker på.
Lite som att Kua är Tredje Horisontens mitt så är Ardha centrum för makten i Första Horisonten.
Sen kan man ju argumentera om vilket system som faktiskt är centrum i TH. ;)

Men som sagt så öppnade portalerna upp Första Horisonten när människan utgick från Ardha. Jag tror till och med det står att den evige kejsaren regerar FRÅN Ardha, men jag minns inte vilken sida.
Får kolla närmar ikväll.

Jag är enig att lite mer info vore trevligt, fast det är ju å andra sidan sånt som kommer i kampanjens senare delar.
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Första Horisonten

Tue 14 May 2019, 17:14

Första Horisonten har ju som plan att infiltrera Tredje Horisonten.

Ardha ingår i Första Horisonten, det är jag väldigt säker på.
Lite som att Kua är Tredje Horisontens mitt så är Ardha centrum för makten i Första Horisonten.
Sen kan man ju argumentera om vilket system som faktiskt är centrum i TH. ;)

Men som sagt så öppnade portalerna upp Första Horisonten när människan utgick från Ardha. Jag tror till och med det står att den evige kejsaren regerar FRÅN Ardha, men jag minns inte vilken sida.
Får kolla närmar ikväll.

Jag är enig att lite mer info vore trevligt, fast det är ju å andra sidan sånt som kommer i kampanjens senare delar.
Nu blev det mer logiskt för mig. Har tidigare inte sett det som att Ardha är en del av Första Horisonten, men precis som du säger så är det typ "navet" för de säkert solsystem som finns där.

Tack!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests