Jag är inte säker på att jag är särskilt förtjust i mörkerpoängsekonomin. Visst, rollpersonerna rör sig i osäkra trakter mellan stjärnorna eller använder instabila artefakter, därmed ökar deras otur (till exempel eldavbrott) eller risk att drabbas av vansinne eller dra till sig intresset från obehagliga mörkervarelser. Den biten köper jag. Men inte att mörkerpoängen kan användas till att slänga in oskylda förbipasserande i en strid, eller låta motståndarna få förstärkning, eller få en rollperson att tappa ett viktigt föremål. Spelledaren är ju redan allsmäktig här! Det finns ingen pott för SL att hämta sitt motstånd ifrån, som förstärks av mörkerpoäng; hen har redan en oändlig budget här, och att då lägga till ytterligare poäng känns helt meningslöst. Om hen redan kan göra de sakerna utan mörkerpoäng tjänar poängen inget syfte. Ser ni mitt argument här?
Det här är baserat på en genomläsning av spelet. Kanske fungerar det bättre i praktiken? Jag känner dock att jag gärna hade hanterat mörkerpoäng på något annat sätt, kanske genom att koppla det till kroppsligt eller mentalt förfall eller risk för förvridning av rollpersonerna. Alternativt fullt ut formalisera SL:s budget för att skapa motstånd, som då fylls på med mörkerpoäng, men det är ett väldigt stort steg att ta.
Några tankar om detta?