Antipop
Posts: 5
Joined: Tue 18 Apr 2017, 08:42

Erfarenhetspoäng till spelarna.

Thu 07 Mar 2019, 14:44

Har precis dragit igång GSF med min grupp och ambitionen är att detta ska leda in på ESF framöver.
Min fundering är på hur pass mycket erfarenhetspoäng man bör ge ut efter ett spelmöte? Framförallt med tanke på hur pass många möten det kan tänkas bli.
Eller bör man hålla erf till slutet av de olika akterna? Man vill ju inte att spelarna ska bli övermäktiga, samtidigt som erf brukar vara väldigt uppskattat av spelarna.

Hur resonerar ni andra?
 
Tirumbar
Posts: 36
Joined: Thu 28 Dec 2017, 16:12

Re: Erfarenhetspoäng till spelarna.

Thu 07 Mar 2019, 17:22

Jag började också med GSF i min pågående Coriolis kampanj, är ett bra intro äventyr.

Jag följer punktlistan i regelboken för erfarenhet efter varje spelmöte och det har fungerat bra tycker jag.
Det är inte lika mycket erf som delas ut i Coriolis som År Noll har jag upplevt (högst subjektivt).

I genomsnitt brukar det bli 2-3 erf per speltillfälle i Coriolis.
Så RPs får ny talang eller färdighetsökning varannan gång.

Rullar på i bra takt tycker jag utan att det känns som att spelarna blir "för mäktiga".
Tror inte spelarna kan bli "för mäktiga" ens i Coriolis, det är ett riktigt dödligt system, både på landbacken och ute i mörkret mellan stjärnorna.
 
Antipop
Posts: 5
Joined: Tue 18 Apr 2017, 08:42

Re: Erfarenhetspoäng till spelarna.

Fri 08 Mar 2019, 08:57

Låter som ett rimligt upplägg och ungefär vad jag hade tänkt.
Skönt att få det bekräftat av någon fler bara :)
 
Crone
Posts: 8
Joined: Wed 22 Aug 2018, 16:20

Re: Erfarenhetspoäng till spelarna.

Sat 08 Jun 2019, 09:22

Jag har valt att dela ut erf till vad gruppen lyckats med och det brukar landa på 5 erf/speltillfälle. 
De får som grupp lika för att dels så är erfarenheten hos spelarna av att spela rollspel väldigt olika men speltillfällena kan bli väldigt skiftande i vad den spelares karaktär kan utföra rent färdighetsmässigt/bakgrund/personligt problem osv.
Vi tyckte det var rimligt att ge det på grupp som helhet.

Vad det gäller erf/spelmöte och att inte bli för mäktig så har jag gjort om kostnader för både talanger och färdigheter men även hur talanger är uppbyggda. Kortfattat så kommer talangerna i nivåer, är kopplade mot färdigheter och man måste ha en viss nivå i en färdighet för att kunna köpa sig talangens nästa steg. Kostnaderna för både talanger och färdigheter blir dyrare ju högre upp man kommer i FV eller nivå.
Spelarna ska inte bli för mäktiga men samtidigt ha känslan att få utvecklas och att någon gång bli riktigt bra på nåt.
Att göra talangerna mer färdighetsspecifika (eller inte alls kopplade mot färdigheter - typ den ansiktslöses talang är ju roligast) ger en känsla att att man kan specialisera sin karaktär. Har hämtat inspiration från Svärdets Sång.
GZIP: Off