Baloo
Posts: 17
Joined: Wed 25 Nov 2015, 18:07

Korsarer!

Sun 23 Dec 2018, 23:15

Hej Coriolisvänner!
Som en liten julklapp delar jag med mig av några strategier inför min spelgrupps fortsatta äventyr i rymden.

Grunda med paranoia. Standarden är att skepp åker med påslagen transponder och passiva sensorer. Bryt mönstret! Öka på spänningen genom att använda dig av sensorprofiler och stridsdistanser, även vid ofarliga möten.
  • Skjutgalet handelsfartyg. Ett mötande (välbestyckat) handelsskepp med dyrbar last kör med aktiva sensorer och varnar RP:nas skepp från att komma inom medelavstånd. Kaptenens meddelande når troligtvis RP:na innan de ens sett något på sensorerna. Kursändring krävs - hur vill RP:na göra?
  • Omkörning. Ett kurirskepp dyker upp på sensorerna, med samma kurs och destination som RP:na. Vågar de tillåta en omkörning, eller blir det till en jakt med pilotslag?
  • Smugglare. Ett mötande skepp kör med avslagen transponder. Slå sensorslag - hur agerar RP:na om de upptäcker skeppet? Vågar de chansa på att det inte är ett korsarskepp? Smugglarna svarar inte på anrop och kommer att försöka undvika att komma inom kort avstånd, kanske fler de med hjälp av tyst drift.
  • Last på kollisionskurs. Dumpat gods ligger och driver fritt. Behandla som en mina. Det går att upptäcka med sensorslag - vid kontaktavstånd krävs dock undanmanöver för att undvika skrovskada. Om RP:na bestämmer sig för att plocka upp lasten dyker ett annat skepp upp inom sensorräckvidd. Vågar RP:na lita på att det bara passerar?
Här är en lista på korsartaktiker som du kan utmana dina spelare med! :)
  1. Klassiskt bakhåll. Korsarskepp ligger längs en trafikerad led med aktiva sensorer. När de upptäcker RP:na, positionerar de sig i vägen samt slår av sensorer och transponder. Låt RP:na slå ett sensorslag så fort de kommer inom passivt sensoravstånd. Lyckas de blir det initiativslag. Annars får korsarerna frirunda. De är fördelar extra EP till pilot samt sensoroperatör för mållåsning.
  2. Gillrad fälla. Ett tidigare korsarbyte ligger utmed RP:nas rutt. Antingen sänds en nödsignal eller så är det reaktorsläkt och utan uppenbara livstecken. Besättningen är död. Däremot kan en grupp korsarer står redo att borda. Ett korsarskepp väntar precis utanför aktiv sensorräckvidd, redo att dyka in när RP:na har dockat.
  3. Jakt! Två jaktskepp med avslagna transpondrar skuggar RP:na. Planen är att gå till anfall när de kommer inom två stridsdistanser. Deras moderskepp, en bärgare med bordningsgrupp kommer på efterkälken för att ta hand om resterna.
  4. Pincettanfall! Korsarerna har i närmaste hamn kommit över RP:nas kurs och skuggar dem med hjälp av aktiva sensorer. Ett mötande korsarskepp ligger på vänt utmed kursen. När båda skeppen kommer inom fyra stridsdistanser slår de av transpondrarna och går till anfall, en från vardera riktning.
  5. Vingklippt! En nödsignal kommer från den oländiga planetytan. En dräglig landningsplats ligger ett antal timmars vandring bort. Ett gäng korsarer gömmer sig nära landningsplatsen. När RP:na väl har släkt reaktorn på sitt skepp efter landning (standardpraxis), går de till anfall och försöker forcera luftslussen. Alternativt väntar de på att RP:na skall lämna skeppet eller dela upp sig. Att dra igång reaktorn tar 1T6 timmar.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1511
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Korsarer!

Tue 08 Jan 2019, 16:53

Sjysst med lite in-game taktiker för korsarer - haft för lite rymdstrid i våra äventyr hittills :)
Fria Ligan
GZIP: Off