User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Planeten Mira - gråterskor och skräddare (äventyrsmiljöer)

Sun 12 Jul 2020, 12:56

Image




Introduktion
Hej! Mitt rollspelsgäng har begett sig till Mira och vi har en liten "mellankampanj" efter Emissarie-boken. Det började i väntan på Ikonernas nåd del 2, men pandemin bredde ut sig och vissa av vårt gäng kunde/ville inte vara med online så jag bestämde att ha lite "filler episodes" tills pandemin är över och vi kan gotta oss i Den sista cykladen (del 2). I stort har jag tagit inspiration från Skräddaren från Mira (Scenariokompendium 1) och gör det till en större kampanj.

Jag är lite mer kortfattad här än vad jag har varit tidigare, energin kanske är lite lägre just nu eller är det jobbigare att författa samtidigt som jag spelleder. Men, det är produktivt att samla tankar här och jag vill gärna ge tillbaka till Fria Ligan och community för att dessa rollspel har gett mig och min grupp mycket glädje. Jag försöker ta inspiration från officiella resurser när jag kan (som beskrivningar) men allt är inte 100% Fria Ligan, det finns t.ex. inte en stad som heter Baten Kaitos vad vi vet, men jag gillar ordet (p.g.a. JRPG:et med samma namn) så nu finns det en stad som heter så. :)


Var är första delen?
Som ni märker nedan så börjar mina beskrivningar med ett eget äventyr utanför Ikonstaden, det är för att jag i stort sett använder Skräddaren från Mira från Scenariokompendium 1 rakt av. Så om du vill följa denna tråd, använd Fria Ligans äventyr som grund och fortsätt nedan. Skillnaden mellan det äventyret och min grej är att jag gjort det till en lång kampanj så inget snabbt avslut. Men Skräddaren flyr till Matriarkatets klosterstad och nedan kan ni läsa om vad gruppen stöter på under vägen dit. Sen i länk 3 börjar andra delen i klosterstaden.


Länkar till äventyr och platser




Kartor
Vi börjar med dem viktigaste kartorna som jag knåpat ihop efter beskrivningar från Atlas över tredje horisonten och Scenariokompendium 1.


Image


Image



Ladda gärna ner kartor för eget bruk, men sprid dem inte vidare utan tillåtelse, tack! Återkommer om jag gör mer material.
Last edited by Greipur on Sun 11 Apr 2021, 11:45, edited 9 times in total.
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Planeten Mira - Kartor, bilder och beskrivningar

Fri 25 Sep 2020, 10:28

Den gråtande djinnen - äventyrsplats


Nytt äventyr på g, jag kallar det "Den gråtande djinnen", utspelar sig på en övergiven pilgrimsled på Dholstäppen. Illustration på tornen, gamla silos och bostäder, förstkomna. Något står inte helt rätt till här, lite djinns som härjar. Tagit inspiration av djinners symbolik från arabisk folktro och blandat med symbolspråk från Forntida Egypten och Mesopotamien.


Image




Image



Ni får gärna använda illustrationer till egna kampanjer, men fråga om lov om ni ska publicera något.
Last edited by Greipur on Sat 10 Oct 2020, 11:39, edited 1 time in total.
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Planeten Mira - Kartor, bilder och beskrivningar

Sat 10 Oct 2020, 11:38

Den gråtande djinnen - del 2

Mer detaljer om Ödetornen där mitt nuvarande äventyr "Den gråtande djinnen" utspelar sig. I korthet är det en övergiven oas där en kult till Bödeln levde, dog ut för runt 100 år sen då något hemskt skedde. Tematiken runt äventyrsplatsen handlar om besattheten av minnen, självförnekelse och att inte kunna släppa taget.



Image


Platser:
1. Tornet med djinnmålningen
2. Skorpionens torn
3. Ugglans torn
4. Ikontempel (vanhelgat)
5. Katakomber
6. Offergrotta
7. Gazellens torn
8. Gravplundrarnas läger
9. Pilgrims-service, d.v.s. tavernor, affärer osv.
10. Ytliga gravar





Djinnerna och Grävaren
Huvudantagonisterna på denna plats är tre svarta djinner (skorpionen, gazellen och ugglan), en vit djinn (kvinna med vitt hår och getögon) och en mörkervarelse kallad "Grävaren". I korthet levde det en ung kvinna på platsen för runt 200 år sen som var mottaglig mot djinnernas makt, dem övertalade henne att slå sönder en kruka i en grotta (nummer 6), denna lösgjorde tre svarta djinner.

Djinnerna är, precis som människor, inte odödliga, men har större förmågor som kan användas till att lura döden. De svarta djinnerna besatte kvinnan och förmådde henne att offra hela kulten till Bödeln, det som egentligen hände var att dem stal livskraften själva. Kvinnan förvandlades till en stor mörkervarelse över 100 års tid. Den går att jämföra med Leto II I Dune-böckerna, eller varför inte Jabba the Hut (Star Wars) eller ännu närmare, Hydran från Mutant. En ogänglig kropp, stor som en gigantisk mask, med kroppsdelar från skorpion, uggla, gazelle och människa. Djinnerna håller kvinnan i självförnekelse och har smitt en "rustning" i svart koppar som täcker framsidan av kroppen, den går att jämföra med gamla stridsmasker och detaljerade torsos från t.ex. Grekland, Ottomanska riket eller samurajer i Japan. Den föreställer en kvinna med vackra drag, men den har börjat bli missfärgad (som koppar blir av väder och vind) trots sin övernaturliga bakgrund.

Grävaren håller till i gångar grävda under oasen, hon har dock råkat komma i kontakt med grundvattnet så många av gångarna är vattenfyllda, likaså delar av katakomberna. Men hon verkar inte behöva andas ofta och kan kräla ypperligt. Vattnet från djinnen väller upp i källaren i det största tornet och hon kommer ibland upp där för att spegla sig själv i vattnet i timmar. Hon används som ett kärl för de tre mörka djinnerna som lever av hennes "vampyrförmåga", d.v.s. att suga ut livet ur pilgrimer och andra offer. När djinnerna inte huserar i hennes kropp så färdas dem på dholstäppen som en dimmig rök eller som helsvarta dholhundar (som schakaler).


Image


Den vita djinnen är syster till sina mörka djinnbröder, hon delar inte lusten för evigt liv, men hon har också förlängt sitt liv så hon kan stoppa dem. Var 30:e år besitter hon en ny kropp, i detta fall en dotter till en gravplundrare som heter Fahd. Hon har anammat den goda aspekten av Gråterskan och liknar en äldre version av densamma. Men att besitta en människa har lett till avarter, värdkroppen får getögon och bleknar, blir nästan helt vit. Den vita djinnen gör egentligen samma sak som sina bröder, men rättfärdigar offren med att hon försöker stoppa dem. Hon försöker ibland guida äventyrare för att besegra dem, men ingen förmår att stoppa dem. Kanske ändras det nu? Den vita djinnen ska ses som en förvirrad kämpe för ljuset, nästan lika galen som Grävaren.



Poängen med äventyret
Som jag skrivit innan tänker jag inte gå in i detalj på äventyrshändelser, men kan berätta poängen. I korthet så blir spelarna lurade till platsen för att det kanske finns skatter, eller att de mörka djinnerna skapar en illusion som leder dem ditt. Det spelar inte jätte stor roll, dem är på väg på en pilgrimsled och sen hamnar dem vid tornen. Det går inte att ta sig ut, platsen är förbannad, runt oasen finns svart oljig rök som inte går att penetrera. Enda sättet är att bryta förbannelsen över Grävaren. Spelarna kommer ägna större delen av tiden med att lära sig om platsen och överleva mörkret och vansinnet. Gravplundrarna och vita djinnen är jokers som kan vara allierade eller fiender. Gravplundrarna letar efter skatter, men ledaren för dem letar bara efter sin dotter, han har ljugit om skatterna och har varit här 10 år tidigare då han förlorade sin dotter.


Aktörer
  • Grävaren
  • De tre mörka/svarta djinnerna
  • Den vita djinnen/gravplundrarens dotter
  • Gravplundrarna med Fahd i spetsen
  • Mörkervarelser från kulten

Katakomberna
Från kultens tid, första nivån är äldst och det blir gradvis yngre ju längre ner en kommer. Detta har grävts och byggts på under runt 300 år, gradvis blir katakomberna mer och mer perverterade och mörka, ju mer isolerad och vansinnig kulten blev. Dessa kartor är skapade med Dungeon Scrawl (och lite Photoshop), rätt coolt, det är gratis just nu.


Nivå 1
Image


Nivå 2
Image


Nivå 3
Image
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Planeten Mira - Kartor, bilder och beskrivningar

Sat 13 Feb 2021, 16:11

Matriakatets klosterstad och Skräddaren


Hej igen, nu kommer sista delen av Mira-sviten. Spelarna har följt Skräddarens spår till staden och blir indragna i ett prästmord som tematiskt knyter an till berättelsen. Har så klart hittat på en hel del intriger, karaktärer och fraktioner, men det kanske jag delar med mig av en annan dag. Använd gärna kartorna för era spelgrupper!


Stiliserad karta med Gråterskan
Image

Områdena som heter Klostergårdarna och Matriarkatets borg är off-limits för alla som inte tjänar Gråterskan direkt. RP måste göra några tjänster eller smyga om dem vill ta sig in där.




Detaljerad karta (som vi använder i spel)
Image


Platser:

1. Rymdhamn och vattenhamn
2. Skräddarens kvarter (har inget med DEN skräddaren att göra)
3. Jabals slott (det lokala furstehuset)
4. Jabals manufakturer
5. Krämarens torn
6. Vattenpalatsen (turkiska badhus)
7. Stuvargränd
8. Statyparken med Gråterskan, även statsvaktens huvudkvarter
9. Huvudporten
10. Dansarens cirkel (fyra krogar där en kör "krogrunda"
11. Fattigkvarteren
12. Ikonernas kulle (tempel för alla ikoner)
13. Kanalernas souk (marknad)
14. Gråterskans skog (gravplats)
15. Matriarkatets magasin
16. Gråterskans huvudtempel
17. Systertriumviratets borg
18. Klosterhusen (bostadskvarter för präster)
19. Tempeldalen
20. Klosterskogen
21. Krigarnunnornas högkvarter (och exercisområde)
22. Gråterskans barracker
23. Vägen till stridsfälten
24. Vägen till Gråterskans kryptor



Image
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Planeten Mira - Kartor, bilder och beskrivningar

Sat 06 Mar 2021, 16:16

Prästmord och förlorad kärlek - intrigen i staden

Här är äventyret eller mini-kampanjen i Matriarkatets klosterstad i stora drag. Detta är en fortsättning på min adaption av Skräddaren från Mira (Scenariokompendium 1). I korthet så fick RP nys om Skräddaren via en kontakt och eftersom RP behövde lämna Kua kändes det som ett rimligt jobb. RP snokade runt i Ikonstaden, hittade Skräddarens partner som heter Faridah, en "gravsyster" som vaktar katakomberna under Ikonstaden (inspirerat av en polisstyrka som vaktar katakomberna under Paris gator). Faridah hjälper RP och dem reser till fots genom vandringsleden (som leder till äventyren ovan).

I grunden är det en kärlekshistoria mellan gravsystern Faridah och djinnen Alya (även kallad för "Skräddaren") som vävs in i HBTQ+ frågor som är relevant till den religiösa konflikt som utspelar sig i Tredje horisonten. Men så länge Mira inte är en plats där samkönade förhållanden kan existera är deras kärlek hotad, om RP reder ut mordet och ändrar maktbalansen har RP lyckats lösa deras kärlekstrubbel och gjort en liten del av horisonten en öppnare och mer kärleksfull plats.



Bakgrund
När gruppen kommer till Ikonstaden har precis den progressiva prästen Hayyan Gupta mördats, han var förespråkare för att giftermål för samkönade skulle vara tillåtet och vigde även folk på det sättet i sitt tempel. Han var i kontakt med Skräddaren innan han mördades, Skräddaren har blivit som någon slags queer vigilante i staden som försöker hjälpa invånarna att vinna mot de förtryckande och inhumana politiska och religiösa makterna. Detta handlar om en maktkamp i staden, om progressiva religiösa värderingar mot radikalkonservativa.


Aktörerna

Systertriumviratet - Gråterskans matriarkat
  • Syster Mahtab (konservativ, stödjer anti-samkönade krafter, redo att gå över lik, jobbar med Chelebs-Menau, administratör för materiella resurser)
  • Syster Zinat (centrist, försöker hålla ordning, gillar inte Chelebs-Menau, kontrollerar stadsvakten)
  • Syster Asal (progressiv, försöker reformera Matriarkatet inifrån, gillar inte Chelebs-Menau, kontrollerar krigarnunnorna i Tornstaden)

Chelebs-Menau
  • Aziz - stuvare vid handelsstationen och agent, även dubbelagent för Nazareem
  • Almas - Janissar vid handelsstationen
  • Jazkaar Chelebs-Menau - ättling, odugling till son, försöker hitta Skräddaren

Tempelväktarna (jobbar åt syster Alya)
  • Faridoon - man, har en crush på Arezou även om det är förbjudet, våldsam för att han förtrycker sin läggning
  • Arezou - man, beräknande och kylig
  • Bai - kvinna, är bisexuell i hemlighet, förnekar det inte, men vet inte hur hon han uttrycka det, har enorm ångest
  • Aditi - kvinna, hetsig och dödlig

Furstehuset Jabal
  • Delshad - öppet bisexuell, har ofta fester som kan likna "ordnade orgier", en lokal mecenat åt RP som ger dem resurser och information att lösa mordet. Vill jobba med den progressiva delen av Matriarkatet.
  • Hawa - yngre syster till Delshad, vill ta makten och jobba med Chelebs-Menau, stödjer syster Anandi i hemlighet.

Mindre aktörer
  • Faridah - följeslagare till RP (som NPC), var ihop med Skräddaren, blev lämnad, söker efter henne, jobbade inom krigarnunnorna men blev degraderad till gravsyster efter hon blev påkommen att ha en relation med en annan krigarnunna.
  • Skräddaren (Alya) - en feminin djinn som inte har något bestämt kön, men föredrar att vara en kvinna, var tidigare ihop med en kvinna på Zalos där hon växte upp. Jobbade som animaturg, blev påkommen precis som Faridah med en olovlig relation med en annan kvinna. Blev avslöjad som djinn av f.d. älskare, flydde till Ikonstaden på Mira. Lämnade gravsystern Faridah då hon var rädd att hennes partner skulle råka illa ut.
  • Amina - f.d. KSS agent, numer ägare av en bar/restaurang på Coriolis. RP känner henne sen Emissarien-kampanjen, känner Skräddaren och skickade RP för att hjälpa henne.
  • Hayyan Gupta - den mördade prästen, tidigare präst i Ikonstaden.
  • Sima - dotter till den mördade prästen, vittne.
  • Afaf - hatisk präst som är anti-samkönade giftermål, jobbar åt syster Anandi, mellanhanden mellan henne och tempelväktarna som agerar lönnmördare.
  • Farzaneh - f.d. kollega till den mördade prästen, gömmer sig i staden.
  • Okra Darma (flera aktörer) - den kriminella organisationen hjälper Chelebs-Menau och Tempelväktarna mot rätt pris, spelar bara en sekundär roll i kampanjen.
  • Hassan - driver en butik som heter Hassans kuriosa, har en lägenhet ovanför butiken han hyr ut, bra hemlig bas för RP under vistelsen.
  • Davoud - officer inom stadsvakten, kan hjälpa eller stjälpa RPs detektivarbete, beroende på hur RP beter sig, är vän med Delshad och personligt investerad i samkönade äktenskap.


Intrigen och motivationen

Här är en sammanfattning i korthet:

  • RP vill hitta Skräddaren åt Faridah som en favör åt Amina och ha fler allierade på MIra då dem gömmer sig från agenter i Kua (efter Emissarien-kampanjen).
  • Faridah vill hitta Skräddaren och diskutera deras relation då den bröts upp så plötsligt, hon vill även skydda skräddaren.
  • Chelebs-Menau vill hitta Skräddaren så dem kan snabba på produktionen för sin flotta som Zenits hegemoni har beställt, men dem vill också att den yngre dottern i furstehuset Jabal tar över så dem får mer makt i staden då den är väldigt låg just nu.
  • Systertriumviratet står inför en maktkamp, ska det fortsätta som tidigare (det är varken tillåtet eller inte tillåtet med samkönade äktenskap, håll det hemligt, centrism), ska det bli anti-samkönade eller pro-samkönade. RPs involvering kommer luta balansen, jag har skrivit kampanjen att pro-samkönade är självklart så kampanjen är mer utformad om HUR gruppen kan lösa situationen, inte välja OM samkönade ska få gifta sig.
  • Skräddaren bryr sig inte om sitt eget liv utan vill som någon slags vigilante befria staden från anti-samkönade makter, men kan inte lösa det själv. Har inte slutat älska Faridah, men på grund av tidigare dåliga erfarenheter (trauma) och självuppoffrande ideal från Pariatet så vill hon försakas ifred, det hon inte förstår är att Faridah bryr sig inte om att leva om Skräddaren dör.
  • Nazareems offer vill att Chelebs-Menau ska skynda på produktionen av flottan till Zenits hegemoni samt att de progressiva krafterna i staden ska försvinna då dem kontrollerar en del av militärmakten/våldskapitalet och är minst benägna att jobba med Nazareem.
  • Okra Darma vill tjäna birr och säljer sig till högstbjudande.
  • Tempelväktarna är lönnmördarna som är nyckeln i det politiska spelet, dem vill hindra RP att upptäcka vilka som ligger bakom mordet (och tidigare mord), gömmer sig i de stora och gamla avloppssystemen under staden.

-------

Detta är en generell bakgrund till kampanjen, jag förstår att det inte är nog att bara börja spela med detta, men kan säkert ge en ryggrad till en egen berättelse. Nu ska jag börja jobba på kartor till avloppssystemet under staden, återkommer. ;)
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Planeten Mira - gråterskor och skräddare (äventyrsmiljöer)

Sun 11 Apr 2021, 11:44

Klostergårdarna - prästernas distrikt

Hej igen! Det blir lite mer filler innan vi drar ner i katakomber och avlopp. Spelarnas resa tar dem till Klostergårdarna då tempelväktarna som överföll dem tappade ett föremål som hade spår från distriktet.


Det stillsamma distriktet

Detta distrikt är bara tillgängligt för folk som jobbar här eller är högt uppsatt i Ikonkyrkan. Se det som ett stort kloster eller just en stor klostergård, fast det är en hel stadsdel. Stillheten och lugnet är påtagligt med många lummiga parker, fina kanaler och inga brummande farkoster, det största som tillåts är gravitationslastare. Min grupp togs sig in genom att låtsas vara handlare som skulle leverera rökelse, dem fick hjälp av sin mecenat Delshad (äldsta dottern för Jabals furstehus). Se hela distriktet som en espionage-zon, som stealthspel som Dishonored eller Thief, jag uppmuntrade spelarna att försöka vara under cover.


Image



Platser:
1. Vaktens högkvarter
2. Nedre prästerskapet
3. Övre prästerskapet
4. Halvmånens tempel (Den ansikstslöse)
5. Afafs tempel (Domaren) och lyxbostad
6. Tempeldalen (tempel för alla ikoner)
7. Garrisonbron (avspärrat)
8. Klosterskogen (avspärrat)



Vad spelarna lär sig i distriktet:
  • Tempelväktarna samarbetar med Afaf (spelarna stöter på dem i hennes tempel).
  • Farzaneh som var kollega till den mördade prästen Hayyan har blivit kidnappat och ska föras till "Det gömda templet".
  • De två tempelväktarna som anföll RP ska föra Farzaneh till Det gömda templet, det finns i klosterskogen (detta vet inte RP, men dem kan gissa).
  • Min grupp listade ut att det var något skumt med det avspärrade området, men det var nog också meta-kunskapen som luriga spelare. ;)


Det gömda templet
Det gömda templet är en del av det enorma underjordiska komplex som jag har skrivit om innan. I korthet är det ett tempel för Den ansiktslöse som dem byggde för flera hundra år sen. Platsen är full av mörkret mellan stjärnorna och dem byggde det i tron att Den ansiktslöse kunde omsluta området, tänk sarkofagen runt Chernobyls kärnreaktor. Tanken är att denna plats är en gigantisk flervånings "dungeon", så det är min spin på "dungeon crawl", jag spelade nyligen igenom det neonostalgiska dataspelet Pillars of Eternity för att få lite inspiration och tänkte försöka skapa ett spännande tempel. Det unika med templet är att platsen är som en "mörkerficka", d.v.s. jag tänker mig att mörkret mellan stjärnorna kan manifesteras i fickor i planeters innanmäte och att tempelväktarna ursprungligen hade som syfte att just vakta tempel som detta.



-----

Återkommer om några veckor med mer! :)
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Planeten Mira - gråterskor och skräddare (äventyrsmiljöer)

Sat 25 Sep 2021, 14:23

Hej, vi tog paus, att spela på distans blev för mycket, så vi tar nya tag nu när alla har massor med vaccin i sig! Så vi rundade av den, blir lite deus ex machina för min grupp antar jag. Men ja, de konservativa krafterna förlorade och Mira blev lite mer progressivt, yay. Nu ska jag fortsätta på bok 2 i den officiella kampanjen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests