Den gråtande djinnen - del 2
Mer detaljer om Ödetornen där mitt nuvarande äventyr "Den gråtande djinnen" utspelar sig. I korthet är det en övergiven oas där en kult till Bödeln levde, dog ut för runt 100 år sen då något hemskt skedde. Tematiken runt äventyrsplatsen handlar om besattheten av minnen, självförnekelse och att inte kunna släppa taget.
Platser:
1. Tornet med djinnmålningen
2. Skorpionens torn
3. Ugglans torn
4. Ikontempel (vanhelgat)
5. Katakomber
6. Offergrotta
7. Gazellens torn
8. Gravplundrarnas läger
9. Pilgrims-service, d.v.s. tavernor, affärer osv.
10. Ytliga gravar
Djinnerna och Grävaren
Huvudantagonisterna på denna plats är tre svarta djinner (skorpionen, gazellen och ugglan), en vit djinn (kvinna med vitt hår och getögon) och en mörkervarelse kallad "Grävaren". I korthet levde det en ung kvinna på platsen för runt 200 år sen som var mottaglig mot djinnernas makt, dem övertalade henne att slå sönder en kruka i en grotta (nummer 6), denna lösgjorde tre svarta djinner.
Djinnerna är, precis som människor, inte odödliga, men har större förmågor som kan användas till att lura döden. De svarta djinnerna besatte kvinnan och förmådde henne att offra hela kulten till Bödeln, det som egentligen hände var att dem stal livskraften själva. Kvinnan förvandlades till en stor mörkervarelse över 100 års tid. Den går att jämföra med Leto II I Dune-böckerna, eller varför inte Jabba the Hut (Star Wars) eller ännu närmare, Hydran från Mutant. En ogänglig kropp, stor som en gigantisk mask, med kroppsdelar från skorpion, uggla, gazelle och människa. Djinnerna håller kvinnan i självförnekelse och har smitt en "rustning" i svart koppar som täcker framsidan av kroppen, den går att jämföra med gamla stridsmasker och detaljerade torsos från t.ex. Grekland, Ottomanska riket eller samurajer i Japan. Den föreställer en kvinna med vackra drag, men den har börjat bli missfärgad (som koppar blir av väder och vind) trots sin övernaturliga bakgrund.
Grävaren håller till i gångar grävda under oasen, hon har dock råkat komma i kontakt med grundvattnet så många av gångarna är vattenfyllda, likaså delar av katakomberna. Men hon verkar inte behöva andas ofta och kan kräla ypperligt. Vattnet från djinnen väller upp i källaren i det största tornet och hon kommer ibland upp där för att spegla sig själv i vattnet i timmar. Hon används som ett kärl för de tre mörka djinnerna som lever av hennes "vampyrförmåga", d.v.s. att suga ut livet ur pilgrimer och andra offer. När djinnerna inte huserar i hennes kropp så färdas dem på dholstäppen som en dimmig rök eller som helsvarta dholhundar (som schakaler).
Den vita djinnen är syster till sina mörka djinnbröder, hon delar inte lusten för evigt liv, men hon har också förlängt sitt liv så hon kan stoppa dem. Var 30:e år besitter hon en ny kropp, i detta fall en dotter till en gravplundrare som heter Fahd. Hon har anammat den goda aspekten av Gråterskan och liknar en äldre version av densamma. Men att besitta en människa har lett till avarter, värdkroppen får getögon och bleknar, blir nästan helt vit. Den vita djinnen gör egentligen samma sak som sina bröder, men rättfärdigar offren med att hon försöker stoppa dem. Hon försöker ibland guida äventyrare för att besegra dem, men ingen förmår att stoppa dem. Kanske ändras det nu? Den vita djinnen ska ses som en förvirrad kämpe för ljuset, nästan lika galen som Grävaren.
Poängen med äventyret
Som jag skrivit innan tänker jag inte gå in i detalj på äventyrshändelser, men kan berätta poängen. I korthet så blir spelarna lurade till platsen för att det kanske finns skatter, eller att de mörka djinnerna skapar en illusion som leder dem ditt. Det spelar inte jätte stor roll, dem är på väg på en pilgrimsled och sen hamnar dem vid tornen. Det går inte att ta sig ut, platsen är förbannad, runt oasen finns svart oljig rök som inte går att penetrera. Enda sättet är att bryta förbannelsen över Grävaren. Spelarna kommer ägna större delen av tiden med att lära sig om platsen och överleva mörkret och vansinnet. Gravplundrarna och vita djinnen är jokers som kan vara allierade eller fiender. Gravplundrarna letar efter skatter, men ledaren för dem letar bara efter sin dotter, han har ljugit om skatterna och har varit här 10 år tidigare då han förlorade sin dotter.
Aktörer
- Grävaren
- De tre mörka/svarta djinnerna
- Den vita djinnen/gravplundrarens dotter
- Gravplundrarna med Fahd i spetsen
- Mörkervarelser från kulten
Katakomberna
Från kultens tid, första nivån är äldst och det blir gradvis yngre ju längre ner en kommer. Detta har grävts och byggts på under runt 300 år, gradvis blir katakomberna mer och mer perverterade och mörka, ju mer isolerad och vansinnig kulten blev. Dessa kartor är skapade med
Dungeon Scrawl (och lite Photoshop), rätt coolt, det är gratis just nu.
Nivå 1
Nivå 2
Nivå 3