User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Arams hemlighet (modifikation)

Thu 24 Oct 2019, 21:14

Image


Arams hemligheter - familjen betyder allt

Hej alla! Jag kommer spelleda en modifierad version av Arams hemlighet och utforma en minikampanj på 2-3 möten, det är en del i att förbereda för Ikonernas nåd. Jag utgår från att ni läst äventyrshäftet som Fria Ligan säljer, dels för att ni borde stödja dem men också för att jag inte orkar skriva 30 sidor! ;) Observera att jag ändrar en del, om något säger emot boken är det nog medvetet, men fråga gärna. Feedback är mer än välkommet, kommer uppdatera texten när/om jag har tid. Here we go...


Mål med min snurr:

  • Introducera en ny spelare till gruppen (han kommer spela arkeologen).
  • Ge spelarna mer smak på mörkret mellan stjärnorna.
  • Lära sig mer om Nazareems offer och drakoniternas kamp mot dem.
  • Försöka förmedla tragedin av att vara med i en kult och vad som händer med folk omkring som dras in utan samtycke.
  • Utforska familjedynamiker i ett mindre samhälle och i en kult.
  • RP får första gången träffa en mystiker och kommer vara en länk till Ikonernas nåd.
  • Expandera platsen och händelser så att en kan spela runt 3 möten utan att det känns utdraget.

Bakgrund/historia
Angivet i deras tidräkning, det första datumet är taget från Horisontens hemligheter, resten är gissningar på vad jag tycker passar med rymdstationen Coriolis framväxt.

  • -98 CC: Aram och Nazareems offer anlägger på Jina. De blir jagade av en spanare från Pariatet, som kraschlandar ute i Savra-deltat (alla i besättningen dör). Pariatet har för mycket på gång och missar att spanaren går saknad där. Nazareems offer söker efter skeppet men hittar det inte och utgår från att det totalförstördes när det kom in i atmosfären, men det är intakt och har sin smaragdskiva kvar.
  • -68 CC: Kolonin är färdigställd, de bygger först det stora templet vid Kaliternas mesa, där finns Arams lilla labb där han experimenterar och får fram kaliter. Det stora templet är Arams boning och de flesta bor i Arams ravin som de snabbt gör till en gruvkoloni för att kunna återansluta sig till civilisationen.
  • -48 CC: Aram är döende och läggs i sin sarkofag för att vakna igen när tiden är rätt.
  • 7 CC: Nazareem har byggt en robust gruvverksamhet och har länge handlat med frikaptener och skurkar. Nu kontaktar dem Konsortiet och Kolonialagenturen. De presenterar sig som våghalsiga prospektörer som bara varit där några år. Konsortiet går på det och skickar en kolonialagent. Etableras som en koloni och blir en tidig och viktig investering i Kua-sektorn (därav palats, residens och badhus som byggdes). Saltänkan kommer med sin man som ynglingar som vill göra sig en hacka. Kolonin växer från 300 till liknande siffror som idag.
  • 30 CC: En gruvarbetare hittar höga halter av tritium som är läckage från Pariat-spanaren. Arkeologer blir tipsade av kolonialagenten, det kan vara en lämning från förstkomna! Nohak och Naseek (hans partner) är unga infödda kultister som jobbar som "händer". Tillsammans med Gruvfursten Lhorac saboterar de expeditionen för arkeologerna och de dör mystiskt ute i Savra-deltat. Kolonialagenten försvinner kort därefter (mord). Saltänkan förlorar sin man då han var med i expeditionen, hon misstänker Gruvfursten men kan inte bevisa något.
  • 45 CC: För att motverka Saltänkans växande inflytande i ravinen så ger Nazareem mer makt till Lhorac som länge varit en buse som gjort smutsgöra för kulten. Lhorac förstår inte helt vad kulten gör och vill inte heller veta, han vill ha makt och vill i hemlighet ta över ravinen, även från Nazareem. Men han tjänar sin roll och ser till att Saltänkan inte kan göra som hon vill. Den nuvarande kolonialagenten installeras, efter två föregångare som blev galna och försvann. Eftersom han är en mutkolv och väldigt lat så får han gå oskadd, tillsvidare...
  • 47 CC: Amil föds, han är den första mystikern av ättlingarna till Nazareems offer, han tas väl om hand. Nohak försöker skydda sin son mot kultens värsta inslag och hänger mest i hans nyöppnade kantina.
  • 50 CC: Naseek har blivit mer och mer besatt i Aram och reser ofta till det "förbjudna templet" där kaliterna bor. Hon upptäcker labbet och försöker göra om sig själv till en avbild av Vilddjuret. Med hjälp av utsöndringar från väktarstatyn (se illustration nedan) och Arams gamla utrustning så förändrar hon sig själv till något som kan påminna om en nekatra, fast lite mer som en varulv. Nohak har alltid fruktat sin partner men blir nu ännu mer rädd, Naseek styr honom på detta sätt och han blir det glada ansiktet utåt, även om han manipuleras av henne. Nohaks mål blir som sagt att skydda Amil från Nazareems inflytande, han hoppas att Amil kan få ett nytt liv på en annan planet.
  • 59 CC: Bhofass kommer till Arams ravin för att se om det finns spår av Nazareem här, han tar värvning hos Saltänkan.
  • 60 CC: Arkeologen Hommar (eller en av RP i mitt fall) kommer till planeten efter att ha hört skrönor om en försvunnen expedition som hittade något de inte borde. Han får beskydd av Saltänkan (och Bhofass). Saltänkan vill en gång för alla lösa gåtan med sin försvunna man och Bhofass vill hitta Nazareem.
  • 61 CC: RP anländer.


Här är min tolkning av Vilddjuret, d.v.s. Nazareems tolkning av Dansaren, posen är tagen från Dansaren och resten har jag inspirerats av två saker: väktare som skulpteras om till "anubhundar" och den drakliknande varelsen med 9 ögon som tillbeds på Mira (Vilddjuret alltså). Jag tänker att om de påminner om nekatra så blir det symboliskt ganska logiskt. Vad jag vet har inte Nazareems offer en officiell symbol i böckerna så jag tog inspiration av det "onda ögat", en klassisk symbol i många kulturer, lite illuminati också, trevligt.


Image
(Gjord av mig, plz no steal)


De fyra akterna
Jag tog fyra för att det är roligt att skaka om saker lite, inspireras av andra berättartraditioner. Jag skriver mest sakerna i kortfattade mål eller händelser. Det kanske känns rälsat, men det här är mer kreativa mål, jag brukar improvisera runt hälften av mina äventyr runt en stomme, så det är så det är tänkt och skrivet.


Akt 1 - Ravinen
  • Skeppet är saboterat (tidigare möte), tar en månad att reparera.
  • Lära känna den nya spelarens karaktär.
  • Lära känna ravinen.
  • Hitta bostad (förslagsvis det gamla residenset).
  • Få uppgradet att hjälpa Saltänkan (och den nya RP) så gruppen kan få sitt skepp lagat.
  • Få ledtrådar om den försvunna expeditionen.
  • Bli paranoida, vem kan en lita på?
  • Träffa alla viktiga SLP:er.

Akt 2 - Den nya expeditionen
  • Hitta de försvunna arkeologernas basläger (eller sista plats i livet).
  • Bevisa att gruvfursten var med och saboterade expeditionen.
  • Hitta ledtrådar om Pariatets skepp (finns på annan plats i deltat).
  • Hitta pariatets skepp.
  • Lära känna Nohaks son Amil, en blyg tonåring med mystiska krafter. Han hänger med på resan.
  • Hitta smaragdskivan i Pariatets skepp, går inte att förstå, kanske någon från Zalos?
  • Syrastorm i atmosfären gör det omöjligt att åka in eller ut, aktiv i några veckor.
  • Ge skymt av kaliter.
  • Överlev sabotage från tre händer från Lhoracs gäng som också hänger med på resan, Amil räddar gruppen.
  • Förstå att Amil är mystiker.

Akt 3 - Fursten och templet
  • Hitta någon som kan knäcka koden.
  • Broder Ramas (RP har träffat honom på Ghazali och han kommer ju figurera i Ikonernas nåd del 1) gör tillfällig tjänstgöring som präst och läkare då hans kollega behövde åka tillbaka till Coriolis tillfälligt. Han kan tolka smaragdskivan.
  • Introducera Bhofass ordentligt och kanske börja hinta om en sekt.
  • Gräv i arkiven i Residenset, hitta gamla (gömda) dagböcker från de försvunna kolonialagenterna, förstå att något är riktigt fel här.
  • Broder Ramas blir utsatt av attentat av maskerade människor och måste räddas.
  • Någon SLP försvinner (någon mindre viktig för berättelsen).
  • Saltänkan vill att Gruvfursten ska stå till svars. Hon ber RP infiltrera hans palats under en fest.
  • Alla bär masker på festen och tre personer är klädda som gruvfursten, en av dem är han (ja, jag älskar spelet Dishonored). De kan försöka komma åt honom, mingla och snoka runt i de övre våningarna.
  • Det finns info i palatset som pekar mot en plats under ravinen, tillsammans med anteckningar från kolonialagenterna så kan RP antagligen räkna ut att det finns en koppling.
  • Hitta ingången till templet.
  • Gör upp med Gruvfursten Lhorac.
  • Utforska templet under bosättningen (d.v.s. Arams ravin).
  • Det blir en lynchning av Lhorac och hans gäng samt några Nazareem efter bevisen blir klara.
  • Nazareem aktiverar den sovande reaktorn i rymdhamnen, den sätts på att explodera inom två timmar.
  • Nazareem retirerar till det hemliga templet ute vid kaliternas mesa.
  • Nohak och några andra kultister stannar kvar vid rymdhamnen där det blir en shootout.
  • Den enda som kan avaktivera reaktorn i tid är Nohak (eller Bhofass om RP dödar Nohak).
  • Nohak blir villigt tillfångatagen och säger till RP att hans son Amil blivit bortförd, om RP tar honom från planeten lovar han att ta dem till kulten och göra allt för att stoppa dem, särskilt hans partner Naseek.

Akt 4 - Mörkrets tempel
  • Solförmörkelse p.g.a. stormen.
  • De flesta i ravinen kan inte hänga med på expedition till det stora templet vid Kaliternas mesa p.g.a. rädsla och att deras bosättning brinner, de måste skydda det viktigaste först.
  • RP blir uppmanade av Bhofass att komma med, annars är allas liv hotade.
  • Nohak ställer som sagt upp på att ta med RP som frivilliga fångar som senare kan nästla sig in.
  • De fångatags av kaliter och förs till ett fängelse, de får träffa styggelsen som numer är Naseek.
  • Förberedelser för att väcka Aram, de ska offra den förstfödde mystikern Amil för att väcka honom.
  • Nohak offrar sig för att distrahera Naseek och RP kan fly.
  • Lite hederliga smygerier och dungeon crawl i beckmörker då Nohak stängt av strömmen i sitt sabotage.
  • I toppen möter de till slut ceremonin där Aram ska väckas, så klart är inte RP starka nog för att puckla på alla och får använda sina hjärnceller.
  • RP vinner eller ja, förlorar, jag siktar på att de klarar sig på något sätt.

Akt - Epilog
  • RP tar sig tillbaka till ravinen där skeppet är klart för avfärd.
  • Broder Ramas tar hand om Amil och ska ta med honom till Sanatoriet i Coriolis, detta blir en grej sen när Ikonernas nåd börjar (var är Amil?!).
  • Bhofass pratar med RP om en stor konspiration och att ingen är säker i Arams ravin, han kommer spendera sitt liv här att skydda platsen (och hänga med Saltänkan).



Image



Hoppas det kommer någon annan till glädje, diskutera gärna!
Last edited by Greipur on Wed 19 Feb 2020, 20:19, edited 7 times in total.
 
Daniel
Posts: 2
Joined: Sat 20 Jan 2018, 17:49

Re: Arams hemligheter (modifikation)

Tue 05 Nov 2019, 18:09

Kul!

Jag ska själv spelleda Arams hemlighet nu till helgen, dock i en nerbantad version eftersom vi tänkt oss att försöka klara av äventyret på en dag då vi helst håller oss till one-shots. Därför har jag "gjort en Hollywood" och slagit ihop karaktärer till färre personer och flyttat fokus från kolonins interna sandlådeintriger till ett mer omfattande och tajt sammanhållet kultfäste, där jag tog mycket inspiration från HP Lovecraft-novellen "The Shadow Over Innsmouth", där man kommer till ett litet avsides samhälle där i princip allihop är medlemmar i kulten. 

Men även om vi bara ska spela en nerbantad och förkortad version, så har jag god användning av ditt material, främst vad gäller din tidslinje för kolonins historia! 
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Arams hemligheter (modifikation)

Thu 07 Nov 2019, 21:08

Jag försökte också köra lite Innsmouth men har känt att det var svårt att få in så fokuserade istället på tragedin med kulter, så lite mer diskbänksrealism. :) Det bästa sättet att få till det är att göra Amil och Nohak till mer tragiska medlöpare. Spelade första mötet förra helgen och fick RP att gilla Amil efter att han räddade deras liv (oväntat att de gillar honom, jag vet). Kan dock nämna att intrigerna har gjort gruppen lite paranoid, de litar inte ens på Saltänkan.

Funderar på om en av RP får mystiska krafter aktiverade av Nazareem dessutom, eftersom Ikonernas nåd del 1 har små snuttar ämnade för en mystiker. Får se hur det blir.


Roligt att det kommer till användning, lycka till!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests