Mithridates
Topic Author
Posts: 52
Joined: Sat 09 Apr 2011, 20:34

Cykladen äventyr

Sun 25 Dec 2011, 19:05

Jag och mina rollspelspolare tänkte rollspela under nyår och jag kom på att jag skulle kunna skriva ett äventyr som utspelar sig under cykladen då det är coriolis version på nyår.

Jag hade tänkt mig att äventyret skulle börja en eller två dygn innan Cykladen med att spelarna får i uppdrag att leta rätt på ett värdefullt föremål (har inte bestämt mig ännu vad detta ska vara för något, kanske en talisman eller ikonstaty?) som han är beredd att betala hutlöst med birr för, det är så att han ska ge den som gåva till en kvinna som förlovnings present.
Efter hjältarna har sökt efter den i Coriolis station och haft diverse sammanstötningar med gardet, gäng och kanske någon legionär så hittar de föremålet och ger sedan detta till uppdragsgivaren som betalar dem rikligt.
Hjältarna blir sedan kontaktade av en rättskipare som förklarar för dem att de har hjälpt en person som planerar ett attentat mot coriolis guvernör(eventuellt en annan viktig person) rättskiparen vill att de ska hjälpa honom/henne att förhindra attentatet som straff. Attentatet är tänkt att äga rum när guvernören håller i ett tal i spirans torg.

Jag undrar om det finns några som skulle vilja hjälpa mig lite med äventyret, komma med några idéer eller tips. Jag vet att jag kanske frågar i fel tillfälle då flera är bort på semester och det inte är särskilt lång tid innan det blir nyår (men vi kanske spelar MUA istället beror på vad alla helst vill spela).
 
Echo
Posts: 28
Joined: Wed 28 Sep 2011, 19:24
Location: Uppsala

Re: Cykladen äventyr

Mon 26 Dec 2011, 13:32

Ett intressant koncept vore att låta spelarna hitta det värdefulla föremålet ganska tidigt, varpå de blir överfallna i en gränd och bestulna på föremålet. varefter en vild jakt på bovarna startar. här kan man då lägga in fler fraktioner, till exempel så kanske de första tjuvarna var hyrda av rättskiparen men de blir överfallna och en av syndikatets gäng som tar föremålet, som sedan blir bestulna av en fattig tiggare osv.
Det skulle kunna bli ett ganska intressant äventyr då man ständigt springer omkring och letar efter ledtrådar till den som senast hade föremålet, men som blivit av blivit av med det eftersom det av någon anledning.

alltså en lång kedja av händelser som tycks vara slumpmässiga som knyts ihop på slutet.
 
Mithridates
Topic Author
Posts: 52
Joined: Sat 09 Apr 2011, 20:34

Re: Cykladen äventyr

Mon 26 Dec 2011, 20:30

Tack för idén!
Jag hade tänkt försöka blanda in olika fraktioner i äventyrets första delar men kom inte på hur jag skulle få in dem på ett bra sätt.

Tror jag gör så att spelarna går från torg till torg i Coriolis i jakten på föremålet och får slutligen tag på det i Källaren efter att de har varit på de flesta andra platserna i Coriolis. Jag hade planerat använda äventyret för att låta mina spelare utforska Coriolis lite så att de får en bild av hur stationen ser ut och fungerar, de kommer kanske bli indragna i en gäng strid i Marknadstorget, hamnar kanske i bråk med ett par legionärer i Ozontorget eller ber en sökare i Sökarnas trädgårdar om vägledning.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Cykladen äventyr

Wed 04 Jan 2012, 14:13

Nyfiken på hur det gick - fick ni till spel?
Fria Ligan
 
Mithridates
Topic Author
Posts: 52
Joined: Sat 09 Apr 2011, 20:34

Re: Cykladen äventyr

Wed 04 Jan 2012, 19:44

Ja vi startade cykladen äventyret ca en timme innan nyår då MUA äventyret tog sin tid och han med mitt intro där de träffade uppdragsgivaren, en krämare vid namn Nuraq Awdar, som berättade att hans värdefulla ikonstaty, föreställande Dansaren, hade blivit stulen av en tjuv från kryddtorget vid namn Ula Habas. De fick veta att Ula har en karaktäristisk tatuering överhela ansiktet och att det inte borde bli svårt att hitta henne när de väl var i kryddtorget. De skulle bli rikligt belönade om de kunde få tillbaka statyn oskadd.

Gruppen delar upp sig väldigt tidigt och bara en av dem är smart nog att börja fråga runt på torget efter Ula och får sedan reda på var hon brukar hålla till. När han närmar sig platsen så hörs det ett vulkanvapen från platsen och en person med en vulkanderringer och ett paket springer därifrån, ett misslyckat slag mot etikett så får spelaren för sig att personen ifråga är ifrån Dabaran och börjar springa efter denna varav två andra spelare följer efter. De spelare som är kvar går till platsen för att se vad som har hänt och ser Ula Habas i en blodpöl, innan hon dör av sina skador hinner hon säga: "Jag misslyckades Hadara". Därefter kommer tre personer från Ganiya och börjar fråga dem vad som har hänt och efter dem kommer Coriolis gardisterna för att undersöka det hela. Spelarna går iväg till stiftelsens infotek för att försöka hitta information om Ganiya (förstod inte varför de skulle göra det) och om Hadara (de hittar tre personer med det namnet i Coriolis) och börjar sedan gå omkring för att hitta mer information.

De som jagade mannen som hade dödat Ula kommer ikapp honom på Marknadstorget och där skjuter de honom vilket resulterar i att gardet ger sig på dem samtidigt som en gäng strid startar mellan Arhama och Goro (han som sköts var från Goro), det slutar med att spelarna börjar jaga en liten unge som har snappat upp paketet som beger sig mot Kryddtorget och lämnar ett blodigt slagfält. På kryddtorget så hinner de ifatt ungen som inte har paketet längre utan gav det till en legionär som åkte iväg med ett gravfordon till Ozontorget, de lämnar ungen i en gränd med en granat i munnen och beger sig mot Ozontorget så fort de kan.

De delar på sig och en av dem går in till Kranium och sätter sig bredvid en legionär och börjar umgås med denna, efter en stund så hör de ett vulkanvapen avfyras utanför, legionärerna på Kranium går självklart ut och även spelarna går dit (de som hade varit på infoteket är där också då deras undersökningar har lett dem dit), på marken ligger en död legionär. En av spelarna lyckas med det svåra spaningslaget och ser hur en man med en vulkanpistol springer därifrån med ett paket och skriker åt legionärerna åt vilket håll han sprang och alla beger de sig efter mördaren förutom en av dem som har kontakter i syndikatet och ber dem ta fast mördaren som är på väg mot Källans torg. När legionärerna och spelarna anländer så är mördaren tillfångatagen av Izza som ger mördaren till legionärerna så att de kan hjälpa honom gå "promenaden" och ger därefter paketet med ikonstatyn till spelarna som ger den till sin uppdragsgivare och får sin belöning.

Spelarna går och hyr sovplatser och går sedan och lägger sig, de vaknar därefter upp tillsammans i ett låst rum. Tre rättskipare kommer in och berättar för dem att de har hjälpt till med ett attentat som ska äga rum under cykladen (vilket det är den dagen) mot guvernören när han ska hålla i ett tal. Ula Habas hade stulit statyn från Awdar på uppdrag av Hadara Izagh (en av rättskiparna) för att förhindra attentatet som skulle bla utföras med statyn som egentligen är en bomb, spelarna får veta att om de inte tänker hjälpa till med att förhindra attentatet så kommer de inte tveka att döda dem. Jag orkar inte berätta vad de gjorde men det innefattade allt från husklättring på spirans torg till hetsning av folkmobb i Källaren.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests