Zzzonked

Det var inte igår.

Sun 28 Jun 2015, 19:43

Fantastiskt att användarnamnet fortfarande finns kvar, extra kul när man skummar forumet och hittar sina gamla spelarrapporter från när Ghazalis var nytt.

Men! Jag hade ju faktiskt lite frågor Trots att gamla Coriolis gissningsvis numera ligger med respirator i spänd väntan på den nya kickstartern. (Japp, även jag är superpeppad!) Förhoppningsvis finns någon enslig prospektör, eller ännu värre - korsar, som återstår i den mörka gränsrymden som forumet nu verkar vara.
Frågorna var det ja.

- Vad heter fonten som gamla Coriolis använder sig av? Då jag och mina gamla spelare återigen börjat spela och jag huvudsakligen skriver äventyr digitalt hade det varit topp att kunna använda en matchande font för känslan.

- Syndikatet verkar vara fristående gällande deras texter men har snuskigt mycket fina headers och annan grafik som ser officiell ut. Går detta att få tag på, kanske om man är riktigt snäll?

- Dum som jag var så sålde jag mina böcker för fem år sen och sitter nu och slaviskt kollar efter ghazalis och mahanjis på allehanda second-hand-butiker. Jag hittade statsen för nekatror (tack Kosta!) men en bild på styggelserna tycks vara omöjlig att finna. Finns den...någonstans?

Det var alla frågor jag hade för närvarande, jag är säkerligen girig som kommer med dessa frågor när ni garanterat jobbar med Coriolis 2 för fulla muggar, men man kan ju alltid hoppas!

Med detta sagt så har jag inga direkta planer på att lägga ut material eller på något sätt bryta mot någon copyright utan något godkännande, det är endast för mitt eget bruk.

Hur återbetalar man då en sådan tjänst som att få ett svar på frågorna? Då jag inte har mycket att erbjuda gissar jag på att om någon fortfarande modererar forumet så måste det vara en riktig eldsjäl. Således tänker jag att en snippet av det hemmabygge vi nu spelar kan tjäna som lite kul läsande och bjuda på ett litet leende.

Akt - Expedition Polaris
2 spelare (galet, jag vet, men har funkat riktigt bra!)
Den ena av dem är en kraftigt skuldsatt prospektör som nu arbetat av tre år på sitt femårskontrakt för Cele-Delekta. Detta på en ödslig isplanet i gränsrymden tillsammans med fem andra forskare som borrar i permafrosten efter medicinska mikrober. Ingenjören som är oerhört praktiskt lagd står som ansvarig för schaktandet ner i den uråldriga isen. Men arbetet har avstannat, de väntar på både proviant och bräschladdningar för att kunna fortsätta, och leveransen är flera veckor sen.

Den andre, en föredetta legionär och tillika visselblåsare nu legoknekt och kapten på den medeltunga frihandlaren Thermopyle klyver det tjocka molntäcket som omgärdar Polaris. Varorna lastas av, och schaktarbetet fortsätter. Dessvärre tvingas besättningen på frihandlaren stanna då en snöstorm blåser upp och omöjliggör avresa.

Märkliga saker börjar ske, det tycks som att forskarna stött på en hålighet i isen, forskare dör och en av dem visar sig vara en spion. Celer-Delekta tillkallas av en godsinnad forskare medans ex-legionären(som borde stannat i sin karantän) beger sig ner i schaktet.

Väl nere i schaktet stöter han på ett enormt tomrum i isen samt en märklig klotrund farkost fastfrusen i den uråldriga isen. Värre än så, han hör bankanden inifrån. Utöver detta finner han ett stycke metall med märklig text på.

Strid utbryter mellan spionen förklädd som forskare och den hände ingenjören bestämmer sig för att vad dom än hittat under isen, så är det rätta valet att spränga stationen och lämna planeten för gott.
Väl ute på landningsplattan så står frihandlaren redo och då, då anländer Celer Delekta. Detta i form av en svartmålad deltavinge utan märkningar som sveper ner likt en gam och spränger Thermopyle (med SLP-gast). Skeppet landar och ett tiotal legionärer väller ut tillsammans med en kostymklädd herre.

Genom stordåd, ingenjörskonst och improviserade sprängmedel lyckas spelarna ta sig runt stationen på utsidan och ta sig till deltavingen. Äventyrskvällen slutar med att skeppets portar går igen med ett klonk, deltavingen skjuter som ett skott genom luften och bräschladdningarna i stationen detonerar.

Vad var det för kryptisk text de fann vid den märkliga farkosten?
спутник
eller som google translate översättet det till svenska. Sputnik.

allt detta spelades i ett rasande tempo i rekordtiden 3,5 timmar. Texten ovan är endast grova drag men kanske tjänar som intressant läsning för någon där ute i mörkret mellan stjärnorna.
Akt två spelades igår och heter "Mannen från Celer-Delekta" och tar vid precis där akt 1 slutade, där RP stiger mot atmosfären och hör märkliga hamrande ljud från skrovet, det finns något där ute!

Med det sagt så påtar jag på en egen tappning av Coriolis, där korporationerna är mäktiga företagsjättar som inte skyr några medel. Algolsystemet har rödrostiga ökenplaneter med countrymusik som sprakar ur transistorradios och svävarbuicks tillhör det vanliga.

Vem vet, jag kanske får ett svar! Tack för ett fantastiskt spel som jag verkar återkomma till, år efter år.

solBison

Re: Det var inte igår.

Mon 02 Nov 2015, 14:32

Spännande! Jag blir glad att det finns glöd kvar, även i väntan på kickstartern. Verkar som ett coolt koncept till äventyret. Tror du att det skulle kunna anpassas till 4a spelare? Varför var det bara två, var det meningen eller en konsekvens av bristande intresse?

Ha det!

Chrystiof
Site Admin

Re: Det var inte igår.

Wed 04 Nov 2015, 20:55

Coriolis har Nexus som brödtext. Rubriksnittet heter Foundry Gridnik. Lycka till med äventyrsskrivandet :-)
Fria Ligan
GZIP: Off