fabianbom
Posts: 13
Joined: Tue 26 Apr 2011, 10:34

Att använda erfarenhet

Wed 03 Jan 2018, 19:57

Ett problem med den nya upplagan jämför med den gamla upplever jag är minimalismen. En trend i många rollspel av idag.
Man har skalat ner till ett fåtal färdigheter som skall täcka mycket. Likaså är mängden talanger begränsat jämfört med tidigare. Har därför filat på en hel del tillägg till talangerna.

Med anledning av detta så skenar rollpersonerna iväg jämfört med andra individer i horisonten och regelsystemet skalar inte med det. Det finns fortfarande bara tre nivåer, oavsett hur många sexor som kommer.

En annan skillnad mot det tidigare systemet är att det kostar lika mycket att köpa nya färdighetsnivåer oavsett vad man har tidigare. Och visst. Det finns ett maxtak, men vad händer när man nått det. Alternativet blir att maxa andra färdigheter och få en bred karaktär man kanske inte vill ha, eller pensionera karaktären, eller gruppen.
Börjar med anledning av detta mer och mer luta åt att gå tillbaka mot det gamla systemet, dels kostnadsmässigt och dels vad man kan använda erfarenhet till, kanske också med fler steg av lyckanden.

Tar tacksamt emot input om detta. Hur har ni gjort?
"I love the whooshing sound deadlines do when passing by" - Douglas Adams
 
User avatar
Lowdice
Posts: 53
Joined: Sat 21 Oct 2017, 14:05

Re: Att använda erfarenhet

Thu 04 Jan 2018, 00:40

Detta har jag också funderat på, speciellt nu när stor kampanj (ikonernas nåd) är på ingång. 
 
User avatar
Kapten Farouk
Posts: 44
Joined: Sun 06 May 2012, 22:20
Location: Malmö

Re: Att använda erfarenhet

Thu 04 Jan 2018, 19:43

Vi har kört Neotech 2 / Eons regelsystem som visat sig fungera ypperligt. Även i rymdstrid. Det enda problemet för mig som SL har varit detaljerade rymdstrider och ha träfftabeller till de olika skeppstyperna jag använder. 
 
fabianbom
Posts: 13
Joined: Tue 26 Apr 2011, 10:34

Re: Att använda erfarenhet

Thu 04 Jan 2018, 22:31

Vi har kört Neotech 2 / Eons regelsystem som visat sig fungera ypperligt. Även i rymdstrid. Det enda problemet för mig som SL har varit detaljerade rymdstrider och ha träfftabeller till de olika skeppstyperna jag använder. 
Vad är det du har använt? Systemet för att höja färdigheter, eller något annat?
"I love the whooshing sound deadlines do when passing by" - Douglas Adams
 
User avatar
Kapten Farouk
Posts: 44
Joined: Sun 06 May 2012, 22:20
Location: Malmö

Re: Att använda erfarenhet

Tue 09 Jan 2018, 11:21

Vad är det du har använt? Systemet för att höja färdigheter, eller något annat?
Jag har använt det mesta i Neotech 2s regelsystem, inte bara för att skapa färdigheter utan även själva färdighetsslagen, skadesystemet osv. De färdigheter som behövs specifikt för Coriolis har jag helt enkelt bara skrivit upp som just färdigheter (tex Sensorer). Problemet för åtminstone en av grupperna (spelleder 3-4 st) har varit att karaktärerna mot slutet av sina kampanjer fått så höga färdighetsvärden att det i de sista äventyrskvällarna inte varit utmanande för spelarna ifall de lyckas eller inte. Efter den feedbacken ändrade jag förutsättningarna så att de nu inte kan komma över sin nivå i grundegenskaperna som en färdighet baseras på. Tex har man 15 i Grundegenskapen Rörlighet kan du ditt FV i Automateld eller Hoppa aldrig överstiga 15. Detta är ännu på experimentstadiet och ska utvärderas efter lite mer spel hos två av dem.   
 
daflum
Posts: 125
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: Att använda erfarenhet

Wed 10 Jan 2018, 11:05

Har också funderat på detta och diskuterat i gruppen och verkar som att även vi börjar fundera på att lägga till extra talanger för att skräddarsy sin rollsperson mer. Det funkar ganska bra i år noll där både genlab och elysium gett möjligheten till att blanda talanger med de andra böckerna. Tror även att Fria behöver klämma in några nya någonstans med. Kanske i början av emmisarien som ett regeltillägg, alternativt i världsböckerna?
 
fabianbom
Posts: 13
Joined: Tue 26 Apr 2011, 10:34

Re: Att använda erfarenhet

Tue 16 Jan 2018, 16:07

Jag har skrivit en del nya talanger och använt en del av vad som fanns i gamla Coriolis.
Ett problem med färdighetsslagen blir ju som påtalat att det sällan blir en utmaning längre. Har funderat lite på att nyttja det gamla systemet med fler nivåer av lyckat.
Tre steg istället för dagens två om jag minns rätt.

När jag spelar och gör en karaktär jag är nöjd med vill ju jag kunna använda den under tid, den skall ha ett avlägset "bäst före-datum". Det gamla karaktärsskaparsystemet gav en mycket större möjlighet för att få djup i karaktärerna. När man skaffade både nackdelar och fördelar istället för som idag, bara fördelar. Men också med ett färdighetssystem med större bredd.
"I love the whooshing sound deadlines do when passing by" - Douglas Adams
 
User avatar
Kapten Farouk
Posts: 44
Joined: Sun 06 May 2012, 22:20
Location: Malmö

Re: Att använda erfarenhet

Tue 16 Jan 2018, 23:32

Personligen är jag inte bevandrad i Coriolis 2 regelsystem, det gamla provades med en fd spelgrupp innan vi övergav det. En polare har berättat en del om det nya och jag fattade inte tycke för det. Han föredrog det framför Neotech / Eon pga att man gränsar ner färdigheterna till ett minimum, det verkar vara en fördel i termer av att det är lättare att hålla reda på. Samtidigt verkar det också som de enskilda karaktärerna blir väldigt duktiga på några få saker, kan lite om andra men att det är lätt för en spelgrupp att bli lite "platt". Alltså att var och en fördjupade kunskaper i några få färdigheter och med tiden kan alla bli bra på allt. Talangerna om jag fattat det rätt, fungerar som ett slags "boost" eller "add on" till redan befintliga färdigheter? Precis som du Fabianbom gillade jag verkligen de gamla möjligheterna att väga upp en del saker i karaktären med nackdelar, en del av dem använder jag fortfarande på ett eller annat sätt. Sorry om jag låter som en bakåtsträvare, inte alls meningen att dissa Fria Ligan. Gillar deras produkter och tycker en hel del av utvecklingen i nya Coriolis är väldigt intressant och bra. Antar att jag i rollspelssammanhang är en smula konservativ. Vad har du skrivit till för nya talanger?  Alltid roligt med ny input från andra SLs.
 
fabianbom
Posts: 13
Joined: Tue 26 Apr 2011, 10:34

Re: Att använda erfarenhet

Sat 25 Aug 2018, 14:47

Har jobbat vidare på detta sedan sist.

Kommer snart provköra ett system för att skapa karaktärer som är baserat på det gamla systemet, har skrivit om talangerna till fördelar. 
Har höjt taket för färdigheter lite och dessutom ändrat om kostnaden för att höja färdigheter. 
Tanken är att få en mycket större möjlighet till djup för karaktärerna men att det samtidigt skall funka att köra med ungefär samma regelsystem. Ett Coriolis+ helt enkelt. 
Älskar settingen men systemet är lite för basic.
Har arbetat ganska mycket med att få in specialiseringar från det gamla systemet till färdigheterna så att man kan nischa sina karaktärer bättre. 
En vetenskapsman med dagens system kan exempelvis alla vetenskapsfält, jag har saknat färdighetsvärde för de aktiva i den undre världen. Manipulera känns lite för allomfattande i dagsläget.
"I love the whooshing sound deadlines do when passing by" - Douglas Adams
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Att använda erfarenhet

Mon 03 Sep 2018, 23:39

Skulle vara roligt att ta del av vad du utvecklat, om möjligt!
GZIP: Off