Page 1 of 1

Ghazalis sista färd spelledartips? (Spoilervarning)

Posted: Wed 19 Oct 2011, 19:04
by Zzzonked
(I VANLIG ORDNING BÖR JAG BE MINA SPELARE INTE LÄSA DETTA, ELLER ANDRA SPELARE SOM PLANERAT ATT SPELA GHAZALIS HELLER, SÅ...JA)


Japp, äntligen så har vi efter ett par prövande steg satt igång med Ghazalis sista färd och den episka (och förhoppningsvis snart släppta) kampanjsviten.

Allt har flytit på fint sedan första början och ju fler gånger man läser igenom äventyret inser man vilken bra start det är för en lång kampanj. Därav har en del frågor uppstått som jag tänkte att ni kära forumister kanske har svar på eller bara idéer om äventyret.

- Har ni som spellett äventyret några generell tips till spelledaren eller händiga lösningar på problem som uppstått för er när ni spelade det?

- Har någon av er någon god idé om hur man binder ihop Ghazalis med Mahanjis på ett snyggt sätt? Tanken var att spela igenom Ghazalis och sedan ha 1-2 möten där spelarna avnjuter/upplever konsekvenserna av
det som hänt.

- Är det någon av er som låtit en spelare "bli" mystiker under äventyret? Jag har en spelare som är ganska försiktig och tyst under spelmötena men som garanterat skulle blomma ut om han fick chansen att rollspela sig igenom något liknande, det kanske anses lite oartigt att "pracka på" en spelare en sådan sak men jag har en bra känsla av att det endast skulle leda till goda ting. Någon av er kanske har en fantastisk idé om hur detta skulle kunna ske? (hej kosta!)

Det är allt jag har att komma med sofar, men jag fyller garanterat på posten efter nästa spelmöte.

Tack på förhand!

Re: Ghazalis sista färd spelledartips? (Spoilervarning)

Posted: Wed 19 Oct 2011, 21:11
by Kosta
Hej!

SPOILERS som sagt!

Själv har jag inte spellett Gazalis, men spelat det - något att verkligen utnyttja är att mjölka den mörka och otäcka stämningen, tex med nekatra och att vara öppen för Hjältarnas improvisation.

Saker som vi gjorde som inte direkt ingick el följde Gazalis skrivna mönster.
- När vi skulle till bryggan/vapenförrådet så hängde alla med, det var inte så att Hjältar blev kvar i medlabbet för att ta hand om andra skeppsbrutna - ingen ville liksom bli kvarlämnad där.
- Vi fick idén att göra en EVA till skeppet. Tanken var att det borde vara enklare att vandra på utsidan/skeppets skrov till den dockade Fatimans Gåva och vårt egna skepp Narzalus. Bara för att inte stöta på de otäcka nekatra. Det blev höjdpunkten på äventyret för mind el.

Mao, hittar Hjältarna på något som inte finns med, så stöd det helhjärtat och kör på.

Jag skulle själv koppla Gazalis till Mahanji genom att låta Sabetha Pours gods (sid 21) vara något som skall levereras till Fabriken i Mahanji-oasen och sen väva in Hj i intriger där inför Att väcka Zahdak-scenariot.

Hoppas ni får det kul!

Re: Ghazalis sista färd spelledartips? (Spoilervarning)

Posted: Mon 07 May 2012, 13:57
by Kapten Farouk
Kanske försent att svara i den här tråden? Har en del tips om någon fortfarande skulle vara intresserad.

Re: Ghazalis sista färd spelledartips? (Spoilervarning)

Posted: Mon 07 May 2012, 15:50
by Chrystiof
Absolut inte. Kör på!

Jag har inte hunnit spela Ghazalis med en mina grupper ännu!

Re: Ghazalis sista färd spelledartips? (Spoilervarning)

Posted: Mon 07 May 2012, 16:59
by Kapten Farouk
Absolut inte. Kör på!

Jag har inte hunnit spela Ghazalis med en mina grupper ännu!
Såhär gjorde vi väldigt översiktligt: Hade lite förstory när rollpersonerna examinerades ur zenits pilotakademi där de fick sina Mercuriumsvärd och högtidligheter. Jag bytte namn på Ghazalis då en av de andra grupperna vägrade lägga sig i stas när de hörde vilket skepp de var ombord på och såg namnet på äventyret :roll:

För övrigt följde vi äventyret fram tills scenen när de ska hämta vapen och ta sig ombord på bryggan och Nekatra står i vägen. Jag lät också RP springa på grupper av döda människor som varit närstridsbeväpnade men blivit slitna i stycken så de fattade att det inte var lönt att slåss mot djuren. Väl vid bryggan mötte de gruppen med Shasas i spetsen som så länge RP höll sig lugna, backade och visade sig göra nytta i att slita sönder dörrarna till vapenskåpet utanför. Därefter var de behjälpliga i att hålla folk i schack i scenerna med Medlabbet. EDIT: Det fanns fler grupper med Nekatra ombord på Ghazalis som inte var lika vänligt inställda som Shasas grupp. De får slåss mot några andra och jag kan säga att det var hårt motstånd.

Sabetha Pours gods och Komoro Vai (kaptenen hon anlitat) ställde till problem när man höll på att evakuera folk till Fatimans Gåva. Återigen gjorde nekatra nytta utan att döda. Efter äventyret blir Komoro och Sabetha ångerfulla, gifter sig och ska på pilgrimsresa till Mira för att sona sina synder (den RP som är kapten viger dem ombord på väg från Hamura --> Kua). Det sista RP får förutom att frakta godset själva för en av syndikatets familjer på Coriolis, är koordinater 14 AD utanför Karhal-7 (där introäventyr till Gränsrymden med stora plotter väntar).

Fatimans gåva säljs av på Kua och hux flux har rollpersonerna råd att köpa ett eget, mindre men bättre skepp. Vad hände med Shasas, ledarnekatran? RP köper henne fri från legionen och hon är numera en del av besättningen ombord på Sheherazade, RPs skepp. Några övriga personer man haft följe med från Ghazalis mönstrar på RPs skepp och de sätter av mot gränsrymden där de kommer att spela en stor roll för regionens utveckling beroende på vilken sida de väljer, Svärmarnas eller Klanernas.

The beginning!