User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Spelhjälpmedel - slumpgeneratorer (Excel)

Mon 10 Oct 2016, 20:28

Jag har slängt ihop lite slumpgeneratorer i Excel för att hjälpa mig i spelledandet av Coriolis och efter ok från Fria ligan delar jag dem här!

De bygger på tabellerna för skapande av planeter, uppdrag och resor från kommande Horisontens hemligheter, samt en SLP generator baserad på diverse data från regelböcker och SL-skärm (samt en massa eget och lånat från internetz..)

Generatorerna ligger här:
https://drive.google.com/open?id=0Bz4T2 ... WJRRG1TOXc

• Börja med att stänga av "Automatic calculating" (Formulas->Calculating Options->"Manual"). Annars kommer ni slumpa fram ett nytt resultat så fort ni andas i dokumentet!

• Filerna innehåller macron. Ni förlorar inte mkt på att låta dessa vara inaktiva om de känns skrämmande, de styr en knapp för "Re-roll" och en för att kopiera "formuläret" till en "sparat"-flik.

• Förslag på förbättringar och/eller tillägg till tabellerna mottages tacksamt! Jag planerar även en slumpgenerator för nyhetssändningar/reklam/underhållningsprogram i Coriolis värld. Jag väckte liv i en gammal tråd om detta och där vore det kul om fler nappade på idén och bidrog med innehåll! :)
 
Tobiasekwall
Posts: 47
Joined: Tue 23 Aug 2016, 09:06

Re: Spelhjälpmedel - slumpgeneratorer (Excel)

Tue 11 Oct 2016, 06:48

Jag har en slump tabell för händelser under rymdfärder, den är absolut inte lika fancy som dit excell dokument, utan lite mer skissartat. Man jag kan lägga upp den om du vill titta på den.
Last edited by Tobiasekwall on Tue 11 Oct 2016, 06:49, edited 1 time in total.
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Spelhjälpmedel - slumpgeneratorer (Excel)

Tue 11 Oct 2016, 09:45

Jag har en slump tabell för händelser under rymdfärder, den är absolut inte lika fancy som dit excell dokument, utan lite mer skissartat. Man jag kan lägga upp den om du vill titta på den.
Gärna!
 
Tobiasekwall
Posts: 47
Joined: Tue 23 Aug 2016, 09:06

Re: Spelhjälpmedel - slumpgeneratorer (Excel)

Tue 11 Oct 2016, 11:52

https://drive.google.com/open?id=1h_sGG ... hY86fFZk5E
Här är den, den är för privatbruk och inte stavningcheckad, layoutad  eller särskilt förklarad och så, men håll till godo.
Om det r några frågor är det ju bara att skriva.
 
Gabba
Posts: 5
Joined: Tue 11 Oct 2016, 15:44

Re: Spelhjälpmedel - slumpgeneratorer (Excel)

Tue 11 Oct 2016, 15:58

@Krönikören

Wow! Vilket gediget arbete! Tack för detta!   :D  :D  :D
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Spelhjälpmedel - slumpgeneratorer (Excel)

Tue 11 Oct 2016, 21:05

https://drive.google.com/open?id=1h_sGG ... hY86fFZk5E
Här är den, den är för privatbruk och inte stavningcheckad, layoutad  eller särskilt förklarad och så, men håll till godo.
Om det r några frågor är det ju bara att skriva.
Där var några tabeller som jag ser kunde berika min (eg. Fria ligans, jag har inte gjort några egna tillägg till tabellerna för resor än så länge) generator för rymdresor!
Är det ok med dig om jag lånar in några av tabellerna? Omnämner dig givetvis i filen! 
Ska lägga till en flik med lite instruktioner + omnämnanden. Inser att jag inte ens omnämnt Fria ligan i filerna!  :oops:
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Spelhjälpmedel - slumpgeneratorer (Excel)

Tue 11 Oct 2016, 21:09

@Krönikören

Wow! Vilket gediget arbete! Tack för detta!   :D  :D  :D
Tack! :)
 
Tobiasekwall
Posts: 47
Joined: Tue 23 Aug 2016, 09:06

Re: Spelhjälpmedel - slumpgeneratorer (Excel)

Wed 12 Oct 2016, 12:03

@krönikören

Bara att du lägger in, kul att det kommer till användning.
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Spelhjälpmedel - slumpgeneratorer (Excel)

Wed 12 Oct 2016, 22:14

Då har jag laddat upp en uppdaterad version med en ruta som slumpar rymdskrot för rymdresor, enligt Tobiasekwalls tabell! (Kanske blir fler av dessa tabeller senare, denna var mest självklar att ta med eftersom en tabell för skrot saknades tidigare!)
 
Gabba
Posts: 5
Joined: Tue 11 Oct 2016, 15:44

Re: Spelhjälpmedel - slumpgeneratorer (Excel)

Mon 17 Oct 2016, 11:08

@Krönikören Kan man förvänta sig att ditt doc kommer att uppdateras med uppdrag för de gruppkoncepten som fattas, eller blir det till att hacka ihop själv?  :D

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests