User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Emissarien som försvann

Wed 31 Oct 2018, 19:55

Ja. Det ska funka till båda, men var en del av Flodskörden-kickstartern.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Emissarien som försvann

Wed 31 Oct 2018, 20:18

Ja. Det ska funka till båda, men var en del av Flodskörden-kickstartern.
Bra! Den har jag inte missat :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Limbo
Posts: 17
Joined: Tue 21 Feb 2012, 19:22

Re: Emissarien som försvann

Wed 31 Oct 2018, 21:10

@Karbonara: Nej, jag preppar för fullt för att dra igång kampanjen. :)

Men förslagen du nämner, likt generatorn, var i mina ögon en briljant idé att ha med!
Jag har redan en uppsjö idéer på både förslagen och en del andra äventyr spunna från eller influerade av dem.
Så hatten av.

Min nyfikna fråga om IN2 var egentligen bara för att höra hur det går - det var så oerhört tyst här efter sommaren och att du skrev att du arbetade på del två.

När jag väl tuggar igång med kampanjen skall jag posta en redogörelse.
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Emissarien som försvann

Wed 31 Oct 2018, 23:11

Superkul.
Ser fram emot att höra hur det spelar.
Summera gärna vad som funkade bra, och vad som var mindre bra. Mer av vilket spelande, mindre av vad?
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Mopper
Posts: 3
Joined: Mon 11 Dec 2017, 17:32

Re: Emissarien som försvann

Mon 03 Dec 2018, 12:53

Vi skal i gang med Emissarien rett etter jul, som en slags avslutning av vår "Coriolis Season 1"-serie som startet med Ghazalis siste ferd. Har spilt det meste av de andre utgitte scenariene, samt Johans Titan Arum 1 (takk, Johan!!). Tenkte å begynne sesong 2 i 2020 med scenariofrøene fra Emissarien, egenskrivne ting spillerne har snakket om og tenkt på i sesong 1, Titan Arum 2, og så IN2 som avslutning på sesong 2. Høres det ut som en plan?
 
Gilleaux
Posts: 4
Joined: Wed 14 Oct 2015, 07:40

Re: Emissarien som försvann

Thu 13 Dec 2018, 10:16

Hej alla,
Följt denna tråd sedan den startade och är i färd att planera för en Coriolis-kampanj med utgångspunkt i Ghazalis sista färd och sedan ESF.

Måste säga att ESF är fantastiskt välgjord, såväl story, layout, detaljer, produktion etc är något av det bästa jag sett i svensk rollspelsproduktion. Det kompletteras av den fylliga och välgjorda världen som Coriolis utspelar sig i. Alla som läser detta och varit en del av produktionen, stort tack för denna rollspelsskatt!

Jag skulle vilja lyfta några saker som jag funderat över vid min andra genomläsning då jag även gått in i ett mer praktiskt planeringsstadie.

• Det förklaras aldrig riktigt bra hur Nazareem lyckas med att infiltrera Astûrban. Detta är ju en ganska central del i varför händelserna kickar igång och tar fart. I och med att Vestalerna tränger in i tredje horisonten under Spelarens segment CC61 och mystikermorden börjar eskalera i slutet av CC61 så lyckas de med andra ord infiltrera en hegemonistisk (och högst elitistisk samt protektionistisk) säkerhetstjänst på 5-6 segment. Känns orimligt om inte ett stort infiltrationsförarbete gjorts. Det antyds på s. 16 att det senare i Ikonernas Nåd kommer att visa sig att Nazareem har infiltrerat Astûrban.
• ESF skulle även tjäna på att lite djupare förklara länken mellan Samariterna och Heliga Ljusets Krigare då de uppenbarligen har täta kopplingar. Är det enkom genom syster Robwah den länken finns eller är de djupare involverade på flera plan. Uppenbarligen är broder Ramas ovetande fram till hans misstankar och slutliga omvändelse.
• Ytterligare en sak är att efter attacken och mordet på broder Ramas så föreslås att den mest naturliga vägen ner i Källaren går genom Sanatoriet. Det känns orimligt med tanke på den nyss nämnda attacken att Pariatet/Samariterna inte skulle förstärka säkerheten kring Sanatoriet och vara särskilt uppmärksamma på om RP (eller andra utomstående) ens närmade sig.

Jag har nog fler tankar men det finns en del logiska fundersamheter i storyflödet som man behöver täcka in lite själv och fundera på. Anledningen till att jag lägger ut det här är att kanske någon redan tänkt ut lite närmare hur det hänger ihop och om det finns en logisk tanke bakom det eller rent av löst det på egen hand. Isåfall tas tips gladeligen emot för min fortsatta planering. Alla poster ovan har gett otroligt mycket kött på de skrala spelledarbenen. Stort tack för det!

Som sagt, en superbra och spännande början på en episk kampanj! Den innehåller allt som man vill att rollspel ska ha! Tack Fria Ligan!
 
dagbok
Posts: 1
Joined: Thu 26 Jul 2018, 15:39

Re: Emissarien som försvann

Wed 10 Apr 2019, 13:37

Hej!

Har suttit lite de senaste dagarna och förberett för GSF, som introäventyr till ESF, och jag gillar det jag läser, skarpt! Vi som grupp har bara spelat ett äventyr i Coriolis hittills - Det döende skeppet. Det blev väldigt lyckat!
Jag har i dagsläget inte direkt några starka åsikter kring GSF och ESF utan vill mest ge en tumme upp till den här tråden och äventyren i allmänhet. De är väldigt inspirerande och jag ser mycket fram emot att leda min grupp genom Ikonernas Nåd. Kanske att jag återkommer när jag kör fast i planeringen eller liknande men i dagsläget är det bara hurra-rop till författare och hjälpsamma spelledare.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests