Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Att introducera spelvärlden

Sun 18 Dec 2016, 16:44

Av olika anledningar tvingades vi lägga ned det första försöket till spelkampanj, även om vi hann bekanta oss med de flesta av spelets system. Något som gav mersmak, skall tilläggas!

Men inför att påbörja en ny kampanj finns ett ganska omfattande dilemma kvar: hur introducerar man spelvärlden? Fraktioner, särintressen, planeter, system, etc. Det finns väldigt mycket material som nästan förutsätts att spelarna har för att de ska förstå hur världen fungerar. Mycket av det föll på plats ganska naturligt, som ikonerna. Men även där finns en hel del material att lägga på minnet - vilka ikonerna är, hur många de är, vad de representerar, etc.

Hur har ni övriga löst detta? Har ni haft högläsning, tvingat folk läsa vissa kapitel som förberedelser, eller har ni kastat in spelarna i isolerade konflikter (som i Ghazalis sista färd) för att sakta men säkert introducera enskilda element?

Jag älskar verkligen världen, men det är svårt att få en spelgrupp att dela min entusiasm har jag märkt. Så alla former av verktyg som kan underlätta det mottages tacksamt.
 
Prisoner13
Posts: 68
Joined: Fri 02 Jan 2015, 11:54

Re: Att introducera spelvärlden

Mon 19 Dec 2016, 13:33

Vi har en chatt på whatsapp. Där har jag kört en adventskalender som jag skrivit ihop. Ca 15 a4 totalt. Snor lite bilder ur boken. Allt med olika tema varje dag.
 
Guran89
Posts: 22
Joined: Sat 09 Jan 2016, 23:12

Re: Att introducera spelvärlden

Wed 18 Jan 2017, 18:26

Jag bad spelarna att läsa igenom introduktionen till världen i Regelboken (tror jag det är som i korta stycken sammanfattar Tredje horisontens historia och lite sånt?), samt kapitlet som handlar om planeten de härstammar från. Det gav en helt okej grund att stå på, även om det tog ett tag innan alla spelare faktiskt hade läst igenom vad de ombads läsa.
 
Oskar
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Att introducera spelvärlden

Thu 19 Jan 2017, 00:00

Jag gör likadant varje gång jag startar en kampanj i en ny spelvärld. Jag läser på världen själv, förklarar så mycket jag kan ur minnet, svarar på frågor om vad som finns/inte finns, förklarar vad som är den övergripande konflikten och låter istället rollpersonerna och karaktärerna upptäcka världen i sin egen takt. Efter tre-fyra spelmöten så "sitter" världen och alla begriper hur den hänger ihop.
 
User avatar
Kapten Farouk
Posts: 44
Joined: Sun 06 May 2012, 22:20
Location: Malmö

Re: Att introducera spelvärlden

Thu 26 Jan 2017, 22:10

Av olika anledningar tvingades vi lägga ned det första försöket till spelkampanj, även om vi hann bekanta oss med de flesta av spelets system. Något som gav mersmak, skall tilläggas!

Men inför att påbörja en ny kampanj finns ett ganska omfattande dilemma kvar: hur introducerar man spelvärlden? Fraktioner, särintressen, planeter, system, etc. Det finns väldigt mycket material som nästan förutsätts att spelarna har för att de ska förstå hur världen fungerar. Mycket av det föll på plats ganska naturligt, som ikonerna. Men även där finns en hel del material att lägga på minnet - vilka ikonerna är, hur många de är, vad de representerar, etc.

Hur har ni övriga löst detta? Har ni haft högläsning, tvingat folk läsa vissa kapitel som förberedelser, eller har ni kastat in spelarna i isolerade konflikter (som i Ghazalis sista färd) för att sakta men säkert introducera enskilda element?

Jag älskar verkligen världen, men det är svårt att få en spelgrupp att dela min entusiasm har jag märkt. Så alla former av verktyg som kan underlätta det mottages tacksamt.
I de grupperna jag är SL har jag testat göra lite av allt: lite högläsning, introduktion i mikromiljöer som expanderar men jag brukar också skriva "handouts" till spelarna. Någon eller några sidor som beskriver en scen, lite som en skriftlig "cutscene" inför vissa äventyrskvällar. Det sparar oerhört mycket förklaringstid när vi ses i grupperna och ska köra igång. 
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Att introducera spelvärlden

Fri 20 Jul 2018, 21:00

Har funderat över samma sak. Har ärligt talat inte varit speciellt intresserad av Coriolis tidigare, utan köpte det för att jag generellt gillar saker som Ligan gör. Regelböckerna var helt ok läsning och jag gillar bakgrunden och övergripande fraktionsintriger mellan förstkomna och zeniter. Nu har jag precis läst igenom Emissarien och börjar bli helt såld på spelet. Tror dock att ett rollspel i rymden kommer mottas ganska svalt bland flera av mina spelare så därför är det väldigt viktigt att jag snabbt får dem att fastna för samma bra saker som jag själv gjort.

Planen för mig är att plocka väl valda delar av bakgrundshistoria, fraktioner, ikontro och kanske nåt om Kua-systemet. Tänkte trycka in styckerna för högläsning i en PPT där jag kör olika passande bilder från böckerna, men visar ingen text utan läser bara upp den (utifrån det jag sett kring presentationsteknik så kan bra bilder ge mer utan att visa texter).

Presentationen får bli generell, men utöver den tänker jag eventuellt att man kör individuella sittningar med respektive spelare för att gå igenom något om rollpersonens vinkel på spelmiljön (lite om fraktioner i detalj, hemplanet, ikontro osv).

I övrigt kommer jag nog styra kampanjenstarten mot Coriolis så rymdstationen blir ett naturligt nav för dem med vänner, släktingar, mecenat eller kanske eget boende där.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests