Page 1 of 1

Atmosfär, men lite for en ny Coriolis SL...

Posted: Mon 01 Aug 2016, 13:24
by Tarostar
Jeg liker veldig godt atmosfären i Coriolis. Blandingen av religion, sci-fi og arabisk kultur er kul, og det hele kjennes herlig mørkt og farlig.

Så Coriolis gjør ett godt inntrykk, men så får jeg vanskeligheter med hvordan jeg skal kjøre en kampanje som SL. Jeg hadde håpet at jeg skulle kunne gjøre det som i Mutant med minimal prep, og hvor romskipet tar rollen som Arken. Måten man generer nye zoner på og tips til konflikter, osv. i Mutant er helt genialt og gjør SL jobben morro, og jeg savner noe lignende i Coriolis. I det minste en samling mulige plot-hooks, spennende steder, typiske og unike SLP og oversikt over konflikter, osv. for hvert system (og planeter og annet i hvert system).

Reglene for romkamp virker kule og det er en fin mekanikk at spillerne skylder penger, men slik det ser ut fra min skummlesning er det ikke tiltenkt at skipet kan oppgraderes med moduler (nye moduler øker skipets grunnpris), Dermed ser jeg ikke at det er tenkt at skipet kan utbygges og forbedres slik som Arken.

Er det noe jeg har missat, eller er det bare tanken at framtidige scenarior og kampanjer skal bygge spillets basis?

Re: Atmosfär, men lite for en ny Coriolis SL...

Posted: Mon 01 Aug 2016, 14:57
by Beguiled
Jeg hadde håpet at jeg skulle kunne gjøre det som i Mutant med minimal prep, og hvor romskipet tar rollen som Arken.
Det här var precis min förväntan, faktiskt! Arken är en så central del av MÅ0 att jag förväntade mig rymdskeppets roll som något lika centralt även i kampanjreglerna. Jag upplever dock ambitionen med Coriolis som att göra mer av ett komplett rollspel och inte (likt MÅ0) ha regler och kampanj som är såpass sammanlänkade att det blir svårare att använda dem utan varandra.

Sedan kan man givetvis tycka vad man vill om det. :)

Exakt vilka ambitioner som finns blir nog mycket tydligare när Emissarien som försvann släpps.

Re: Atmosfär, men lite for en ny Coriolis SL...

Posted: Mon 01 Aug 2016, 20:58
by Kosta
Coriolis är mycket riktigt inte exakt som Mutant: År Noll. Det som finns som stöd för SL att skapa egna äventyr är:
* Spelets principer (Horisontenboken s 226)
* Introscenariot (Horisontenboken s 236)
* De två öppna sektoreran (Horisontenboken s 241 resp. s 249)
* Gruppens val av gruppkoncept i kombination med tabellerna kopplade till de små aktörerna (Horisontenboken s 46 och framåt)
* Gruppens mecenat och fiende (Regelboken s 21-22)
* Rollpersonernas inbördes relationer (Regelboken, s 34 och framåt)

Och slutligen settingen i hela Horisontenboken :)

Spelar ni på Coriolis finns det också tabeller för de större platserna att slå fram SLP med olika bestyr och fraktionärer som uppdragsgivare eller fiender (Horisonten s 45). I de produkter som inte ingår i lådan finns även en SLP-generator (SL-skärmen) och scenariogenerator (Ikonkortleken).

Vi arbetar just nu på Horisontens hemligheter där det finns planetgenerator, uppdragsgenerator för varje gruppkoncept, resetabeller och artefakter (för den som vill leta artefakter eller använda dem som MacGuffin. För backers i kickstartern finns redan en BETA på Horisontens hemligheter i BETA-forumet.

Angående rymdskeppet är det tänkt att besättningen kan modifiera skeppet med nya moduler och tillval i spel, bara det finns plats på skeppet. Det går att köpa tillvalet Extra moduler  till en kostnad av 20% av skeppspriset (Regelboken s 185) för det. Tillval går också att skaffa enligt listan på s 181).

Hoppas det hjälper lite när ni ska dra igång spel i Tredje horisonten! :)

Re: Atmosfär, men lite for en ny Coriolis SL...

Posted: Wed 03 Aug 2016, 10:07
by Beguiled
För min egna del har jag skrivit eget underlag, eftersom jag kände att reglerna inte täckte mina väldigt specifika behov. Förhoppningsvis har jag tid att sätta upp en blogg med det någon dag. Men inte förrän kampanjen rullat ett tag!

Ser dock inte det som någon kritik mot Coriolis överhuvudtaget. Om alla spel försökte rikta sig mot varenda permutation av dess potentiella användning skulle mycket identitet gå förlorad.

Re: Atmosfär, men lite for en ny Coriolis SL...

Posted: Thu 26 Jan 2017, 22:22
by Kapten Farouk
För min egna del har jag skrivit eget underlag, eftersom jag kände att reglerna inte täckte mina väldigt specifika behov. Förhoppningsvis har jag tid att sätta upp en blogg med det någon dag. Men inte förrän kampanjen rullat ett tag!

Ser dock inte det som någon kritik mot Coriolis överhuvudtaget. Om alla spel försökte rikta sig mot varenda permutation av dess potentiella användning skulle mycket identitet gå förlorad.
Håller helt med. Efter första utgåvan kändes vissa saker med själva regelsystemet lite svåra och jag använde Eon / Neotech 2s regelsystem. Det har fungerat över förväntan och vi kör fortfarande med det såhär 5 år senare. Världen, stämningen och övriga konceptet kunde inte varit bättre.