Platon
Topic Author
Posts: 10
Joined: Wed 10 Oct 2018, 12:22

Vad vet ni nu, som ni önskar att ni hade vetat när ni drog igång Coriolis?

Mon 07 Jan 2019, 22:42

Efter flera års Symbaroumspelande ämnar min spelgrupp byta grepp helt och nu köra Coriolis istället. Jag har skaffat allt officiellt material som finns och läst grund och horisontboken. Innan jag drar igång tänkte jag kolla med alla smarta skallar här inne. Hur hade ni gjort nu, efterkloka och visa, om ni hade börjat från början?

- hade ni rekommenderat en viss grupp av rp-sammansättning?

- vilket äventyr hade ni börjat med?

- hade ni redan från början ändrat några regler som ni senare märkte inte funkade?

- hade ni introducerat världen/stämningen på ett visst sätt?

- rekommenderar ni starkt att man skaffar något av det tidigare coriolismaterialet?

Tacksam för all input ni orkar dela med er! tack!
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Vad vet ni nu, som ni önskar att ni hade vetat när ni drog igång Coriolis?

Tue 08 Jan 2019, 08:03

Följer den här tråden med stort intresse eftersom vi precis provat Coriolis för första gången.

Valde att inleda med Ghazalis (FLs version) då den knyter an my kry till huvudintrigen och startar ”in-media res” vilket passar bra innan spelarna kan världen ordentligt och kan uppfattas lite vimmelkantiga efter kryosömnen. Hämtar lite inspiration till scenariot från Red moon roleplaying podden som sänt äventyret på engelska.

Kan känna att det hade varit schysst med ett soundboard på samma sätt som Red moon körde men det blir lite för dyrt när man spelar så sällan som oss.

När det gäller Ghazalis specifikt så kände jag väl egentligen bara missen att Nekatran aldrig hann göra någon attack innan RP lämnade skeppet. Missade stt lägga in en tid för konfigurering av RPs flyktskeoo för att dra ut på tiden och då gav de sig iväg lite för snabbt. Tänker att jag ska kompensera det med att ett par nekatra smugit ombord i sista akten.
Last edited by Henke on Wed 27 Feb 2019, 19:16, edited 1 time in total.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Platon
Topic Author
Posts: 10
Joined: Wed 10 Oct 2018, 12:22

Re: Vad vet ni nu, som ni önskar att ni hade vetat när ni drog igång Coriolis?

Tue 08 Jan 2019, 09:40

Svincoolt med power-pointen! Du har PM =D
 
Nicked
Posts: 44
Joined: Thu 23 Jun 2011, 23:39

Re: Vad vet ni nu, som ni önskar att ni hade vetat när ni drog igång Coriolis?

Tue 08 Jan 2019, 14:21

Vår grupp har spelat Coriolis sammanhängande i några månader nu, men vi har spelat det lite löst från och till ända sedan Järnringen först släppte spelet anno dazumal. Vi lade fö också Symbaroum tillfälligt på hyllan innan vi började spelade :) Slänger in de SL-tips jag kommer på.
- hade ni rekommenderat en viss grupp av rp-sammansättning?
- Om du menar att man spelar som något speciellt gruppkoncept så rekommenderar jag i första hand att man spelar som en frihandlarbesättning, i varje fall om man planerat att spela en längre kampanj. Det är imo det gruppkoncept som närmast approximerar det klassiska "äventyrargänget", som kan ta sig runt lite vart som helst i spelvärlden utan att vara bundna av något högre syfte än att tjäna birr för dagen. Även om Fria Ligans version öppnar för spel med andra gruppkoncept får jag ofta känslan att spelet och världen är uppbyggt kring tanken om att det är typ ett sånt gäng som spelarna förväntas vara.

Övriga gruppkoncept funkar säkert också, men i vår grupp kände vi nog alla att frihandlare var det mest lättillgängliga och minst situationsbundna gruppkonceptet att spela efter.

I vilket fall som helst tror jag det är bra att börja med att diskutera igenom det här tillsammans med spelgruppen och komma till ett gemensamt beslut om "vilka vi är". Coriolis är ett spel som i mångt och mycket bygger på att man är ett "gäng", och jag tror det därmed underlättar om alla delar en någorlunda samstämmig vision om hur gruppen ska vara.

- Om du menar mer specifikt vilka karaktärskoncept som är lämpliga för spelarna att börja med skulle jag råda att lämna det helt fritt till spelarna, men samtidigt göra dom medvetna om att det finns ett antal roller på skeppet som måste fyllas (skeppsrollerna) vilka alla kretsar kring varsin färdighet. Att alla spelare kan fylla någon av rollerna och ha iaf 1 i den relevanta färdigheten är nog önskvärt.
- vilket äventyr hade ni börjat med?
Om jag varit helt ny till spelet hade jag nog gjort som Henke och börjat med Ghazalis sista färd, av samma skäl han anger. I vårt fall hade vi redan spelat GSF då det begav sig på Järnringens tid, och började därför med ett custom introäventyr på Coriolis (där jag sammanflätade miniäventyret "Shar Baghras statyett" och "Terenganudalen" från Horisontenboken med äventyrsfröet "Tidig pension" från Wahibs kantina (även det finns i Horisontenboken)). Därefter avseglade Ghazalis från Coriolis, men våra RP åkte istället till Jina för att spela "Arams hemlighet".

Jag skulle nog rekommendera att man spelade "Arams hemlighet" efter GSF, då det finns kopplingar till kampanjen även i det. Jag tänker då framförallt på att spelarna blir införstådda med att Nazareems offer överlevt, vilket varit hemligt fram tills då i spelvärlden.
- hade ni redan från början ändrat några regler som ni senare märkte inte funkade?
Efter ett tags spelade upplevde vi att frågorna som genererar erfarenhet i slutet av varje möte var lite... tråkiga. En del av spelarna var betydligt mer vana rollspelare än andra, vilket resulterade i att de började springa ifrån de andra i erfarenhet. Det var dessutom tråkigt att de ovana spelarna ofta behövde forcera och hårdvinkla sina svar på frågorna för att få erfarenhet. Så vi ändrade vissa frågor och införde gruppbaserade frågor, vilka ställdes till hela gruppen och genererade erfarenhet till hela gruppen:

Gruppfrågor:
- Har ni utmanat er själva?
- Har ni gjort något betydande för besättningen och skeppet?
- Har ni genom era handlingar satt er prägel på den Tredje horisonten?

Individuella frågor:
- Har du använt ditt Personliga Problem för att berika spelmötet?
- Har du offrat eller riskerat något för din närstående rollperson?

Sen införde vi en gammal favorit från Svavelvinter-spelet, nämligen omröstningen om Kvällens spelare :) Man röstar där om vilken spelare som förgyllt spelmötet lite extra, den spelarens karaktär får 1 erf. Vinnaren av förra mötets omröstning kan inte vinna nästkommande.
- hade ni introducerat världen/stämningen på ett visst sätt?
Tycker Henkes förslag med bildspelet är förträffligt. Det kan vara en komplicerad värld att sätta sig in i, ett stämningsfullt bildspel låter som en pedagogisk lösning.

Ett stämningsfullt soundtrack kan nog vara särskilt värdefullt i ett spel som lever så mycket på sin särart som Coriolis. Det finns säkert många trådar på forumet på tips om detta. Själv tycker jag soundtracket från Black Hawk Down är grymt bra för Coriolis. Även EVE Online för rymdfärder genom mörkret och The Hurt Locker för mer spännande partier.
- rekommenderar ni starkt att man skaffar något av det tidigare coriolismaterialet?
Själv gillar jag ju att ha tillgång till verkligen ALLT om Coriolis. Gamla Fenixartiklar, tryckta äventyr, Järnringens regelbok, de gamla novellerna, bortglömda PDF:er, etc. Känner du att det är mödan värt att gräva fram allt sånt är det bara att ge sig ut på google, men realistisk är det inte så mkt av ovanstående man "behöver" för att spela.

Jag skulle dock rekommendera en genomläsning av de gamla novellerna. De flesta går att hitta om man googlar efter dom. Mkt trevlig och stämningsfull läsning.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Vad vet ni nu, som ni önskar att ni hade vetat när ni drog igång Coriolis?

Tue 08 Jan 2019, 23:34

Får inflika att jag håller fullt med Nicked om Soundtrackets centrala roll under spel. Givetvis har även jag förberett soundtrack. Vi körde Coriolis OST samt Magnus Erlandssons ”Darkness beteeen the stars, Ben Frosts Solaris och lite olika Alphaxone låtar.

Gillar förövrigt Nickeds utveckling av erfarenhetspoängen. Det ska vi nog låna in till vårt spel.

En fråga till Nicked. Hade ni med scenariot med smuggellasten i GSF (fanns det ens i första utgåvan?). Vad bestod isåfall smuggellasten av i ert äventyr? Jag tänker att det kanske kan vara Nazareems offer i kryosömn, men har svårt att motivera varför de skulle smugglas till Taoan i detta läget? Vestalerna skulle säkert vilja få dem ditfraltade, men det rimmar inte riktigt med attacken på Zafirah och Ghazalis.
Last edited by Henke on Wed 27 Feb 2019, 19:17, edited 1 time in total.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Vad vet ni nu, som ni önskar att ni hade vetat när ni drog igång Coriolis?

Wed 09 Jan 2019, 00:36

Får inflika att jag håller fullt med Nicked om Soundtrackets centrala roll under spel. Givetvis har även jag förberett soundtrack. Dels för PowerPoint-introt men även för själva spelandet. Vi körde Coriolis OST samt Magnus Erlandssons ”Darkness beteeen the stars, Ben Frosts Solaris och lite olika Alphaxone låtar.
Apropå ljud kan jag verkligen rekommendera Tabletop audio för bara ljud - finns för Coriolis grejer till rymdskepp och djungel. Kolla in här: https://tabletopaudio.com/
Fria Ligan
 
Platon
Topic Author
Posts: 10
Joined: Wed 10 Oct 2018, 12:22

Re: Vad vet ni nu, som ni önskar att ni hade vetat när ni drog igång Coriolis?

Wed 09 Jan 2019, 10:37

Nicked: Wow, tack så jättemkt för ditt utförliga svar. Fantastiskt!

Några korta reflektioner: 

- har du ändrat erfarenhetsfrågorna tilll ENBART de frågor du nämnde i ditt inlägg, eller har du ADDERAT de frågorna du nämnde?

- Ang äventyr; så GSF och Arams. Hur ser du på döende skeppet? Jag inbillade mig att det var ett bra introäventyr. Å andra sidan kanske det tillför för lite av den lore och annan "vardagskänsla" min initialt kan vara efter för att sätta settingen.,,,

- ska man fördjupa sig i horisontens hemligheter direkt innan man drar igång eller kan jag ta den modulen efterhand tycker du?
 
Nicked
Posts: 44
Joined: Thu 23 Jun 2011, 23:39

Re: Vad vet ni nu, som ni önskar att ni hade vetat när ni drog igång Coriolis?

Wed 09 Jan 2019, 13:35

En fråga till Nicked. Hade ni med scenariot med smuggellasten i GSF (fanns det ens i första utgåvan?). Vad bestod isåfall smuggellasten av i ert äventyr? Jag tänker att det kanske kan vara Nazareems offer i kryosömn, men har svårt att motivera varför de skulle smugglas till Taoan i detta läget? Vestalerna skulle säkert vilja få dem ditfraltade, men det rimmar inte riktigt med attacken på Zafirah och Ghazalis.
Jag minns inte riktigt om det kom med i spel. Det är säkert 10 år sen vi spelade GSF, och en annan medlem i gruppen spelledde Coriolis då. Min gissning är att detta lades till i Ligans version, men jag kan vara ute och cykla i detta.

Om jag hade spellett detta scenario idag skulle jag nog antingen bestämt att lasten var något värdefullt men olagligt, typ opor eller andra droger, eller att det rörde sig om smugglade människor som du föreslår. Vet inte om jag gjort dem till Nazareems offer dock, såvitt jag förstått iscensatte Vestalerna krisen i Taoan ganska omgående efter att de äntrat systemet genom noden. Tror inte dom skulle haft tid att spåra upp och ordna med frakten av nazareemer just då, men det är bara min tolkning.

- har du ändrat erfarenhetsfrågorna tilll ENBART de frågor du nämnde i ditt inlägg, eller har du ADDERAT de frågorna du nämnde?
Vi ersatte de gamla frågorna med det nya upplägget. En ytterligare fördel som jag ser det med de nya frågorna som ställs till hela gruppen är att man kan ställa lite högre krav på tydlighet i svaren på dem, då de genererar erf till hela gruppen och inte bara till en RP (samtidigt som man kan vara lite mer tillåtande i frågorna till de individuella RP). En annan är att RP vars spelare inte varit med i mötet bättre kan hänga med de andra erfarenhetsmässigt, då gruppfrågorna även gäller dem. Vi har t.ex. en förälder i vår grupp som bara kan vara med ibland, men han kan ändå hänga med någorlunda i erfarenhet.

- Ang äventyr; så GSF och Arams. Hur ser du på döende skeppet? Jag inbillade mig att det var ett bra introäventyr. Å andra sidan kanske det tillför för lite av den lore och annan "vardagskänsla" min initialt kan vara efter för att sätta settingen.,,,
Vi spelade DDS som en one-shot när det släpptes, alltså innan vi började den nuvarande kampanjen. Jag tror det är ett utmärkt introäventyr, särskilt om man vill ha ett alternativ till GSF. Hade vi inte kört det innan hade jag nog faktiskt kört DDS som introäventyr till den här kampanjen. Man får deala lite på Coriolis, känna på stationen (ev hade jag byggt ut den här biten lite så spelarna fått känna lite mer på själva Coriolis), man får åka sitt rymdskepp och man får stöta på mystiska faror. Det finns liksom ganska mycket av grunden till Coriolis inbakat i det här äventyret :)

- ska man fördjupa sig i horisontens hemligheter direkt innan man drar igång eller kan jag ta den modulen efterhand tycker du?
Själv slukade jag Horisontens hemligheter direkt när den kom. Jag var supersugen på att få lite kött på benen inför kampanjen och få veta lite om vad Ikonernas nåd egentligen skulle handla om. Jag fann nog själv att den gav ett litet stöd när jag satt och planerade kampanjen, även om den inte går in så mycket på detaljerna i själva huvudstoryn.

Det är fö. något jag kan sakna lite till Coriolis, en rejäl kampanjöversikt som berättar i stora drag vad som kommer hända i kampanjens deläventyr. Man får förvisso reda på lite grann i Emissarien som försvann, och lite till av huvudskribenten till ESF i ESF-tråden här på forumet (Vilket jag fann mycket värdefullt! I synnerhet bitarna som förtydligade hur Emissarierna kan användas och hur fraktionerna reagerar på det som händer i kampanjen), men som den överplanerande och möjligtvis något ängsliga spelledare jag är hade jag gärna sett ännu mer information om kampanjens fortsättning.
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Vad vet ni nu, som ni önskar att ni hade vetat när ni drog igång Coriolis?

Fri 11 Jan 2019, 00:48

- hade ni rekommenderat en viss grupp av rp-sammansättning?

Nej.

- vilket äventyr hade ni börjat med?

Något eget - inget av det utgivna. Om du verkligen vill spelleda från det utgivna, kör Ghazalis sista färd. Den funkar rätt OK som en "tutorial" också, med lite olika scener.

- hade ni redan från början ändrat några regler som ni senare märkte inte funkade?

Såhär i efterhand hade jag nog använt ett helt annat system med samma värld. Men nu efter kanske 10-15 spelmöten så är systemet lite del av hela upplevelsen, så vi låter det vara vad det är. Skulle säga att det här handlar helt om hur viktigt det är för dig. För oss är det inte superviktigt. Vi har löst några enstaka saker på olika sätt, använt forumlösningar för en del, etc. Men på det stora hela är reglerna mest ett verktyg för oss.

- hade ni introducerat världen/stämningen på ett visst sätt?

Jag har spellett ett försök till kampanj och en fortfarande pågående kampanj. Första försöket så förklarade jag *allt*. Fraktioner, planeter, system, kartor, etc. Jag var själv väldigt hype på världen och ville på något sätt försöka få min entusiasm att smitta av sig. Det funkade snordåligt.

Andra gången valde jag ut ett enda litet område (det blev Gränsrymden) och isolerade hela konflikten till bara det området. Rollpersonerna tillhörde från början samma nomadsvärm, men har sedan dess blivit lite uppblandad. I den lilla världen har de byggt upp kontakter, referensramar, vänner och ovänner. Som det ser ut just nu tvivlar jag på att de någonsin kommer lämna Gränsrymden (varför skulle de få överlevande Ahilar lämna sina sångleder?). :)

- rekommenderar ni starkt att man skaffar något av det tidigare coriolismaterialet?

Den gamla regelboken är mysig att ha för perspektiv på hur fraktionerna ser ut där. Men annars tycker jag personligen att materialet är av väldigt varierad kvalitet innehållsmässigt. För mig har jag bläddrat igenom allt som getts ut och tagit lite russinen ur kakan för vår kampanj. Har även haft lite svårt för tendensen i flera Coriolis-scenarier att allt coolt händer någon annan - inte rollpersonerna - lite som någon sort rollspelsscenariernas motsvarighet till dataspelet Gone Home.

De ger bra inspiration och de fyller ut världen. Jag ångrar verkligen inte att jag skaffat materialet, för jag älskar den här världen. Men med tanke på att det är minst två oavslutade kampanjer du får så bör du även vara beredd på att det mesta i det skrivna materialet, precis som reglerna, är ganska ofärdigt.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Vad vet ni nu, som ni önskar att ni hade vetat när ni drog igång Coriolis?

Fri 11 Jan 2019, 06:27

Intressant reflektion flera gör i tråden kring att ”det coola och spännande medt händer SLPs med RP som betraktare”. Jag tycker detta även stämmer in på Järnringens Mutant UA tex att Överste Ludom är den som egentligen har det riktiga incitamentet att jaga rätt på robotskallen och att RP bara är involverade för att de får en slant i hittelön”.

Jag försöker ofta vända på den här typen av upplägg och istället applicera det tyngre incitamentet på RP (”det är deras robotskslle som försvunnit”). På liknande sätt bollade jag konventscenariot Griftehjärta (Svavelvinter) med konstruktören som från början innebar att RP skulle hyras in för att lösa en arvstvist där jag istället föreslog att det är RPs arvstvist, vilket gav ett helt annat incitament och intresseantare händelseutveckling där RP stod i centrum för händelseförloppet.

Nu har jag inte läst allt Coriolismaterial (än), men borde man inte kunna göra motsvarande där? I just Ghazalis så tycker jag nog redan RP är hyfsat mitt i händelsernas centrum, men tex i Mahanji skulle det kunna vara RPs farbror som är försvunnen istället för uppdragsgivarens (eller kanske rent av RP själva som gör upptäckterna som uppdragsgivarens farbror gör i grundutförandet)?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests