daflum
Topic Author
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

När utplånades Nazareems offer??

Tue 11 Jul 2017, 19:43

Efter att ha skumläst Arams Ravin(spoilervarning för det äventyret) blir jag lite konfunderad om när exakt Nazareems offer hades ihjäl. Enligt både Arams Ravin. horisonten och horisontens hemligheter utplånades dem efter portalkrigens slut, vilket bör placera händelsen åren efter -98 CC enligt horisontens hemligheter men när jag läser äventyrets inledning framstår det som att en överlevnade grupp var på väg till Coriolis som alltså byggdes 100 år senare och att de fick höra saker via Bulletinen som är en del av det zenitiska konsortiet. Som jag tycker det framstår i texterna framstår det som att den utrotningen var något som de förstkomna gjorde för ungefär 100 år sen och som sedan mer eller mindre har sopats under matten för att så få som möjligt skall veta vad sekten sysslade med.

Är det alltså tänkt att portalkrigens slut varade i 100 år eller har jag eller någon skribent missat något här? 
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: När utplånades Nazareems offer??

Wed 12 Jul 2017, 12:12

Hej!

Bra spottat av dig i Arams, ett gammalt fel som vi missade men kan rätta till. Det som gäller är alltså det som står i Horisontens hemligheter:

Efter portalkrigens slut fann Pariatets heliga krigare att rester av Första horisonten besmittat Horisonten. Smittan gick vid namn Nazareems offer. Pariatets orden lyckades efter en våg av diplomati ena de förstkomna fraktionerna i en sista offensiv och krossade Nazareems offer. 
Med andra ord så flydde Aram själv med sin Nazareemcell mot Jina i efterdyningarna till Portlakrigen som nämns ovan.
Texten i Arams ska ändras så det stämmer.
Fria Ligan
 
daflum
Topic Author
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: När utplånades Nazareems offer??

Thu 13 Jul 2017, 11:39

Alright, kan även tillägga att det även i samma stycken står "högkvarter på det frusna Odacon" misstänker att det här är ett annat gammalt fel då Odacon är tre(fyra) planeter. Nåväl väntar med spänning på de trycka produkterna :)
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: När utplånades Nazareems offer??

Tue 01 Jan 2019, 21:07

Reagerade precis på detta när jag läste Arams idag. Blev detta justerat? I min pdf står fortfarande att Nazareems offer reste mot Coriolis och det frusna Odacon.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: När utplånades Nazareems offer??

Sun 12 May 2019, 11:25

Ytterligare en fråga på den här tråden när det gäller bakgrunden för Nazareems offer.I grundboxen (Bok 2: Horisonten) står att Nazareems Offer utplånades av Pariatet tillsammans med Drakoniterna. I boken "Horisontens Hemligheter" står att de enade förstkomna fraktionerna krossade Nazareems Offer i en sista offentiv under portalkrigens slut.

Jag har tolkat det som att Nazareems offer utplånades av Pariatet vid offentiven i Odacon-systemet i portalkrigens slut. Såvida Drakoniterna inte nyttjat någon form av tidsmaskin så är det omöjligt för dem att ha deltagit då de först anlände med Zenit efter att portalkrigen var över.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Crone
Posts: 47
Joined: Wed 22 Aug 2018, 16:20

Re: När utplånades Nazareems offer??

Fri 07 Jun 2019, 12:01

Jag har inte hittat någonstans när Drakoniterna bildas, endast att i boken Horisonten så står det att "Slutligen tappade en tredje besättningsfalang tålamodet och väckte alla kolonisterna på eget bevåg. Förrädarna, numera ingående i fraktionen Drakoniterna, lämnade i samband med det allmänna uppväckandet moderskeppet".

Så Drakoniterna fanns innan Zenits ankomst men jag har som sagt inte hittat någonstans om när de bildades. I min kampanj så var de med och utplånande Nazareems offer.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests