BrotherB
Topic Author
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Tekniker

Sat 02 Feb 2019, 18:33

Kan tekniker bygga saker? En RP i min grupp vill bygga en slags kamera för att titta efter fara genom ventilationer/dörr springor. Jag tycker det är orimligt och OP fast han tycker det vore logiskt som tekniker.

Vad säger ni?
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Tekniker

Sat 02 Feb 2019, 19:31

Enligt regelboken så kan en tekniker:
* Manipulera tekniska system.
* Optimera en pryl.
* Reparera en pryl.

Det är bara Mecka och Tillverka som man kan bygga saker med.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
BrotherB
Topic Author
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Tekniker

Sat 02 Feb 2019, 19:33

Alright som jag tänkte då, tackar. Står fast vid att han inte får göra det.
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Tekniker

Sat 02 Feb 2019, 22:00

Ibland tänker jag att det är viktigt att fråga sig om man spelar rollspel för att följa regler, eller för att ha roligt... :-)

Jag gillar Vincent Bakers resonemang "Roll the dice, or say yes". Säg inte nej utan använd i så fall hellre tärningarna (med lämplig svårighetsgrad) för att se om RP lyckas. Liknande företeelser finns omnämnda i boken "Unframed - The art of improvisation" och även i Graham Walmsleys rollspel "Cthulhu Dark" där man uppmuntrar spelarna genom att i möjligast mån säga ja till deras idéer.

Med andra ord: Om det känns rimligt i sammanhanget och tillför spelet något så hade jag faktiskt sagt ja, men kanske med en rättvist svårighetsgrad på slaget. Om du däremot känner att det här helt saboterar spelbalansen bör du säga nej, men kontra i så fall gärna med något som RP i stället faktiskt skulle kunna göra för att skapa en motsvarande effekt ("nej, men du har hört att det går att få tag på sådan utrustning från ...bla bla bla...).

(Hur rimligt känns det förövrigt att ingen i hela enklaven Elysium skulle kunna tillverka något utan det kan bara muterade skrotskallar och tillverkningsrobotar?) :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Tekniker

Sat 02 Feb 2019, 22:11

När vi spelade Elysium-kampanjen så dök aldrig frågeställningen upp. Allt finns ju att köpa, så det man gjorde med färdigheten var just att Mixtra med saker. När Elysium karaktärerna kommer till zonen så finns det ju skrotskallar och kanske också industrirobotar. Om teknikern skulle kunna göra samma saker som dom men dessutom kunna mixtra och optimera saker så finns det ju ingen vits med skrotskallar (eller industrirobotar). Visst logiken säger att en visst borde en tekniker kunna bygga saker, men då kommer skrotskallen att förpassas till ett SLP-yrke (vem vill spela ett yrke som bara gör hälften av vad ett annat yrke gör). Om man låser yrkena till de olika klasserna (d.v.s. Människa kan bli tekniker, mutanter blir skrotskallar o.s.v.) så ...
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Tekniker

Sat 02 Feb 2019, 22:38

När vi spelade Elysium-kampanjen så dök aldrig frågeställningen upp. Allt finns ju att köpa, så det man gjorde med färdigheten var just att Mixtra med saker. När Elysium karaktärerna kommer till zonen så finns det ju skrotskallar och kanske också industrirobotar. Om teknikern skulle kunna göra samma saker som dom men dessutom kunna mixtra och optimera saker så finns det ju ingen vits med skrotskallar (eller industrirobotar). Visst logiken säger att en visst borde en tekniker kunna bygga saker, men då kommer skrotskallen att förpassas till ett SLP-yrke (vem vill spela ett yrke som bara gör hälften av vad ett annat yrke gör). Om man låser yrkena till de olika klasserna (d.v.s. Människa kan bli tekniker, mutanter blir skrotskallar o.s.v.) så ...
Jo, jag vet vad reglerna säger, men det går säkert att fixa till. Blir spelet roligare och det man hittar på är rimligt tycker jag man ska husregla. :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Tekniker

Sat 02 Feb 2019, 23:19

Jag skulle nog kräva något slag för att använda utrustningen och hitta på ngn komplikation om den är ’speldödande/too gamey’

Inte riktigt relevant, men i Feng Shui fanns ett tips om spelarna beväpnade sig med eldvapen i för stor utsträckning: låt fighten utspelas i ett rum med lättantändlig gas...

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests