Beguiled
Topic Author

Spelstil och världspresentation

Wed 19 Oct 2016, 13:32

Coriolis lämpar sig väldigt bra för äventyrande i en väldigt traditionell skola. Ur mitt perspektiv är "Det döende skeppet" närmast likt en dungeon crawl i Tredje horisonten. Men samtidigt är världen både djup nog och nyanserad nog att ge utrymme för väldigt många fler nyanser av spel och mycket av det gamla materialet är skrivet som såkallade äventyrslandskap med löst beskrivna intriger och fördefinierade relationer i öppna "spelbubblor" som rollpersoner sedan tillåts interagera med.

Allt detta i kombination gör att jag blir väldigt nyfiken på hur ni övriga kommer använda materialet.

Är ni främst intresserade av skrivet kampanjmaterial och "kanon"?

Kommer ni spela dungeon crawls i Tredje horisonten?

Har ni en favoritplanet som ni kommer utforska?

Min tanke har hittills varit att låta spelgruppens irrfärder bestämma vägen, men att förse dem med något liknande äventyrslandskapen där de hamnar. Men vi har inte hunnit spela mer än vårt tredje spelmöte än och lär fortfarande känna spelet. Så vi får se hur det utvecklar sig.

Kapten Farouk

Re: Spelstil och världspresentation

Fri 11 Nov 2016, 16:56

En aning OT kanske jag hade efterlyst en bra "vardagsrutin" men som ändå är spännande eller åtminstone intressant för en spelgrupp på långa färder ombord. Dels för att utveckla känslan av de där längre resorna som tar någon eller några veckor så att det verkligen känns som en belöning när man når sin destination, men också för att det ska finnas ett moment av rutin av sensorekon som ibland inte bara är en bit skrot, utan en nedsläckt korsar som lurpassar på rollpersonerna. Tror ni förstår hur jag menar. 8 eller 9 gånger av tio ska det vara falska alarm. 

Oskar

Mon 14 Nov 2016, 15:06

Köp Horisontens Hemligheter. Där finns mer info om hur man kan lägga in "vardagshändelser" under långa och tråkiga rymdfärder.

Kapten Farouk

Mon 14 Nov 2016, 21:19

Har mest läst om de olika artefakterna eftersom det passar bra i två av grupperna jag leder men ska ta mig en titt igen efter vardagslunket.