Vår grupp har spelat Coriolis sammanhängande i några månader nu, men vi har spelat det lite löst från och till ända sedan Järnringen först släppte spelet anno dazumal. Vi lade fö också Symbaroum tillfälligt på hyllan innan vi började spelade
Slänger in de SL-tips jag kommer på.
- hade ni rekommenderat en viss grupp av rp-sammansättning?
- Om du menar att man spelar som något speciellt gruppkoncept så rekommenderar jag i första hand att man spelar som en frihandlarbesättning, i varje fall om man planerat att spela en längre kampanj. Det är imo det gruppkoncept som närmast approximerar det klassiska "äventyrargänget", som kan ta sig runt lite vart som helst i spelvärlden utan att vara bundna av något högre syfte än att tjäna birr för dagen. Även om Fria Ligans version öppnar för spel med andra gruppkoncept får jag ofta känslan att spelet och världen är uppbyggt kring tanken om att det är typ ett sånt gäng som spelarna förväntas vara.
Övriga gruppkoncept funkar säkert också, men i vår grupp kände vi nog alla att frihandlare var det mest lättillgängliga och minst situationsbundna gruppkonceptet att spela efter.
I vilket fall som helst tror jag det är bra att börja med att diskutera igenom det här tillsammans med spelgruppen och komma till ett gemensamt beslut om "vilka vi är". Coriolis är ett spel som i mångt och mycket bygger på att man är ett "gäng", och jag tror det därmed underlättar om alla delar en någorlunda samstämmig vision om hur gruppen ska vara.
- Om du menar mer specifikt vilka karaktärskoncept som är lämpliga för spelarna att börja med skulle jag råda att lämna det helt fritt till spelarna, men samtidigt göra dom medvetna om att det finns ett antal roller på skeppet som måste fyllas (skeppsrollerna) vilka alla kretsar kring varsin färdighet. Att alla spelare kan fylla någon av rollerna och ha iaf 1 i den relevanta färdigheten är nog önskvärt.
- vilket äventyr hade ni börjat med?
Om jag varit helt ny till spelet hade jag nog gjort som Henke och börjat med Ghazalis sista färd, av samma skäl han anger. I vårt fall hade vi redan spelat GSF då det begav sig på Järnringens tid, och började därför med ett custom introäventyr på Coriolis (där jag sammanflätade miniäventyret "Shar Baghras statyett" och "Terenganudalen" från Horisontenboken med äventyrsfröet "Tidig pension" från Wahibs kantina (även det finns i Horisontenboken)). Därefter avseglade Ghazalis från Coriolis, men våra RP åkte istället till Jina för att spela "Arams hemlighet".
Jag skulle nog rekommendera att man spelade "Arams hemlighet" efter GSF, då det finns kopplingar till kampanjen även i det. Jag tänker då framförallt på att spelarna blir införstådda med att Nazareems offer överlevt, vilket varit hemligt fram tills då i spelvärlden.
- hade ni redan från början ändrat några regler som ni senare märkte inte funkade?
Efter ett tags spelade upplevde vi att frågorna som genererar erfarenhet i slutet av varje möte var lite... tråkiga. En del av spelarna var betydligt mer vana rollspelare än andra, vilket resulterade i att de började springa ifrån de andra i erfarenhet. Det var dessutom tråkigt att de ovana spelarna ofta behövde forcera och hårdvinkla sina svar på frågorna för att få erfarenhet. Så vi ändrade vissa frågor och införde gruppbaserade frågor, vilka ställdes till hela gruppen och genererade erfarenhet till hela gruppen:
Gruppfrågor:
- Har ni utmanat er själva?
- Har ni gjort något betydande för besättningen och skeppet?
- Har ni genom era handlingar satt er prägel på den Tredje horisonten?
Individuella frågor:
- Har du använt ditt Personliga Problem för att berika spelmötet?
- Har du offrat eller riskerat något för din närstående rollperson?
Sen införde vi en gammal favorit från Svavelvinter-spelet, nämligen omröstningen om Kvällens spelare
Man röstar där om vilken spelare som förgyllt spelmötet lite extra, den spelarens karaktär får 1 erf. Vinnaren av förra mötets omröstning kan inte vinna nästkommande.
- hade ni introducerat världen/stämningen på ett visst sätt?
Tycker Henkes förslag med bildspelet är förträffligt. Det kan vara en komplicerad värld att sätta sig in i, ett stämningsfullt bildspel låter som en pedagogisk lösning.
Ett stämningsfullt soundtrack kan nog vara särskilt värdefullt i ett spel som lever så mycket på sin särart som Coriolis. Det finns säkert många trådar på forumet på tips om detta. Själv tycker jag soundtracket från Black Hawk Down är grymt bra för Coriolis. Även EVE Online för rymdfärder genom mörkret och The Hurt Locker för mer spännande partier.
- rekommenderar ni starkt att man skaffar något av det tidigare coriolismaterialet?
Själv gillar jag ju att ha tillgång till verkligen ALLT om Coriolis. Gamla Fenixartiklar, tryckta äventyr, Järnringens regelbok, de gamla novellerna, bortglömda PDF:er, etc. Känner du att det är mödan värt att gräva fram allt sånt är det bara att ge sig ut på google, men realistisk är det inte så mkt av ovanstående man "behöver" för att spela.
Jag skulle dock rekommendera en genomläsning av de gamla novellerna. De flesta går att hitta om man googlar efter dom. Mkt trevlig och stämningsfull läsning.